Norwegian version
Kari Sjøhelle Jevne

Kari Sjøhelle Jevne

About

Kari Sjøhelle Jevne (Ph.d in psychology) is head of the group for Professional Qualification and Professional Practice in Social Work and Child Welfare. Jevne has an interdisciplinary approach to research and teaching, combining psychology and law.

Jevne conducts research and teaches about the child welfare service's professional practice, professional qualification and understandings of childhood, parenting and family life. With 10 years of experience with legislative policy work at the Ombudsman for Children, Jevne has a particular interest in how welfare policy affects vulnerable children's everyday lives.

Reseach areas

Teaching

When teaching students at different levels, Jevne is particularly interested in student-active teaching methods, including the use of student co-teachers (peer learning), case work, and using café table methodology for syllabus presentations by students.

Field of study

Child care   Familylife, parenting, child-care   Institutionaltreatment, child and youth   Parenthood   Interprofessional education   Custodial conflicts   Child Welfare Research

Research projects

Ongoing research projects

Completed research projects

Scientific publications

Eikrem, Trine Charlotte; Jevne, Kari Sjøhelle (2024). Hva kan man lære av foreldre som ikke er i konflikt?. Syrstad, Ellen; Flacke, Astrid Kleppe (Ed.). Konflikt : forståelse og håndtering i møte med familier. Fagbokforlaget.

Bergem, Signe; Jevne, Kari Sjøhelle (2024). Å løyse angst i samspel. Bruk av familieterapi i behandling av angsttilstandar hos barn og unge. Fokus på familien/ Nordisk tidsskrift for familie- og relasjonsarbeid.
https://doi.org/10.18261/fokus.52.2.4

Eikrem, Trine Charlotte; Jevne, Kari Sjøhelle (2022). I do it for the children, and it's not a walk in the park: Parents' stories about how to maintain cooperative co-parenting during the divorce process. Child & Family Social Work. Vol. 27.
https://doi.org/10.1111/cfs.12928

Jevne, Kari Sjøhelle ; Ulleberg, Inger ; Øien, Ingvil (2021). Why and how? Case-based teaching in interprofessional and interdisciplinary education. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 15.
https://doi.org/10.23865/UP.V15.2785

Olkowska, Alicja ; Pacuka, Amela ; Jevne, Kari Sjøhelle (2020). «Å gå i spagaten». Familieveilederes erfaringer og utfordringer i arbeid med foreldrekonflikter i barnevernstjenesten. Fokus på familien/ Nordisk tidsskrift for familie- og relasjonsarbeid. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/issn.0807-7487

Jevne, Kari Sjøhelle (2017). Negotiating client positions: parents with custodial disagreements talking about their experiences with child welfare workers. Nordic Social Work Research.
https://doi.org/10.1080/2156857X.2017.1326976

Jevne, Kari Sjøhelle ; Andenæs, Agnes (2017). Parents in high-conflict custodial cases: negotiating shared care across households. Child & Family Social Work. Vol. 22.
https://doi.org/10.1111/cfs.12240

Jevne, Kari Sjøhelle ; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2012). Grensearbeid: Barnevernets møte med foreldrekonfliktsaker. Fontene forskning.
https://hdl.handle.net/10642/1410



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Research reports

Gundersen, Tonje ; Neumann, Cecilie Elisabeth Basberg ; Fugletveit, Ragnhild ; Jevne, Kari Sjøhelle (2024). Rusinstitusjoner for ungdom. Grensedragning mellom frivillighet,tvang, omsorg og behandling.Samfunnsvitenskapelig analyse. ISBN: 9788278948538. 194 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Gundersen, Tonje ; Havre, Merete; Neumann, Cecilie Elisabeth Basberg ; Fugletveit, Ragnhild ; Jevne, Kari Sjøhelle (2023). Enetiltak og alenetiltak i barnevernet. Et nødvendig botilbud til barn og ungdom. ISBN: 9788278948347. 285 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Stang, Elisabeth Gording ; Oppedal, Mons ; Storø, Jan ; Jevne, Kari Sjøhelle ; Vindegg, Jorunn (2019). Høringsuttalelse til Barne- og familiedepartementets forslag til ny barnevernlov 2019. 12 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Jevne, Kari Sjøhelle (2017). Barnevernssaker med foreldrekonflikter. Forhandlinger om problemforståelser og handlingsrom når det er bekymringer for barn som har to hjem. 160 p. Universitetet i Oslo.

Köhler-Olsen, Julia ; Jevne, Kari Sjøhelle ; Arnesen, Elisabeth (2012). Høringssvar – Forslag til endringer i lov 8. april nr. 7 om barn og foreldre (barnelova) mv. for å gi barn bedre beskyttelse mot vold og overgrep. 14 p. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Jevne, Kari Sjøhelle (1998). Samværsfedre : en kvalitativ studie av samværsfedres utøvelse og opplevelse av sitt faderskap. ISBN: 9788275701082. 97 p. Allforsk.



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Dissemination

Fugletveit, Ragnhild ; Jevne, Kari Sjøhelle (2024). Professionals`justifications for placing youth without peers in separate institutions. A case from Norway. Childlife. Childlife Oslo-Met - Storbyuniversitetet.

Jevne, Kari Sjøhelle (2024). Does trust matter? Parenting after Divorce and Policy Agendas in Norway. Welfare policies and the everyday life of families. Workshop. Research Center for the Everyday Life of Families in the Welfare State (CELFS).

Gundersen, Tonje ; Ellingsen, Dag ; Neumann, Cecilie Elisabeth Basberg ; Fugletveit, Ragnhild ; Jevne, Kari Sjøhelle (2023). Enetiltak og rustiltak i barnevernet. fagmøte med Barnevernsinstitusjonsutvalget. BLD.

Jevne, Kari Sjøhelle (2023). “Vi tenker ikke dette er barnevern, det er lov om barn og foreldre” -Utvikling i synet på barnevernets rolle i foreldrekonfliktsaker fra 2000-tallet til i dag. Norsk barnevernkongress 2023. Norsk barnevernsamband.

Stokkebekk, Jan; Steinsvåg, Per Øystein; Nordvik, Thomas; Eikrem, Trine Charlotte; Holt, Tonje; Braarud, Hanne Cecilie; Eriksen, Ingunn; Nordanger, Dag Øystein; Jevne, Kari Sjøhelle ; Lysne, Kjetil; Huglen, Ingeborg; Kindle-Skau, Helene (2023). "Foreldrefremmedgjøring" bør skrotes.

Fugletveit, Ragnhild ; Jevne, Kari Sjøhelle (2023). Alene på barnevernsinstitusjon- barnevernsansattes forståelse av ene- alenetiltak. Barn og unge på tvers - Konferansen. Childlife Oslo-Met - Storbyuniversitetet.

Eikrem, Trine Charlotte; Jevne, Kari Sjøhelle (2023). Det finnes ingen magisk løsning for alle skilsmissebarn.

Jevne, Kari Sjøhelle ; Eikrem, Trine Charlotte (2022). Forskerne har funnet fellestrekkene til parene som unngår konflikt ved samlivsbrudd.

Kvalnes, Pål Arne ; Eikrem, Trine Charlotte; Jevne, Kari Sjøhelle (2022). Slik håndterer foreldre samlivsbrudd med minst mulig konflikt.
https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter

Jevne, Kari Sjøhelle (2022). Bruk av case i undervisning – hvorfor og hvordan​ ​. Læringsnettverk for digital undervisning.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.