English version
Siv Lund

Siv Lund

Kort om

Siv Lund er utdannet faglærer i kroppsøving, og har hovedfag fra Norges idrettshøgskole. Lund har arbeidet i høyere utdanning siden 2011. Før det arbeidet hun 10 år i videregående skole. Lund sin forskningsinteresse er knyttet til barns lek og selvbestemt fysisk aktivitet og hvordan legge til rette for barns fysisk aktive lek. Hun underviser og veileder studenter på både kroppsøving i lærerutdanningen og på faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag. Lund sin undervisning er i hovedsak knyttet til svømming og livredning, friluftsliv, ballaktiviteter og barns fysiske utvikling og trening.

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Walseth, Kristin ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Lund, Siv ; Bratten, Judith Helene (2024). Tverrprofesjonelt samarbeid om Folkehelse og livsmestring i skolen. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10167

Løndal, Knut ; Lund, Siv ; Riiser, Kirsti (2024). “We decide on the fly, based on previous experiences”: Staff members’ occupational practices in after-school programmes. International Journal for Research on Extended Education (IJREE). Vol. 12.
https://doi.org/10.3224/ijree.v12i2.04

Esser-Noethlichs, Marc ; Lund, Siv ; Bjørke, Lars (2024). ‘Facilitating change from within’: investigating students’ experiences of using core reflection in physical education teacher education. Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2400069

Lund, Siv ; Riiser, Kirsti ; Løndal, Knut (2023). Children`s Experiences with Outdoor, Physically Active Play in After-School Programs. American Journal of Play. Vol. 15.
https://www.museumofplay.org/journalofplay/issues/

Løndal, Knut ; Lund, Siv ; Haugen, Anders L. Hage ; Riiser, Kirsti (2021). First graders’ stationary behavior in Norwegian after-school programs: A mixed methods investigation. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). Vol. 18.
https://doi.org/10.3390/ijerph18041938

Lund, Siv (2021). Fysisk aktivt lekende intervju. Fasting, Merete Lund; Skreland, Lisbeth Ljosdal; Kampmann, Jan (Red.). Å forske blant barn : Kvalitative metoder. s. 36-54. Cappelen Damm Akademisk.

Løndal, Knut ; Haugen, Anders L. Hage ; Lund, Siv ; Riiser, Kirsti (2020). Physical activity of first graders in Norwegian after-school programs: A relevant contribution to the development of motor competencies and learning of movements? Investigated utilizing a mixed methods approach. PLOS ONE. Vol. 15.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0232486

Riiser, Kirsti ; Richardsen, Kåre Rønn ; Haugen, Anders L. Hage ; Lund, Siv ; Løndal, Knut (2020). Active play in ASP-a matched-pair cluster-randomized trial investigating the effectiveness of an intervention in after-school programs for supporting children's physical activity. BMC Public Health. Vol. 20:500.
https://doi.org/10.1186/s12889-020-08645-1

Riiser, Kirsti ; Haugen, Anders Lund ; Lund, Siv ; Løndal, Knut (2019). Physical Activity in Young Schoolchildren in After School Programs. Journal of School Health. Vol. 89.
https://doi.org/10.1111/josh.12815

Lund, Siv ; Løndal, Knut (2017). Fysisk aktivitet i Aktivitetsskolen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. Vol. 35.
https://doi.org/10.5324/barn.v35i4.3688





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Kilanowska, Jolanta ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Lund, Siv (2025). Debriefing sessions to support pre-service teachers’ professional development during school practicum. AIESEP International Conference 2025. University of South Florida.

Lund, Siv ; Esser-Noethlichs, Marc (2025). Undervisning i isredning: en kontekst for å fremme studentenes profesjonelle utvikling?. Forum for friluftsliv i høyere utdanning. UiT Norges arktiske universitet.

Kilanowska, Jolanta ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Esser-Noethlichs, Marc ; Lund, Siv (2024). The demanding art of professional reflection Closing the gap? Rethinking Physical Education Teacher Education (PETE) School Practicum. AIESEP 2024. University of Jyväskylä.

Lund, Siv ; Esser-Noethlichs, Marc (2024). Managing Uncertainty through Core Reflection in Outdoor Education: The Context of Outdoor Swimming and Lifesaving. International Outdoor Education Research Conference (IOERC) . IOERC10 Executive committee.

Porsanger, Lise ; Lund, Siv ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Berg, Lise-Kari (2024). The hobby horse project: Integrating teacher students’ professional development and contemporary alternative activities in physical education. AIESEP2024 Conference. AIESEP/University of Jyväskylä.

Esser-Noethlichs, Marc ; Bratten, Judith Helene ; Kilanowska, Jolanta ; Lund, Siv (2023). Å forstå folkehelse og livsmestring som et tidstypisk nøkkelbegrep. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.

Walseth, Kristin ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Lund, Siv ; Bratten, Judith Helene (2023). Cross-professional Collaboration in Health and Well-being. ECER 2023. ECER.

Løndal, Knut ; Lund, Siv ; Riiser, Kirsti (2023). Staff members' considerations about their occupational roles in Norwegian after-school programs. Extended Education Conference 2023. WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education.

Esser-Noethlichs, Marc ; Bjørke, Lars; Lund, Siv (2023). Bildung encountering core refection in physical education teacher education (PETE): Exploring the potentials and limitations of core reflection to promote professional development. ECER 2023. European Educational Research Association (EERA).

Lund, Siv (2023). Å forske blant barn. Forskningsseminar i Volda. HVO seminar.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.