Kort om
Hege Knudsmoen er cand. polit i pedagog. Hun har i drevet forskning innenfor feltet tilpasset opplæring, inkludering og spesialpedagogikk. I den senere tid har hun hatt et spesielt fokus på internasjonale perspektiver, praksis- og studieutveksling, samt internasjonalisering hjemme (COIL).
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
- 
            
    Lærarutdanning for ei framtid i flux
    
            
TEFF-konsortiet består av 17 partnarar frå ni EU-land. Saman jobbar vi med å utvikle ein modell for å møte behovet for opplæring og vidareutdanning for framtidas lærarar på tvers av Europa. 
- 
            
    Lærarutdanning over heile Europa: Innovative mobilitetsmoglegheiter (TEIMO)
    
            
TEIMO-prosjektet har som mål å utvikle eit inkluderande og moderne Blended Intensive Programme (BIP) for å styrke lærarutdanning på tvers av Europa. 
- 
            
    Praksisutveksling i det globale sør
    
            
Formålet med prosjektet Praksisutveksling i det globale sør er å oppnå eit meir stabilt og varig auka studenttal, på eit meir kvalitetssikra praksisutvekslingstilbod i det globale sør. 
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
    
            
Prosjektet jobbet med å styrke undervisning i matematikk i barneskolen, med særlig fokus på å fremme problemløsningsferdigheter hos alle elever, uansett bakgrunn. 
- 
            
    Støtte til mangfoldig innhold og språklæring (SCALED)
    
            
Målet med SCALED-prosjektet er å utvikle et nytt nettkurs innen inkluderende undervisningsmetoder, universell utforming for læring, differensiert undervisning og metoder. 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Bjerke, Annette Hessen
; 
    Dalland, Cecilie Pedersen
; 
    Mausethagen, Sølvi
; 
    Knudsmoen, Hege
                 (2025).
                 Negotiating performative and professional accountability in inclusive mathematics education in Norway.
                
                
            
                
                
                                     International Journal of Educational Research.
            
                    
                 Vol. 129.
                        
    https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102518
        
                Xenofontos, Constantinos; Solomon, Yvette; 
    Knudsmoen, Hege
                 (2024).
                 Norwegian teachers’ perspectives on inclusive practices in the mathematics classroom.
                
                
            
                
                
                                     International Journal of Inclusive Education.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1080/13603116.2024.2361347
        
Knudsmoen, Hege (2023). En historisk analyse av den pedagogisk- psykologiske tjenestens virksomhetsprofil. Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar (Red.). Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget.
                Slapac, Alina; Collett, Karen; Wessels, Frances Joan; Gamiet, Gasant; 
    Knudsmoen, Hege
                 (2023).
                 Social Justice Pedagogy and Collaborative Online International Learning (COIL): Across Three Partner Higher Education Institutions.
                
                
            Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Bernardes, Oscar (Red.).
                         Handbook of Research on Implementing Inclusive Educational Models and Technologies for Equity and Diversity.                    
                 IGI Global.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0453-2.ch013
        
                
    Knudsmoen, Hege
; 
    Mausethagen, Sølvi
; 
    Dalland, Cecilie Pedersen
                 (2022).
                 Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning.
                
                
            
                
                
                                     Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
            
                    
                 Vol. 8.
                        
    https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3435
        
                
    Mausethagen, Sølvi
; 
    Knudsmoen, Hege
; 
    Dalland, Cecilie Pedersen
                 (2022).
                 The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion.
                
                
            
                
                
                                     Education Inquiry.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2112013
        
                Faldet, Ann-Cathrin; 
    Knudsmoen, Hege
; Nes, Kari
                 (2022).
                 Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20.
                
                
            
                
                
                                     Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
            
                    
                 Vol. 8.
                        
    https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3434
        
Knudsmoen, Hege ; Mælan, Ellen Nesset; Løken, Gro (2018). Pedagogisk systemarbeid med bruk av pedagogisk analyse. Fasting, Rolf Bjarne (Red.). Pedagogisk systemarbeid: endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og i PP-tjenesten. s. 119-132. Cappelen Damm Akademisk.
Knudsmoen, Hege (2017). Frimodige samtaler om tilfredsstillende læringsutbytte. Haug, Peder (Red.). Spesialundervisning – Innhald og funksjon. s. 170-189. Det Norske Samlaget.
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege ; Nes, Kari (2017). Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen - med Hamar som eksempel. Løtveit, Morten (Red.). Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år. s. 335-358. Oplandske Bokforlag.
