Fagområder
Emner
Estetikk Kritisk tenkning Engelsk litteratur Grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing og regning Estetiske læringsprosesser Visuell literacitet Barne og ungdomslitteratur
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
I partnarskap for styrkt profesjonskompetanse og praksisrelevant lærarutdanning «iPAR»
iPAR er eit samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærarutdanninga på OsloMet og sentrale aktørar i grunnskolesektoren i regionen.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Heggernes, Sissil Lea
;
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Tørnby, Hilde
;
Andersson-Bakken, Emilia
(2025).
Emergent Critical Thinking Through Picturebook Dialogues.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 60-80.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Bjørkvold, Tuva
;
Tørnby, Hilde
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2025).
Children’s drawings of school in home confinement during the COVID-19 pandemic.
Childhood.
https://doi.org/10.1177/09075682251334542
Tørnby, Hilde
;
Ryen, Erik
(2025).
‘She is Not the King.’ Starting Point Activities to Foster Critical Thinking in Primary Classrooms.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 174-191.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506
Jegstad, Kirsti Marie
;
Heggernes, Sissil Lea
;
Jøsok, Evy
;
Ryen, Erik
;
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Tørnby, Hilde
(2025).
Approaches to critical thinking in primary education classrooms: A systematic review.
Educational Research Review.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100711
Jensen, Inger Kristine
;
Aksland, Charlotte
;
Tørnby, Hilde
(2025).
The Bumblebee Project: Systems Thinking About the Environment.
Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 104-126.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-05
Tørnby, Hilde
;
Heggernes, Sissil Lea
;
Andersson-Bakken, Emilia
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2023).
Hats off to critical thinking: Anexcursion into Jon Klassen’s hat trilogy.
8 s.
Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT).
Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.7
Mohammad-Roe, Siri
;
Tørnby, Hilde
(2023).
“I Wanted to Freeze the Moment”: Blackout Poetry and Student Agency During the COVID-19 Lockdown.
Pinhasi-Vittorio, Limor; Ben-Yosef, Elite (Red.).
Using Innovative Literacies to Develop Leadership and Agency: Inspiring Transformation and Hope. s. 65-83.
IGI Global.
https://doi.org/10.4018/978-1-6684-5614-9
Andersson-Bakken, Emilia
;
Heggernes, Sissil Lea
;
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Tørnby, Hilde
(2022).
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!”
Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet.
23 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8995
Tørnby, Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad (2022). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (Red.). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg.. s. 357-382. Universitetsforlaget.
Tørnby, Hilde (2020). Picturebooks in the classroom. ISBN: 9788245022636. 156 s. Fagbokforlaget.