Kort om
Hege Knudsmoen er cand. polit i pedagog. Hun har i drevet forskning innenfor feltet tilpasset opplæring, inkludering og spesialpedagogikk. I den senere tid har hun hatt et spesielt fokus på internasjonale perspektiver, praksis- og studieutveksling, samt internasjonalisering hjemme (COIL).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Lærarutdanning for ei framtid i flux
TEFF-konsortiet består av 17 partnarar frå ni EU-land. Saman jobbar vi med å utvikle ein modell for å møte behovet for opplæring og vidareutdanning for framtidas lærarar på tvers av Europa.
-
Lærarutdanning over heile Europa: Innovative mobilitetsmoglegheiter (TEIMO)
TEIMO-prosjektet har som mål å utvikle eit inkluderande og moderne Blended Intensive Programme (BIP) for å styrke lærarutdanning på tvers av Europa.
-
Praksisutveksling i det globale sør
Formålet med prosjektet Praksisutveksling i det globale sør er å oppnå eit meir stabilt og varig auka studenttal, på eit meir kvalitetssikra praksisutvekslingstilbod i det globale sør.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
-
Støtte til mangfoldig innhold og språklæring (SCALED)
Målet med SCALED-prosjektet er å utvikle et nytt nettkurs innen inkluderende undervisningsmetoder, universell utforming for læring, differensiert undervisning og metoder.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bjerke, Annette Hessen
;
Dalland, Cecilie Pedersen
;
Mausethagen, Sølvi
;
Knudsmoen, Hege
(2025).
Negotiating performative and professional accountability in inclusive mathematics education in Norway.
International Journal of Educational Research.
Vol. 129.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102518
Xenofontos, Constantinos; Solomon, Yvette;
Knudsmoen, Hege
(2024).
Norwegian teachers’ perspectives on inclusive practices in the mathematics classroom.
International Journal of Inclusive Education.
https://doi.org/10.1080/13603116.2024.2361347
Knudsmoen, Hege (2023). En historisk analyse av den pedagogisk- psykologiske tjenestens virksomhetsprofil. Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar (Red.). Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget.
Slapac, Alina; Collett, Karen; Wessels, Frances Joan; Gamiet, Gasant;
Knudsmoen, Hege
(2023).
Social Justice Pedagogy and Collaborative Online International Learning (COIL): Across Three Partner Higher Education Institutions.
Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Bernardes, Oscar (Red.).
Handbook of Research on Implementing Inclusive Educational Models and Technologies for Equity and Diversity.
IGI Global.
https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0453-2.ch013
Knudsmoen, Hege
;
Mausethagen, Sølvi
;
Dalland, Cecilie Pedersen
(2022).
Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning.
14 s.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3435
Mausethagen, Sølvi
;
Knudsmoen, Hege
;
Dalland, Cecilie Pedersen
(2022).
The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion.
16 s.
Education Inquiry.
https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2112013
Faldet, Ann-Cathrin;
Knudsmoen, Hege
; Nes, Kari
(2022).
Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20.
18 s.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3434
Knudsmoen, Hege ; Mælan, Ellen Nesset; Løken, Gro (2018). Pedagogisk systemarbeid med bruk av pedagogisk analyse. Fasting, Rolf Bjarne (Red.). Pedagogisk systemarbeid: endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og i PP-tjenesten. s. 119-132. Cappelen Damm Akademisk.
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege ; Nes, Kari (2017). Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen - med Hamar som eksempel. Løtveit, Morten (Red.). Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år. s. 335-358. Oplandske Bokforlag.
Knudsmoen, Hege (2017). Frimodige samtaler om tilfredsstillende læringsutbytte. Haug, Peder (Red.). Spesialundervisning – Innhald og funksjon. s. 170-189. Det Norske Samlaget.