English version
Hilde Tørnby

Hilde Tørnby

Fagfelt

Estetikk   Kritisk tenkning   Engelsk litteratur   Grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing og regning   Estetiske læringsprosesser   Visuell literacitet   Barne og ungdomslitteratur

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Vitenskapelige publikasjoner

Jensen, Inger Kristine ; Aksland, Charlotte ; Tørnby, Hilde (2025). The Bumblebee Project: Systems Thinking About the Environment. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 104-126. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-05

Heggernes, Sissil Lea ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Emergent Critical Thinking Through Picturebook Dialogues. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 60-80. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-03

Jegstad, Kirsti Marie ; Heggernes, Sissil Lea ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2025). Approaches to critical thinking in primary education classrooms: A systematic review. Educational Research Review.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100711

Tørnby, Hilde ; Ryen, Erik (2025). ‘She is Not the King.’ Starting Point Activities to Foster Critical Thinking in Primary Classrooms. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 174-191. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-08

Bjørkvold, Tuva ; Tørnby, Hilde ; Svanes, Ingvill Krogstad (2025). Children’s drawings of school in home confinement during the COVID-19 pandemic. Childhood.
https://doi.org/10.1177/09075682251334542

Tørnby, Hilde ; Heggernes, Sissil Lea ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Hats off to critical thinking: Anexcursion into Jon Klassen’s hat trilogy. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.7

Mohammad-Roe, Siri ; Tørnby, Hilde (2023). “I Wanted to Freeze the Moment”: Blackout Poetry and Student Agency During the COVID-19 Lockdown. Pinhasi-Vittorio, Limor; Ben-Yosef, Elite (Red.). Using Innovative Literacies to Develop Leadership and Agency: Inspiring Transformation and Hope. s. 65-83. IGI Global.
https://doi.org/10.4018/978-1-6684-5614-9

Andersson-Bakken, Emilia ; Heggernes, Sissil Lea ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2022). “Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8995

Tørnby, Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad (2022). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (Red.). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg.. s. 357-382. Universitetsforlaget.

Tørnby, Hilde (2020). Visual Literacy and Young Learners. Neokleous, Georgios; Krulatz, Anna; Farrelly, Raichle (Red.). Handbook of Research on Cultivating Literacy in Diverse and Multilingual Classrooms. s. 190-208. IGI Global.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Tørnby, Hilde (2022). Citizenship, Communities and Democracy. ISBN: 9781350262089. 11 s. Bloomsbury Publishing.

Tørnby, Hilde ; Areklett, Kristin Maage; Lindaas, Kristin; Hals, Øystein (2016). New Stunt d-bok. ISBN: 9788211022882. 122 s. Fagbokforlaget.

Tørnby, Hilde ; Areklett, Kristin; Felicia, Røkaas; Pettersen, Synnøve (2015). Stages 10, englesk for ungdomstrinnet. ISBN: 9788203346033. 318 s. Aschehoug & Co.

Tørnby, Hilde ; Areklett, Kristin; Pettersen, Synnøve; Røkaas, Felicia (2015). Stages 10, engelsk for ungdomstrinnet, lærerveiledning. ISBN: 9788203349676. 236 s. Aschehoug & Co.

Tørnby, Hilde ; Areklett, Kristin Måge; Pettersen, Synnøve; Røkaas, Felicia (2014). Stages 9, Engelsk for ungdomstrinnet. ISBN: 9788203346026. 315 s. Aschehoug & Co.

Tørnby, Hilde ; Areklett, Kristin Måge; Pettersen, Synnøve; Røkaas, Felicia (2013). Stages 8, engelsk for ungdomtrinnet. ISBN: 9788203345401. 317 s. Aschehoug & Co.

Tørnby, Hilde ; Areklett, Kristin Måge; Pettersen, Synnøve; Røkaas, Felicia (2013). Stages 8; Lærerveiledning. ISBN: 9788203345425. 319 s. Aschehoug & Co.

Tørnby, Hilde ; Areklett, Kristin Måge; Lindaas, Kristin; Hals, Øystein (2009). Stunt. ISBN: 9788252173413. 358 s. Det Norske Samlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Heggernes, Sissil Lea ; Tørnby, Hilde (2023). Emergent critical thinking through picturebook dialogues. NERA. Nordic Educational Research Association.

Tørnby, Hilde (2023). Artistic voices and layering as affordances of (and for) meaning in the picturebook Migrations, Open Hearts, Open Boarders (2019)​. The 9th International Conference of The European Network of Picturebook Research The Picturebook between Fiction and Reality . The European Network of Picturebook Research.

Stokke, Ruth Seierstad ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2023). Childrenʼs Literature and Critical Thinking. Series introduction. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT).
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.6

Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva ; Tørnby, Hilde (2022). Kritisk tenkning i barneskolen. Gjesteforelsning. Oslo kommune.

Heggernes, Sissil Lea ; Tørnby, Hilde (2022). “But that’s not fair!” Teaching critical thinking through Jon Klassen’s We Found a Hat. Research and Development Seminar. The English Section, OsloMet.

Tørnby, Hilde ; Bjørkvold, Tuva ; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Drawing the homeschool. International CHILDLIFE Conference Children and Young People in Everyday Life and Professional Practices.

Tørnby, Hilde (2022). Bilder som inngang til kritisk tenkning. Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Red.). Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. s. 62-63. OsloMet Skriftserie.

Tørnby, Hilde (2022). Før det hele begynner. Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Red.). Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. s. 43-44. OsloMet Skriftserie.

Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2022). Bildebøker som inngang til kritisk tenkning. Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Red.). Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. s. 54-56. OsloMet Skriftserie.

Tørnby, Hilde (2022). Encounters with texts in English. Gjesteforelsning. Høgskolen i Halden.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.