Viser: 30 av 77
-
#Læringslivet
Forskningsprosjektet #Læringslivet ble designet for å ruste ansatte til å utvikle arbeidsformen medarbeiderdrevet innovasjon (MDI), på fire arbeidsplasser i kommunal helse- og omsorgstjeneste.
-
Andrespråksstudentar si bruk av KI og bruk av KI i andrespråkslæring
I dette pilotprosjektet er det overordna forskingsspørsmålet: Korleis bruker andrespråkstudentar KI?
-
Berekraftig framtid for utdanning – inkluderande praksisar i yrkesfag
Dette er eit Blended Intensive Program (BIP) med fokus på internasjonalisering i yrkesfaglærarutdanning.
-
Blikk for barn
Eit forskingsprosjekt om kvalitet i barnehagen for dei minste (0-3).
-
CENSU - Climate Change Energy Sustainability
CENSU er eit norsk-tanzaniansk-mosambikansk universitetssamarbeid innan utdanning og forsking som fokuserer på berekraftig gassutvinning i kontekst av sårbare samfunn og klimaendringar.
-
CLIL Nettverk for språk i utdanninga (CLILNetLE)
Prosjektet har som mål å utvikle ein felles konseptualiserings- og forskingsdagsorden for undersøking av to- og fleirspråklege fagkunnskapar i Content and language integrated learning (CLIL).
-
COIL-modul i tegnspråk og døvestudier
Prosjektet skal utvikle og etablere et bærekraftig kurs i tegnspråk og døvestudier basert på internasjonal læring på nett (COIL), i samarbeid med Gallaudet University, Washington, D.C.
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.
-
Digital myndiggjering (Empowered)
Prosjektet har som mål å utvikle innovative praksisar, metodar og reiskapar som skal fremme ’digital myndiggjering’ i skole og lærarutdanning.
-
EGREEN+
Prosjektet handler om småbedrifters og de grønne bransjenes klima- og miljøutfordringer.
-
Elver som (juridiske) personer: En studie av erfaringer med og implikasjoner av å gi naturen rettigheter
Prosjektet vil studere eksempler fra New Zealand, Colombia og India der elver har fått status som juridiske personer med rettigheter.
-
Engelsk som Lingua Franca for inkluderende flerspråklige klasserom (ENRICH)
ENRICH tar sikte på å utvikle en Continuous Professional Development (CPD) infrastruktur av høy kvalitet.
-
Erasmus Mundus Design Measures forprosjekt for etablering av Master i anvendte døvestudier
Projektets mål er å utvikle en Erasmus Mundus Joint Master (EMJM) i anvendte døvestudier.
-
Estetiske læringsprosessar i naturfagundervisning
Ph.d.-prosjekt som utforskar kva rolle estetiske læringsprosessar kan spele i naturfagundervisninga innanfor konteksta utdanning for berekraftig utvikling.
-
Evaluering av fagfornyinga yrkesfag
I dette samarbeidsprosjektet mellom NIFU, OsloMet og Fafo gjennomfører prosjektet ei forskingsbasert evaluering av fagfornyinga yrkesfag, på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet.
-
Fleirspråklege oppfatningar og pedagogikk hos engelsklærarar i Noreg
Ph.d.-prosjekt som utforskar korleis ein kan styrke fleirspråkleg pedagogikk i engelskundervisninga i skolar i Noreg.
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende skolemiljø gjennom økt mangfoldskompetanse
Prosjektets hovedmål er å skape økt kunnskap om gruppebaserte fordommer og hatefulle ytringer i skolekonteksten.
-
Forhandling av tilhøyrsel og identitet i nordiske skolar: ein etnografisk casestudie i racialisering
Ph.d.-prosjektet tar utgangspunkt i omgrepet rasialisering, og undersøker korleis rasialiserte elevar og familiane deira i nordiske skolar opplever og forhandlar om tilhøyrsel og identitet i rammene til skoleverket.
-
Forskingsbasert undervisning og samarbeid om læring i kroppsøving (FUSK)
Prosjektet jobbar for at elevar, lærarar, lærarstudentar og lærerutdannere skal utvikle kroppsøvingsfaget saman.
-
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen
Fra og med 2009 har et utvalg universiteter og høgskoler tilbudt nasjonale skolelederutdanninger på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet – rektorutdanningen fra 2009 og modulbaserte utdanninger fra 2018.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Frå ufaglært til fagarbeidar – vaksne som tar fagbrev gjennom praksiskandidatordninga
Ph.d.-prosjekt som undersøker korleis vaksne utan fullført vidaregåande opplæring lærer faget, utviklar yrkesidentitet og tar fagbrev gjennom praksiskandidatordninga.
-
Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN)
GoBaN undersøkte hvordan norske barnehager påvirker barnehagebarn.
-
Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget (GRADIMO)
GRADIMO – Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget er et nordisk nettverk med forskere fra lærerutdanningen og lærere fra hele utdanningsløpet. Medlemmene i nettverket bidrar til bedre kunnskap om hvordan grammatikken formidles til elever og studenter, og om h
-
Heilskapleg tilnærming til auka studentutveksling ved barnehagelærarutdanninga (HETBLU)
HETBLU-prosjekt har som mål å styrke kultur for internasjonalisering og auka studentutveksling ved barnehagelærarutdanninga.
-
I partnarskap for styrkt profesjonskompetanse og praksisrelevant lærarutdanning «iPAR»
iPAR er eit samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærarutdanninga på OsloMet og sentrale aktørar i grunnskolesektoren i regionen.
-
Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
Prosjektet jobbet med å styrke undervisning i matematikk i barneskolen, med særlig fokus på å fremme problemløsningsferdigheter hos alle elever, uansett bakgrunn.