Kort om
Jeg underviser i og forsker på barns språkutvikling og språkmiljøet i barnehagen, samt språkveiledning på helsestasjonen, og er en av lederne av forskergruppen SAMBA - Språk- og læringsmiljø i barnehage og skole. Jeg er særlig opptatt av barns flerspråklige utvikling hjemme og i barnehagen, og har nettopp avsluttet et forskningsprosjekt om polsk-norske barn i PolkaNorski. Vi har samlet ressurser fra dette prosjektet på nettsiden Flerspråklig barndom. Nå arbeider jeg med prosjektet Snakk: om språk på helsestasjonen, der vi blant annet undersøker språkveildning på helsestasjonen, særlig for flerspråklige familier, og samarbeidet mellom barnehagen og helsestasjonen. Jeg er også interessert i å utvikle studentenes ferdigheter i akademisk skriving og lesing av akademiske tekster, samskriving, medstudentrespons og bruk av kollokviegrupper, samt utvikling av digitale undervisningsformer, se Canvas-kurset Kunsten å lese og skrive akademiske tekster.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Pedagogiske fag Anvendt språkvitenskap Språkvitenskapelige fag Nordiske språk Engelsk språk Allmenn språkvitenskap og fonetikk Humaniora Andre språkvitenskapelige fag
Emner
Kognitiv lingvistikk Barnespråk Språkendring Språktilegnelse Norsk språk Fonologi Språkhistorie Norrønt Babling
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
PolkaNorski i praksis
Utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Muszynska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Dynak, Agnieszka;
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara H.
; Simonsen, Hanne Gram;
Hansen, Pernille Bonnevie
; Krysztofiak, Magdalena; Sobota, Krzysztof; Haman, Ewa
(2025).
Bilingual children reach early language milestones at the same age as monolingual peers.
24 s.
Journal of Child Language.
https://doi.org/10.1017/S0305000924000655
Stapor, Monika Ewa
; Hansen, Joakim Evensen;
Garmann, Nina Gram
(2025).
Home language use in Norwegian early childhood education and care–Polish mothers’ perspectives.
Journal of Multilingual and Multicultural Development (JMMD).
https://doi.org/10.1080/01434632.2025.2481199
Tkachenko, Elena
;
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
(2024).
Preparing teachers for multilingualism in Norwegian early childhood education and care provision through student active learning methods.
Mourão, Sandie; Leslie, Carolyn (Red.).
Researching Educational Practices, Teacher Education and Professional Development for Early Language Learning, Examples from Europe. s. 115-126.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003289043
Romøren, Anna Sara H.
;
Garmann, Nina Gram
;
Tkachenko, Elena
(2023).
Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC.
Nordisk barnehageforskning (NBF).
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.310
Hansen, Joakim Evensen;
Eliassen, Erik
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Kleppe, Rasmus
;
Garmann, Nina Gram
;
Bjørnestad, Elisabeth
(2023).
Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary.
Nordisk barnehageforskning (NBF).
Vol. 20.
https://doi.org/10.23865/nbf.v20.293
Holm, Elisabeth
;
Hansen, Pernille
;
Romøren, Anna Sara H.
;
Garmann, Nina Gram
(2023).
The Norwegian CDI-III as an assessment tool for lexical and grammatical development in preschoolers.
Frontiers in Psychology.
Vol. 14.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1175658
Miezskowska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Sobota, Krzysztof; Dynak, Agnieszka; Kolak, Joanna; Krysztofiak, Magdalena; Lukomska, Barbara; Łuniewska, Magdalena;
Garmann, Nina Gram
;
Hansen, Pernille
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
; Simonsen, Hanne Gram; Alcock, Katie; Katsos, Napoleon; Haman, Ewa
(2022).
Parental Report via a Mobile App in the Context of Early Language Trajectories: StarWords Study Protocol.
18 s.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 19.
https://doi.org/10.3390/ijerph19053067
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Tkachenko, Elena
(2021).
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen.
NOA - Norsk som andrespråk.
Vol. 37.
http://hdl.handle.net/10852/89147
Tkachenko, Elena
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Garmann, Nina Gram
(2021).
Translanguaging Strategies in Superdiverse Mainstream Norwegian ECEC: Opportunities for Home Language Support.
13 s.
Journal of Home Language Research.
Vol. 4.
https://doi.org/10.16993/jhlr.41
Garmann, Nina Gram
;
Hansen, Pernille
; Simonsen, Hanne Gram;
Holm, Elisabeth
;
Tengesdal, Eirik
; Post, Brechtje; Payne, Elinor
(2021).
Vocalic Intrusions in Consonant Clusters in Child-Directed vs. Adult-Directed Speech.
Frontiers in Psychology.
Vol. 12.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.688002