Kort om
Jeg forsker på barnehagebarns språkutvikling, og på hvordan barnehagen kan legge til rette for at barn får bruke og utvikle sine språklige og kommunikative ressurser. Jeg deltar i nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter knyttet til barns språkutvikling, sist i PolkaNorski og StarWords, som nylig ble avsluttet. I 2025 leder jeg prosjektet Snakk: om språk på helsestasjonen, der vi undersøker helsestasjonens oppfølging av flerspråklige barns språkutvikling, i samarbeid med helsesykepleierutdanningen og en bydel i Oslo.
I tillegg til å forske underviser jeg om språk, språkutvikling og språkmiljø i barnehagen, på bachelor og masteremner. Jeg deltok også i utviklingen av en kompetansepakke om et flerspråklig barnehagemiljø, på opppdrag fra Udir.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Pedagogiske fag Anvendt språkvitenskap
Emner
Barn i barnehage/førskole Flerspråklighet Språktilegnelse Pragmatikk Barnehage Prosodi Språkforstyrrelser
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Opne møteplassar for småbarnsfamiliar med innvandrarbakgrunn
Prosjektet utforskar to familiesenter med lågterskeltilbod for småbarnsfamiliar og korleis tilboda fremmar sosial støtte for familiar med små barn.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
PolkaNorski i praksis
Utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge.
-
Økt kvalitet innen tidlig leseopplæring i Etiopia
Prosjektet omhandler kompetanseutvikling innen tidlig leseopplæring.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Muszynska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Dynak, Agnieszka;
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara H.
; Simonsen, Hanne Gram;
Hansen, Pernille Bonnevie
; Krysztofiak, Magdalena; Sobota, Krzysztof; Haman, Ewa
(2025).
Bilingual children reach early language milestones at the same age as monolingual peers.
24 s.
Journal of Child Language.
https://doi.org/10.1017/S0305000924000655
Tkachenko, Elena
;
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
(2024).
Preparing teachers for multilingualism in Norwegian early childhood education and care provision through student active learning methods.
Mourão, Sandie; Leslie, Carolyn (Red.).
Researching Educational Practices, Teacher Education and Professional Development for Early Language Learning, Examples from Europe. s. 115-126.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003289043
Atsero, Zerihun Haliso; Yigezu, Moges; Romøren, Anna Sara H. (2024). Phonological Awareness Instructional Practices and Challenges for Implementation in Ethiopian Primary School: A Case Study of Goffa Language Grade One. Journal of Ethiopian Studies. Vol. 57.
Romøren, Anna Sara H.
;
Garmann, Nina Gram
;
Tkachenko, Elena
(2023).
Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC.
Nordisk barnehageforskning (NBF).
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.310
Hansen, Joakim Evensen;
Eliassen, Erik
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Kleppe, Rasmus
;
Garmann, Nina Gram
;
Bjørnestad, Elisabeth
(2023).
Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary.
Nordisk barnehageforskning (NBF).
Vol. 20.
https://doi.org/10.23865/nbf.v20.293
Holm, Elisabeth
;
Hansen, Pernille
;
Romøren, Anna Sara H.
;
Garmann, Nina Gram
(2023).
The Norwegian CDI-III as an assessment tool for lexical and grammatical development in preschoolers.
Frontiers in Psychology.
Vol. 14.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1175658
Miezskowska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Sobota, Krzysztof; Dynak, Agnieszka; Kolak, Joanna; Krysztofiak, Magdalena; Lukomska, Barbara; Łuniewska, Magdalena;
Garmann, Nina Gram
;
Hansen, Pernille
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
; Simonsen, Hanne Gram; Alcock, Katie; Katsos, Napoleon; Haman, Ewa
(2022).
Parental Report via a Mobile App in the Context of Early Language Trajectories: StarWords Study Protocol.
18 s.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 19.
https://doi.org/10.3390/ijerph19053067
Alfheim, Ingvild Kristin ; Grimsgaard, Kaja Bjølgerud ; Romøren, Anna Sara H. (2022). Bøker i bevegelse. Neegaard, Henrik; Krempig, Inger Wallem (Red.). Barnehagens friluftsliv. s. 147-164. Cappelen Damm Akademisk.
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Tkachenko, Elena
(2021).
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen.
NOA - Norsk som andrespråk.
Vol. 37.
http://hdl.handle.net/10852/89147
Tkachenko, Elena
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Garmann, Nina Gram
(2021).
Translanguaging Strategies in Superdiverse Mainstream Norwegian ECEC: Opportunities for Home Language Support.
13 s.
Journal of Home Language Research.
Vol. 4.
https://doi.org/10.16993/jhlr.41