English version
Kamilla Knutsen Steinnes

Kamilla Knutsen Steinnes

Kort om

Kamilla Knutsen Steinnes er stipendiat i Atferdsanalyse ved OsloMet og forsker i gruppen Teknologi og Bærekraft ved SIFO, hvor hun hovedsakelig forsker på barn og unges digitale hverdagsliv. I doktorgraden undersøker hun sosial inkludering blant unge ved å studere forbruk av dataspill. Hun er utdannet innen sosialpsykologi og har tidligere jobbet med emosjoner, nudging og atferdsøkonomi ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Cambridge. Hennes forskningsinteresser inkluderer tematikk knyttet til sosiale medier, gaming, kjønn, sosiale relasjoner, emosjoner, personvern og digital markedsføring.

Fagfelt

Kroppsbilde   Emosjonsforskning   Kjønn og teknologi   Digitale medier   Digitalisering   Bærekraftig forbruk   Forbrukerpsykologi   Bærekraftig atferd   Sosiale medier   Kombinerte forskningsmetoder   Intervensjon   Barn og unge   Matsvinn   Digital markedsføring

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Reich, Clara Julia ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Teigen, Helene Maria Fiane (2025). Digital economy of dignity: children’s belonging(s) and digital facework. Information, Communication & Society.
https://doi.org/10.1080/1369118X.2025.2472949

Borch, Anita ; Steinnes, Kamilla Knutsen (2025). Lootbokser = tilhørighet? En studie av unges sosiale motiver for å kjøpe forundringspakker i dataspill. Borch, Anita; Bilgrei, Ola Røed (Red.). Barns tilhørighet blant mennesker og ting. s. 95-122. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.250

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Lyshol, Johanna Katarina Blomster; Zickfeld, Janis H.; Schubert, Thomas Wolfgang; Seibt, Beate (2024). Kama Muta: The Cuteness Emotion. Al-Shawaf, Laith; Shackelford, Todd K. (Red.). The Oxford Handbook of Evolution and the Emotions. s. 339-356. Oxford University Press.
https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780197544754.013

Steinnes, Kamilla Knutsen (2024). ‘Gamers’ crafted by consumption: The influence of consumption on gender identities in video games. Jacobsen, Eivind; Strandbakken, Pål; Dulsrud, Arne; Skuland, Silje Elisabeth (Red.). Consumers and Consumption in Comparison (Volume 37). s. 167-187. Emerald Group Publishing Limited.
https://doi.org/10.1108/S0195-631020240000037008

Steinnes, Kamilla Knutsen (2024). Architecting virtual storefronts: how in-game shops are designed to encourage consumption. Consumption Markets & Culture. Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/10253866.2024.2385562

Reich, Clara Julia ; Bøyum, Live ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Teigen, Helene Maria Fiane (2024). “You don’t have to share every single small moment on social media” Exploring Tensions Between Parents and Children in Sharenting Practices. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU). Vol. 5.
https://doi.org/10.18261/ntu.5.2.1

Steinnes, Thea Knutsen; Steinnes, Kamilla Knutsen (2023). "The male gamer stereotype" - En barriere for inkludering?. Speilvendt.

Teigen, Helene Maria Fiane ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Gjerløw, Beate Goldschmidt- (2022). Ungdom og kroppspress i sosiale medier. Gjerløw, Beate Goldschmidt-; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (Red.). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. s. 149-168. Universitetsforlaget.

Prøitz, Lin; Langeland, Fredrik; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Mainsah, Henry (2022). Hybride maskuliniteter og hatideologi på nett: en litteraturgjennomgang om incels i et feministisk medievitenskapelig perspektiv. Norsk medietidsskrift (NMT). Vol. 29.
https://doi.org/10.18261/nmt.29.2.3

Langeland, Fredrik; Prøitz, Lin; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Mainsah, Henry (2022). I de sosiale ytterkantene. Konstruksjoner av kjønn og maskuliniteter hos norske menn i ufrivillig sølibat. Tidsskrift for kjønnsforskning. Vol. 46.
https://doi.org/10.18261/tfk.46.3.8





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Slettemeås, Dag ; Teigen, Helene Maria Fiane ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Alfnes, Frode ; Mainsah, Henry ; Laamanen, Mikko (2025). Engasjerende eller manipulerende? Plattformdesign i møte med barns digitale praksiser og sårbarhet. ISBN: 9788270635795. 117 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Reich, Clara Julia ; Steinnes, Kamilla Knutsen (2023). Barns forbruk i videospill og hvordan det påvirker sosiale relasjoner: Delrapport 2 fra prosjektet «Pay to play». ISBN: 9788270635641. 92 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Reich, Clara Julia ; Slettemeås, Dag ; Steinnes, Kamilla Knutsen (2023). Barn og unges digitale kompetanse: Unges erfaringer og perspektiver som utgangspunkt for en utvidet digital kompetanseforståelse. ISBN: 9788270635474. 72 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Reich, Clara Julia ; Teigen, Helene Maria Fiane (2023). Kartlegging av manipulerende spilldesign: Delrapport 1 fra prosjektet «Pay to play». ISBN: 9788270635634. 56 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Borch, Anita ; Steinnes, Kamilla Knutsen (2023). Unges forhold til kjøp av overraskelsespakker (lootboxes) i dataspill. ISBN: 9788270635559. 37 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Reich, Clara Julia ; Bøyum, Live Standal ; Teigen, Helene Maria Fiane ; Steinnes, Kamilla Knutsen (2023). «Sharenting» – til barnets beste? Personvern og kritisk medieforståelse knyttet til foreldres deling av egne barn i sosiale medier. ISBN: 9788270635603. 104 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Teigen, Helene Maria Fiane (2021). Sårbare bilder på sosiale medier: En studie om bildedelingskultur, kommersielle påvirkninger og kritisk medieforståelse blant ungdom. ISBN: 9788270635375. 48 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Thorjussen, Christian Bernhard Holth (2020). Mestring og sårbarhet ved netthandel. En kartlegging av digital forbrukerkompetanse i Norge etter EU- kommisjonens Digital Competence Framework for Consumers. ISBN: 9788270635146. 56 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Haugrønning, Vilde (2020). Mapping the landscape of digital food marketing: Investigating exposure of digital food and drink advertisements to Norwegian children and adolescents. ISBN: 9788270635207. 41 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Roos, Gun ; Klepp, Ingun Grimstad ; Laitala, Kirsi ; Haugrønning, Vilde ; Bugge, Annechen Bahr ; Skuland, Silje Elisabeth ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Teigen, Helene Maria Fiane (2020). Barn og unges forbruk: klær, mat og kropp. ISBN: 9788270635160. 180 s. OsloMet - storbyuniversitetet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Mainsah, Henry ; Reich, Clara Julia (2025). The play-along method: An ethnographic approach to analyze video game culture. Association of Internet Researchers. AoIR and the Universidade Federal Fluminense.

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Reich, Clara Julia ; Mainsah, Henry (2025). The play-along: A child-centered, collaborative method to study video game culture. RC33 Eleventh International Conference on Social Science Methodology. International Sociological Association and University of Naples Federico II.

Steinnes, Kamilla Knutsen (2025). Forsker: De fleste av oss er litt sauer og følger mengden.
https://doi.org/https://play.tv2.no/nyheter/nyhets

Steinnes, Kamilla Knutsen (2025). Birk (17) sparer til milliondyr pilotutdanning – med TikTok som inntektskilde.
https://doi.org/https://www.nrk.no/innlandet/birk-

Steinnes, Kamilla Knutsen ; Reich, Clara Julia ; Mainsah, Henry (2025). The play-along method: An ethnographic-based approach to understanding virtual worlds. European Sociological Association RN05 Midterm Conference. European Sociological Association.

Steinnes, Kamilla Knutsen (2025). Snapchats nye reklamer: Åpenbart problematisk.
https://doi.org/https://www.dagsavisen.no/nyheter/

Steinnes, Kamilla Knutsen (2025). Kjendisdyrene.
https://www.aftenbladet.no/magasin/i/KM4zX4/kjaele

Steinnes, Kamilla Knutsen (2025). Har tatt et tydelig standpunkt: – Ser aldri oss med noe som er dyrt.
https://www.rb.no/har-tatt-et-tydelig-standpunkt-s

Steinnes, Kamilla Knutsen (2025). Bekymret for sminkevideoer.
https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-telema

Steinnes, Kamilla Knutsen (2025). Victoria (25) deler sminketips på TikTok: – Ikke alle influensere er like etiske.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/bekymret-for





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.