English version
Sara Berge Lorenzen

Sara Berge Lorenzen

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Bistand til utvikling av arbeidsprosesser i Medietilsynet

    Nytt prosjekt skal styrke samhandling og arbeidsformer i Medietilsynet.

  • En mulighetsstudie for Alna bydelshus og omkringliggende bygg på Furuset

    Vi skal utføre en sosiokulturell bygganalyse av Furuset som kunnskapsgrunnlag for framtidige forbedringer. Oppdragsgiver er Oslo kommune ved Bydel Alna.

  • Et sted å være ung

    Metoder og rammeverk for innovativ medvirkning ved utvikling og etablering av ungdomssteder (UngHUS)

  • Samskaping og folkeforskning med ungdom (YouCount)

    Målet med prosjektet er å utvikle ny kunnskap om positive drivere for sosial inklusjon og lokal innovasjon og politikk, gjennom samskapende forskning med unge – såkalt «Youth citizen social science».

  • TalentForsk II

    TalentForsk II er en videreføring av følgeprosjektet TalentForsk, som har kartlagt metoder og verktøy for talentutvikling i programmet FilmLab gjennom dets første to kull. TalentForsk II skal spesifikt følge FilmLabs tredje og (foreløpig) siste kull.

  • U+MxV (Ung medvirkning)

    Prosjektet U+MxV (Ung medvirkning) skal kartlegge hvordan medvirkning fra ungdom foregår i norske kommuner, samt bidra til styrke medvirkningsprosesser i arbeidet med å fremme gode oppvekstvilkår.

  • UDE - Ungdomsmedvirkning

    For å sikre at barn og unge i Oslo kommune får medvirket og sagt sin mening, skal AFI bistå i Utdanningsetatens arbeid med å få medvirkning inn i Oslo-skolen.

  • Ungdom i kommunale boliger

    I dette prosjektet har vi som mål å bedre kunnskapsgrunnlaget om hvordan barn og unge opplever å bo i en kommunal bolig, og om hvilke faktorer som er avgjørende for å skape tilfredsstillende boforhold.

  • YouCountNor+: Samskaping og folkeforskning med ungdom i Norge

    I dette prosjektet vil vi bruke samfunnsvitenskapelig folkeforskning og effektiv formidling til å styrke koblingen mellom forskning, lokalsamfunn og ungdommer.

Vitenskapelige publikasjoner

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2024). Chasing balloons as scientific practice: On transformative cocreation and epistemic ethics of care in the emerging field of youth citizen social science. International Journal of Action Research. Vol. 20.
https://doi.org/10.3224/ijar.v20i1.06

Hagen, Aina Landsverk ; Engerbakk, Bjørk; Lorenzen, Sara Berge ; Tolstad, Ingrid M. (2024). Rebels in their own job: How digging into a municipal mystery turned invited youth participation in an urban planning process into uninvited activism. Children & society.
https://doi.org/10.1111/chso.12820

Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk ; Murray, Ane Evenstad; Aschehoug, Erik; Abildsnes, Miriam; Juul, Cathrine (2023). Hva med sklier i stedet for trapper? Elevers medvirkning ved byggeprosjekter i nabolaget. Bedre Skole. Vol. 2023.

Hagen, Aina Landsverk ; Tolstad, Ingrid M. ; Lorenzen, Sara Berge (2022). Pandemi som mulighetsrom for digital transformasjon. Eliassen, Knut Ove; Ogundipe, Anne; Prytz, Øyvind (Red.). Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder. s. 463-494. Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa140513

Andersen, Bengt ; Lorenzen, Sara Berge (2021). Ballens uforutsigbare vei mot mål: Medvirkning som maktspill. Hagen, Aina Landsverk (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 223-246. Cappelen Damm Akademisk.

Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk (2021). Skolefag som kanal for ungdomsmedvirkning i lokale utviklingsprosjekter. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). s. 87-114. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.150.ch4

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2021). Fra medvirker og medforsker til ung sosial entreprenør. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). s. 147-171. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.150.ch7

Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk (2021). Hybride rom og levende laboratorier: Erfaringer fra uttesting av digitale medvirkningsmetoder. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). s. 125-146. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.150.ch6



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Borgström, David; Canto-Farachala, Patricia; Hagen, Aina Landsverk; Norvoll, Reidun ; Rådmark, Lina; Lorenzen, Sara Berge (2024). Handbook of Youth Citizen Social Science. Working with Young People and the Local Community for Social Change. 121 s. Zenodo.

Lorenzen, Sara Berge ; Kitterød, Hilde Rønnaug ; Kjeller, Malthe Helgren; Borrebæk, Victoria Bakstad; Evensen, Scott Jåfs; Hammeren, Hans-Nikolai; Koubaa, Rim; Nielsen, Nanna; Samborski, Leszek; Saman, Dunja; Vollebæk, Pernille (2024). 7 råd fra ungdommer i Lillestrøm: Medforskning som metode for ungdomsmedvirkning og kunnskapsproduksjon. ISBN: 9788276094787. 29 s. Arbeidsforskningsinstituttet AFI, OsloMet - storbyuniveristet.

Kitterød, Hilde Rønnaug ; Lorenzen, Sara Berge (2024). Fra lov til praksis: Erfaringsnotat om ungdomsmedvirkning. 40 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hagen, Aina Landsverk ; Bygdås, Arne Lindseth ; Lorenzen, Sara Berge ; Trætteberg, Håkon Solbu; Thau, Mads; Løvgren, Mette ; Kvammen, Isak Arvola; Nøstvik, Hedda Ottersen; Haugen, Mia Lundestad; Heijnis, Tjibbe; Slåttrem, Adrian; Kallevåg, Karina; Lodden, Tuva; Cambell, Sara Sandvand; Screeche-Powell, Keira; Røgeberg, Emil Mathieu; Simpson, Safia; Østberg, Karsten (2023). Unges mulighet til å medvirke - En samskapt studie av ungdoms deltagelse og engasjement i norske kommuner. ISBN: 9788276094503. 92 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge ; Alves, Daniele Evelin ; Andersen, Bengt ; Dalseide, Astri Margareta; Tolstad, Ingrid M. (2023). Unges deltagelse og engasjement i lokal stedsutvikling på Mortensrud: Utvikling av systematikk for kunnskapsbasert og målrettet medvirkning for og i Osloskolen gjennom UDE-modellen, med case fra Mortensrudprosjektet (felt 10, 11 og 12). 66 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hagen, Aina Landsverk ; Andersen, Bengt ; Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Dalseide, Astri Margareta (2023). Medvirkning med mening Ung medvirkning og innovasjon som kommunal kompetanse – og kilde til konflikt i by- og stedsutvikling. ISBN: 9788276094572. 68 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tolstad, Ingrid M. ; Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2020). Rom for talentutvikling. Rapportering fra følgeforskning av talentutviklingsprogrammet FilmLab i Norge 2016–2019. 39 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk ; Dalseide, Astri Margareta (2019). Ung på Oppsal: Oppsummering av ungdomstråkk på Oppsal. 10 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge ; Dalseide, Astri Margareta (2019). Ung på Lambertseter: Oppsummering av ungdomstråkk på Lambertseter og Karlsrud. 10 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lorenzen, Sara Berge ; Tolstad, Ingrid M. ; Dalseide, Astri Margareta (2019). Ung på Hauketo: Oppsummering av ungdomstråkk på Hauketo. 10 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Kitterød, Hilde Rønnaug ; Lorenzen, Sara Berge (2024). Tykk medvirkning: Hvordan engasjere unge som medforskere og medvirkere i eget nærmiljø. Webinar: Barn og unges medvirkning og barnerepresentantens rolle | Statsforvalteren i Innlandet. Statsforvalteren i Innlandet.

Hagen, Aina Landsverk ; Brattbakk, Ingar ; Lorenzen, Sara Berge ; Reiersen, Frederick Alexander; Plassnig, Sara Noémie (2023). UNGfluencer: En vitenskapelig reise fra samfunnskrise til sosial endring.

Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk ; Murray, Ane Evenstad; Aschehoug, Erik; Abildsnes, Miriam ; Juul, Cathrine (2023). Hva med sklier i stedet for trapper? Elevers medvirkning ved byggeprosjekter i nabolaget. Bedre Skole. Vol. 2023.

Norvoll, Reidun ; Lorenzen, Sara Berge (2023). Unge medforskere: De stiller mye mer relevante spørsmål.

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2023). The bumpy research road: From YPAR to youth citizen social science as transformative practice. Fagseminar Linnéuniversitetet. Linnéuniversitetet.

Rosten, Monika ; Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2023). Hvorfor skal ungdom ha en stemme - også i arbeidslivet?. Arendalsuka. OsloMet.

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2023). 7 criteria for a socially inclusive job: How Youth Citizen Scientists contribute to the wellbeing of young people. Joint Congress of ICOH-WOPS and APA-PFAW 2023. the International Commission on Occupational Health -Work Organization and Psychosocial Factors & Asia Pacific Academy for Psychosocial Factors at Work.

Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk (2023). 7 criteria for a socially inclusive job: How Youth Citizen Scientists contribute to the wellbeing of young people. Ungdatakonferansen 2023: Ungdom og rus. NOVA.

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2023). Unge medvirkere & medforskere: Hvordan kan vi lage ny kunnskap sammen?. Faglig foredrag Helsedirektoratet. Helsedirektoratet.

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2023). Barn & unges delaktighet: Metoder, prosesser og verktøy for kommuner. Workshop Linnéuniversitetet. Linnéuniversitetet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.