English version
Hege Hermansen

Hege Hermansen

Kort om

Mine forskningsinteresser inkluderer kunnskapsarbeid i profesjonene, juridifisering av høyere utdanning, organisering av undervisning i høyere utdanning, programutvikling og -ledelse i profesjonsutdanninger, og sammenhengene mellom profesjonskunnskap, ansvar og autonomi. Jeg jobber med kvalitative metoder og teorier som vektlegger sosiokulturelle perspektiver på læring og utvikling.

Jeg er prosjektmedlem i NFR-prosjektet Renewed Perspective on Research Use (ledet av Sølvi Mausethagen, SPS) og Evaluering av ny kompetansemodell (ledet av Selma Lyng, AFI, finansiert av Utdanningsdirektoratet). 

Jeg er medlem av forskergruppen Profesjonskunnskap- og kvalifisering ved SPS. 

Ved Senter for profesjonsstudier underviser jeg i universitetspedagogikk og ved doktorgradsprogrammet. 

Jeg er redaksjonsmedlem i tidsskriftene Learning and Instruction og Professions and Professionalism

Mer informasjon på min personlige hjemmeside sites.google.com/view/hegehermansen 

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Hermansen, Hege ; Lorentzen, Marte ; Restad, Frode (2025). Mellom likeverdighet og asymmetri: Kunnskapens rolle i partnerskapsarbeid. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.6

Omland, Maren ; Hontvedt, Magnus; Siddiq, Fazilat; Amundrud, Anja; Hermansen, Hege ; Mathisen, Maiken Andrea Simmersholm; Rudningen, Gudrun; Reiersen, Frederick Alexander (2025). Co-creation in higher education: a conceptual systematic review. Higher Education.
https://doi.org/10.1007/s10734-024-01364-1

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2023). Hvordan håndtere et komplekst begrep? Analyser av "lærerrollen" i et politisk utredningsarbeid. Prøitz, Tine Sophie (Red.). Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap: Systematikk og kreativitet. Fagbokforlaget.

Hermansen, Hege ; Mausethagen, Sølvi (2023). Beyond the research–practice gap: Constructing epistemic relations in teacher education. International Journal of Educational Research. Vol. 119.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102171

Hermansen, Hege Yvonne ; Mausethagen, Sølvi (2023). Kunnskapsintegrasjon i lærerutdanning og profesjonsutøvelse. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Universitetsforlaget.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege Yvonne (2023). Forskningslitterasitet hos lærere og ledere i skolen - en casestudie. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Universitetsforlaget.

Stensaker, Bjørn; Hermansen, Hege (2023). Global, Nordic, or institutional visions? An investigation into how Nordic universities are adapting to the SDGs. Higher Education.
https://doi.org/10.1007/s10734-023-01047-3

Hagen, Anne K.; Damen, Maria Louiza Christina; Hermansen, Hege (2023). Unpacking the Theory-Practice Nexus in Basic Police Education. Nordic Journal of Studies in Policing (NJSP). Vol. 10.
https://doi.org/10.18261/njsp.10.1.7

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2023). ‘Research Use’ in Education: Conceptualising the Teaching Profession Within the Policy–Research–Practice Nexus. Prøitz, Tine Sophie; Aasen, Petter; Wermke, Wieland Ulrich (Red.). From education policy to education practice Unpacking the nexus. s. 75-92. Springer Nature.

Hermansen, Hege ; Mausethagen, Sølvi (2023). Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk.
https://doi.org/10.18261/uniped.46.3.5





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Omland, Maren ; Rudningen, Gudrun; Hermansen, Hege ; Mathisen, Maiken Andrea Simmersholm; Mangen, Lisbeth Regine ; Ali, Hasan; Grav, Berit Andrea (2023). Delrapport 4: Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen: Studentmedvirkning i DGS. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hermansen, Hege ; Hagen, Aina Landsverk ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica ; Mifsud, Louise ; Rudningen, Gudrun; Wiers-Jenssen, Jannecke (2022). Delrapport 1: Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen (EVA-DGS). 67 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hermansen, Hege ; Sarastuen, Nora K.; Agerup, Kristi ; Mathisen, Maiken Andrea Simmersholm (2022). Delrapport 2: Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen (EVA-DGS). Kartlegging av programporteføljen. 66 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lyng, Selma Therese ; Borg, Elin; Fossestøl, Knut ; Pedersen, Eirin ; Hermansen, Hege ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lahn, Leif Christian ; Mausethagen, Sølvi ; Myrvold, Trine (2021). Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen. Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål. AFI-rapport 2021:2. ISBN: 9788276094251. 77 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Fossestøl, Knut ; Borg, Elin; Flatland, Tord; Hermansen, Hege ; Lyng, Selma Therese ; Mausethagen, Sølvi; Myrvold, Trine (2021). Lokal kompetanseutvikling. Evaluering av implementeringen av ny tilskuddsordning i grunopplæringen. 162 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Esterhazy, Rachelle ; Hermansen, Hege (2019). «Flipped classroom» i praksis: Hvordan tilrettelegge for aktive læringsprosesser. 20 s. Universitetet i Oslo.

Hermansen, Hege (2019). Utforming av vurderingskriterier og sensorveiledninger – sentrale spørsmål og avveininger. 15 s. Universitetet i Oslo.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege Yvonne ; Lorentzen, Marte ; Zlatanovic, Tatjana; Dahl, Thomas (2016). Hva kjennetegner forskning på norske lærere under kunnskapsløftet? En forskningskartlegging. 28 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/SPS/Publikasjoner/Arbei

Hermansen, Hege Yvonne (2015). Knowledge work in the teaching profession: Opening up the black box of teachers’ engagement with Assessment for Learning. 209 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Afdal, Hilde Wågsås ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2024). Research on ‘research use’ in education: a systematic scoping review. AERA annual meeting 2024. Americal Educational Research Association.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege ; Holmeide, Hanna ; Lorentzen, Marte ; Niederberger, Vera; Skedsmo, Guri (2023). Research use in the teaching profession across contexts: A systematic scoping review. NERA. NERA and OsloMet.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege ; Holmeide, Hanna ; Lorentzen, Marte ; Niederberger, Vera; Skedsmo, Guri (2023). Research use in the teaching profession: A systematic review. EARLI 2023. Aristotle University of Thessaloniki & Uni of Macedonia.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2023). Research literacy among teachers and school leaders: A case study. NERA. NERA og OsloMet.

Omland, Maren ; Amundrud, Anja; Hontvedt, Magnus; Hermansen, Hege ; Siddiq, Fazilat; Rudningen, Gudrun; Reiersen, Frederick Alexander; Mathisen, Maiken Andrea Simmersholm (2023). Co-creation and student-staff partnership in higher education. The 20th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. Earli.

Hermansen, Hege ; Mausethagen, Sølvi (2023). Between policy implementation and the third mission: The higher education sector and school-based capacity development. CHER. WU Vienna University of Economics and Business.

Tronsmo, Eli; Hermansen, Hege (2023). Generative resistance as knowledge work: Teacher’s Engagement with Assessment Criteria. EARLI 2023. Aristotle University of Thessaloniki & Uni of Maedonia.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2023). Research literacy among teachers and school leaders - a case study. NERA. OsloMet/NERA.

Hermansen, Hege ; Mausethagen, Sølvi (2022). Blurring the boundaries between higher education and professional practice: Constructing new relations across institutional and epistemic spaces. Vitenskapelig konferanse. Society for Research in Higher Education.

Hermansen, Hege ; Stensaker, Bjørn (2022). Symbolic, Institutional or Nordic Visions? Nordic universities and the SDGs. EARLI SIG 1&4 Conference. EARLI.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.