English version
Kari Sjøhelle Jevne

Kari Sjøhelle Jevne

Kort om

Kari Sjøhelle Jevne er faggruppeleder for Profesjonskvalifisering og profesjonsutøvelse i sosialt arbeid og barnevern. Jevne tverrfaglig orientert i forskning og undervisning, med Ph.d. i psykologi fra UiO og juss som støttefag.

Jevne forsker og underviser om barnevernets profesjonsutøvelse, profesjonskvalifisering og forståelser av barndom, oppvekst og familieliv. Med 10 års erfaring med lovpolitisk arbeid hos Barneombudet, har Jevne en særlig interesse for hvordan velferdspolitiske rammer får betydning for sårbare barns hverdagsliv og oppvekst.

Forskningsområder

Undervisning

I møte med studenter på ulike nivåer ved Institutt for sosialfag, er Jevne særlig opptatt av studentaktive undervisningsformer, bl.a. bruk av studentmedlærere (peer learning), casearbeid, pensumfremlegg av studenter i cafebordmetodikk.

Fagfelt

Barnevern   Familieliv, foreldreskap og omsorg for barn   Institusjonsbehandling, barn og ungdom   Foreldreskap   Tverrfaglig undervisning   Foreldretvister foreldrekonflikter   Barnevernsforskning

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Bergem, Signe; Jevne, Kari Sjøhelle (2024). Å løyse angst i samspel. Bruk av familieterapi i behandling av angsttilstandar hos barn og unge. Fokus på familien.
https://doi.org/10.18261/fokus.52.2.4

Eikrem, Trine Charlotte; Jevne, Kari Sjøhelle (2024). Hva kan man lære av foreldre som ikke er i konflikt?. Syrstad, Ellen; Flacke, Astrid Kleppe (Red.). Konflikt : forståelse og håndtering i møte med familier. Fagbokforlaget.

Eikrem, Trine Charlotte; Jevne, Kari Sjøhelle (2022). I do it for the children, and it's not a walk in the park: Parents' stories about how to maintain cooperative co-parenting during the divorce process. Child & Family Social Work. Vol. 27.
https://doi.org/10.1111/cfs.12928

Jevne, Kari Sjøhelle ; Ulleberg, Inger ; Øien, Ingvil (2021). Why and how? Case-based teaching in interprofessional and interdisciplinary education. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 15.
https://doi.org/10.23865/UP.V15.2785

Olkowska, Alicja ; Pacuka, Amela ; Jevne, Kari Sjøhelle (2020). «Å gå i spagaten». Familieveilederes erfaringer og utfordringer i arbeid med foreldrekonflikter i barnevernstjenesten. Fokus på familien. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/issn.0807-7487

Jevne, Kari Sjøhelle (2017). Negotiating client positions: parents with custodial disagreements talking about their experiences with child welfare workers. Nordic Social Work Research.
https://doi.org/10.1080/2156857X.2017.1326976

Jevne, Kari Sjøhelle ; Andenæs, Agnes (2017). Parents in high-conflict custodial cases: negotiating shared care across households. Child & Family Social Work. Vol. 22.
https://doi.org/10.1111/cfs.12240

Jevne, Kari Sjøhelle ; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2012). Grensearbeid: Barnevernets møte med foreldrekonfliktsaker. Fontene forskning.
https://hdl.handle.net/10642/1410



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Gundersen, Tonje ; Neumann, Cecilie Elisabeth Basberg ; Fugletveit, Ragnhild ; Jevne, Kari Sjøhelle (2024). Rusinstitusjoner for ungdom. Grensedragning mellom frivillighet,tvang, omsorg og behandling.Samfunnsvitenskapelig analyse. ISBN: 9788278948538. 194 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Gundersen, Tonje ; Havre, Merete; Neumann, Cecilie Elisabeth Basberg ; Fugletveit, Ragnhild ; Jevne, Kari Sjøhelle (2023). Enetiltak og alenetiltak i barnevernet. Et nødvendig botilbud til barn og ungdom. ISBN: 9788278948347. 285 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Stang, Elisabeth Gording ; Oppedal, Mons ; Storø, Jan ; Jevne, Kari Sjøhelle ; Vindegg, Jorunn (2019). Høringsuttalelse til Barne- og familiedepartementets forslag til ny barnevernlov 2019. 12 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Jevne, Kari Sjøhelle (2017). Barnevernssaker med foreldrekonflikter. Forhandlinger om problemforståelser og handlingsrom når det er bekymringer for barn som har to hjem. 160 s. Universitetet i Oslo.

Köhler-Olsen, Julia ; Jevne, Kari Sjøhelle ; Arnesen, Elisabeth (2012). Høringssvar – Forslag til endringer i lov 8. april nr. 7 om barn og foreldre (barnelova) mv. for å gi barn bedre beskyttelse mot vold og overgrep. 14 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Jevne, Kari Sjøhelle (1998). Samværsfedre : en kvalitativ studie av samværsfedres utøvelse og opplevelse av sitt faderskap. ISBN: 9788275701082. 97 s. Allforsk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Jevne, Kari Sjøhelle (2024). Does trust matter? Parenting after Divorce and Policy Agendas in Norway. Welfare policies and the everyday life of families. Workshop. Research Center for the Everyday Life of Families in the Welfare State (CELFS).

Fugletveit, Ragnhild ; Jevne, Kari Sjøhelle (2024). Professionals`justifications for placing youth without peers in separate institutions. A case from Norway. Childlife. Childlife Oslo-Met - Storbyuniversitetet.

Eikrem, Trine Charlotte; Jevne, Kari Sjøhelle (2023). Det finnes ingen magisk løsning for alle skilsmissebarn.

Jevne, Kari Sjøhelle (2023). “Vi tenker ikke dette er barnevern, det er lov om barn og foreldre” -Utvikling i synet på barnevernets rolle i foreldrekonfliktsaker fra 2000-tallet til i dag. Norsk barnevernkongress 2023. Norsk barnevernsamband.

Stokkebekk, Jan; Steinsvåg, Per Øystein; Nordvik, Thomas; Eikrem, Trine Charlotte; Holt, Tonje; Braarud, Hanne Cecilie; Eriksen, Ingunn; Nordanger, Dag Øystein; Jevne, Kari Sjøhelle ; Lysne, Kjetil; Huglen, Ingeborg; Kindle-Skau, Helene (2023). "Foreldrefremmedgjøring" bør skrotes.

Fugletveit, Ragnhild ; Jevne, Kari Sjøhelle (2023). Alene på barnevernsinstitusjon- barnevernsansattes forståelse av ene- alenetiltak. Barn og unge på tvers - Konferansen. Childlife Oslo-Met - Storbyuniversitetet.

Gundersen, Tonje ; Ellingsen, Dag ; Neumann, Cecilie Elisabeth Basberg ; Fugletveit, Ragnhild ; Jevne, Kari Sjøhelle (2023). Enetiltak og rustiltak i barnevernet. fagmøte med Barnevernsinstitusjonsutvalget. BLD.

Jevne, Kari Sjøhelle ; Eikrem, Trine Charlotte (2022). Forskerne har funnet fellestrekkene til parene som unngår konflikt ved samlivsbrudd.

Kvalnes, Pål Arne ; Eikrem, Trine Charlotte; Jevne, Kari Sjøhelle (2022). Slik håndterer foreldre samlivsbrudd med minst mulig konflikt.
https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter

Jevne, Kari Sjøhelle (2022). Bruk av case i undervisning – hvorfor og hvordan​ ​. Læringsnettverk for digital undervisning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.