English version
Henry Mainsah

Henry Mainsah

Kort om

Henry Mainsah er Forsker 1 ved OsloMet og forsker i gruppen Teknologi og Bærekraft ved SIFO. Han har doktorgrad i medier og kommunikasjon fra Universitetet i Oslo og har utviklet en tverrfaglig forskningsportefølje som ligger i skjæringspunktet mellom samfunnsvitenskap og kreative fag. Hans forskningsinteresser inkluderer digitalisering, digital kompetanse, ungdomskultur, smart livsstil, kreative forskningsmetoder og deltakende design.

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Mainsah, Henry ; Nilsson, Elisabet M.; Sackl-Sharif, Susanne; Stuedahl, Dagny ; radkohl, sonja (2025). Toolkits for including youth in Media research activities. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth. Routledge.

Stuedahl, Dagny ; Nilsson, Elisabet M.; Sackl-Sharif, Susanne; Selnes, Florence Namasinga; Mainsah, Henry ; Hornmoen, Harald (2025). Methods for doing participatory media research with youth. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth: Participatory Research as a Gateway. Routledge Focus.

Mainsah, Henry ; Habib, Laurence (2025). Participation using ethical practices. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth. Routledge.

Dahle, Margunn Serigstad; Dralega, Carol Azungi; Mainsah, Henry (2024). Video gaming and parents’ mediation strategies in a Norwegian context. Dahle, Margunn Serigstad; Meyer, Grete Skjeggestad (Red.). Danning i digitale praksiser. Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid.. s. 187-204. Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa380312

Teigen, Helene Maria Fiane ; Paupini, Cristina ; Mainsah, Henry (2023). Intra-Acting With Technology During Remote Fieldwork in Homes: Curating Video Interviews and Drawing Methods. International Journal of Qualitative Methods (IJQM). Vol. 22.
https://doi.org/10.1177/16094069231185466

Mainsah, Henry ; Slade, Emma; Slettemeås, Dag ; Southerton, Dale Keith ; Storm-Mathisen, Ardis (2022). Methodological innovations and challenges of research on digitally connected homes: an introduction. Digital Creativity. Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/14626268.2022.2138453

Raymond, Corbin Edin; Morrison, Andrew; Mainsah, Henry Nsaidzeka (2022). Framing scenario thinking in a mode of futures by design inquiry. Proceedings of DRS.
https://doi.org/10.21606/drs.2022.688

Dralega, Carol Azungi; Katuwal, Yam Bahadur; Mainsah, Henry (2022). COVID-19 Lockdown, Information Access and Use Among African Diaspora in Norway. Dralega, Carol Azungi; Napakol, Angella (Red.). COVID-19 and the Media in Sub-Saharan Africa: Media Viability, Framing and Health Communication. s. 197-213. Emerald Group Publishing Limited.
https://doi.org/10.1108/978-1-80382-271-620221013

Mainsah, Henry ; Rafiki, Nicole (2022). Methodological reflections on curating an artistic event with African youth in a Norwegian city. Qualitative Research.
https://doi.org/10.1177/14687941221096599

Prøitz, Lin; Langeland, Fredrik; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Mainsah, Henry (2022). Hybride maskuliniteter og hatideologi på nett: en litteraturgjennomgang om incels i et feministisk medievitenskapelig perspektiv. Norsk medietidsskrift (NMT). Vol. 29.
https://doi.org/10.18261/nmt.29.2.3





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Slettemeås, Dag ; Mainsah, Henry (2025). Eldres digitale hverdagsliv i en kunstig intelligent tidsalder (AI AGE). ISBN: 9788270635863. 117 s. Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet.

Slettemeås, Dag ; Teigen, Helene Maria Fiane ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Alfnes, Frode ; Mainsah, Henry ; Laamanen, Mikko (2025). Engasjerende eller manipulerende? Plattformdesign i møte med barns digitale praksiser og sårbarhet. ISBN: 9788270635795. 117 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Slettemeås, Dag ; Teigen, Helene Maria Fiane ; Mainsah, Henry (2023). Årvåken og overvåket? Norske forbrukeres forhold til digitale data, sporing, personalisering og målretting i overvåkningsøkonomien. ISBN: 9788270635481. 82 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Dralega, Carol Azungi; Mainsah, Henry ; Dahle, Margunn Serigstad (2023). Video Games and Critical Media Literacy in Family Contexts in Norway. 58 s. NLA University.

Prøitz, Lin; Mainsah, Henry ; Langeland, Fredrik (2021). FROM BOYHOOD TO RADICALISED MASCULINITY: A rapid research response from the International Symposium on Incels. ISBN: 9788292038185. 38 s. Nora Forlag.

Mainsah, Henry ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Prøitz, Lin (2020). The consumer literacies of teenagers in virtual gaming environments. 33 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Mainsah, Henry ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Teigen, Helene Maria Fiane (2019). En undersøkelse av det digitale hverdagslivet til ungdom med nedsatt funksjonsevne. ISBN: 9788270634972. 87 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Mainsah, Henry (2019). Søte jenter og tøffe gutter. En kunnskapsoppsummering om barn som forbrukere i et kjønnsperspektiv. ISBN: 9788270634859. 36 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Slettemeås, Dag ; Mainsah, Henry ; Berg, Lisbet (2018). Plattformøkonomien: En landsdekkende undersøkelse om bruk av strømme-, booking-, bruktomsetnings- og delingstjenester. ISBN: 9788270634781. 87 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Slettemeås, Dag ; Mainsah, Henry ; Berg, Lisbet (2018). Eldres digitale hverdag. En landsdekkende undersøkelse om tilgang, mestring og utfordringer i informasjonssamfunnet. SIFO oppdragsrapport nr. 18-2018. OsloMet - storbyuniversitetet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Mainsah, Henry ; Reich, Clara Julia (2025). The play-along method: An ethnographic approach to analyze video game culture. Association of Internet Researchers. AoIR and the Universidade Federal Fluminense.

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Reich, Clara Julia ; Mainsah, Henry (2025). The play-along: A child-centered, collaborative method to study video game culture. RC33 Eleventh International Conference on Social Science Methodology. International Sociological Association and University of Naples Federico II.

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Reich, Clara Julia ; Mainsah, Henry (2025). The play-along method: An ethnographic-based approach to understanding virtual worlds. European Sociological Association RN05 Midterm Conference. European Sociological Association.

Mainsah, Henry ; Slettemeås, Dag ; Teigen, Helene Maria Fiane (2024). Consumers’ Fragile Relations with Privacy and Trust in a Surveillance Economy. 16th European Sociological Association Conference.

Slettemeås, Dag ; Teigen, Helene Maria Fiane ; Mainsah, Henry (2024). Consumed by data. Reconnecting consumers with their personal data through data domestication. European Sociological Conference. European Sociological Association .

Mainsah, Henry ; Prøitz, Lin (2024). Researching Incels and gender hate online: methodological and ethical challenges. norsk medieforskarkonferanse 2024.

Mainsah, Henry (2023). Platform structures and enacting data literacies through critical pedagogy. Everyday Life in Digitalized Worlds - Conference on private lives and sociality in a digital era.

Mainsah, Henry (2023). DESIGN FICTION/DIGITAL CONFINEMENT workshop - an introduction. Digital Confinement 5th Anthropology of Confinement Network Meeting and Workshop, Aarhus 2023.

Mainsah, Henry ; Slettemeås, Dag ; Teigen, Helene Maria Fiane ; Paupini, Cristina (2022). Creative methods for researching digital practices. RELINK networking meeting at the University of Bristol . Centre for Sociodigital Futures, University of Bristol.

Mainsah, Henry ; Slettemeås, Dag ; Teigen, Helene Maria Fiane ; Paupini, Cristina (2022). Digital platforms, markets and commodification. RELINK networking meeting - University of Bristol. Centre for Sociodigital Futures - University of Bristol.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.