Kort om
Mine forskningsinteresser inkluderer kunnskapsarbeid i profesjonene, juridifisering av høyere utdanning, organisering av undervisning i høyere utdanning, programutvikling og -ledelse i profesjonsutdanninger, og sammenhengene mellom profesjonskunnskap, ansvar og autonomi. Jeg jobber med kvalitative metoder og teorier som vektlegger sosiokulturelle perspektiver på læring og utvikling.
Jeg er prosjektmedlem i NFR-prosjektet Renewed Perspective on Research Use (ledet av Sølvi Mausethagen, SPS) og Evaluering av ny kompetansemodell (ledet av Selma Lyng, AFI, finansiert av Utdanningsdirektoratet).
Jeg er medlem av forskergruppen Profesjonskunnskap- og kvalifisering ved SPS.
Ved Senter for profesjonsstudier underviser jeg i universitetspedagogikk og ved doktorgradsprogrammet.
Jeg er redaksjonsmedlem i tidsskriftene Learning and Instruction og Professions and Professionalism.
Mer informasjon på min personlige hjemmeside sites.google.com/view/hegehermansen
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Digitalisering av studentaktivitet ved gruppearbeid (Digigrupper)
I dette prosjektet skal me forska på kva som bidreg til vellykka digitalt gruppearbeid i høgare utdanning.
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hermansen, Hege
;
Lorentzen, Marte
; Restad, Frode
(2025).
Mellom likeverdighet og asymmetri: Kunnskapens rolle i partnerskapsarbeid.
UNIPED.
Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.6
Omland, Maren
; Hontvedt, Magnus; Siddiq, Fazilat; Amundrud, Anja;
Hermansen, Hege
; Mathisen, Maiken Andrea Simmersholm; Rudningen, Gudrun; Reiersen, Frederick Alexander
(2025).
Co-creation in higher education: a conceptual systematic review.
Higher Education.
https://doi.org/10.1007/s10734-024-01364-1
Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2023). Hvordan håndtere et komplekst begrep? Analyser av "lærerrollen" i et politisk utredningsarbeid. Prøitz, Tine Sophie (Red.). Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap: Systematikk og kreativitet. Fagbokforlaget.
Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2023). ‘Research Use’ in Education: Conceptualising the Teaching Profession Within the Policy–Research–Practice Nexus. Prøitz, Tine Sophie; Aasen, Petter; Wermke, Wieland Ulrich (Red.). From education policy to education practice Unpacking the nexus. s. 75-92. Springer Nature.
Hermansen, Hege
;
Mausethagen, Sølvi
(2023).
Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren.
UNIPED.
https://doi.org/10.18261/uniped.46.3.5
Hagen, Anne K.; Damen, Maria Louiza Christina;
Hermansen, Hege
(2023).
Unpacking the Theory-Practice Nexus in Basic Police Education.
Nordic Journal of Studies in Policing (NJSP).
Vol. 10.
https://doi.org/10.18261/njsp.10.1.7
Hermansen, Hege
; Lund, Andreas
(2023).
Beyond Implementation: Enabling Sustainable Transformations of Digital Teaching and Learning in Higher Education.
Pinheiro, Romulo; Tømte, Cathrine Edelhard; Barman, Linda; Degn, Lise; Geschwind, Lars (Red.).
Digital Transformations in Nordic Higher Education. s. 97-118.
Palgrave Macmillan.
https://hdl.handle.net/10852/102639
Hermansen, Hege
;
Mausethagen, Sølvi
(2023).
Beyond the research–practice gap: Constructing epistemic relations in teacher education.
International Journal of Educational Research.
Vol. 119.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102171
Hermansen, Hege Yvonne ; Mausethagen, Sølvi (2023). Kunnskapsintegrasjon i lærerutdanning og profesjonsutøvelse. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Universitetsforlaget.
Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege Yvonne (2023). Forskningslitterasitet hos lærere og ledere i skolen - en casestudie. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Universitetsforlaget.