English version
Torill Hammeren Møllerhagen

Torill Hammeren Møllerhagen

Kort om

Torill Hammeren Møllerhagen er universitetslektor ved OsloMet – storbyuniversitetet, institutt for yrkesfaglærerutdanning (YLU). Hun underviser og veileder ved yrkesfaglærerutdanningen, Frisør, blomster, interiør og utstillingsdesign (FBIE) og Håndverk, design og produktutvikling (HDP). Møllerhagen har bakgrunn som kjole- og draktsyer, yrkeserfaring fra modellsøm og industri, og yrkesfaglærer. I tillegg er hun styreleder i Opplæringskontoret for små håndverksfag. Forskningsinteresser er særlig knytta til det yrkesfaglige feltet og hvordan elever på ungdomstrinnet skal gis et reelt og bevisst valg til videregående opplæring gjennom å ivareta sentrale aktører som elever, lærlinger, praksislærere og lærere i skole og arbeidsliv.

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Aakernes, Nina ; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Olstad, Hanne Berg; Schaug, Rosaline Mary (2023). Creating a Free Space for Professional Development through Collaborative Self-Study. Studying Teacher Education. Vol. 19.
https://doi.org/10.1080/17425964.2023.2212683



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Dahlback, Jorunn ; Haaland, Grete ; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Wolden, Anne-Catrine (2021). Vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. ISBN: 9788256023059. 336 s. Yrkeslitteratur AS.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Spetalen, Halvor ; Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Syverstad, Marie ; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Magnussen, Kaija-Lisa; Bergskaug, Marianne (2025). Organisering av faget Yrkesfaglig fordypning – mer av det samme?. 18 s. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Magnussen, Kaija-Liisa ; Møllerhagen, Torill Hammeren (2025). Lærer- og studentperspektiv på praksislærerrollen. NorYrk konferanse. VIA Høgskolen, Campus C Aarhus.

Møllerhagen, Torill Hammeren ; Spetalen, Halvor ; Magnussen, Kaija-Liisa ; Bergskaug, Marianne ; Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Syverstad, Marie (2025). Organisering av YFF - Yrkesfaglig fordypning for fremtidens arbeidsliv. NordYrk 2025. VIA University College.

Møllerhagen, Torill Hammeren ; Lindviksmoen, Trine Borgen (2025). Studentaktive læringsformer i yrkesfaglærerutdanningen. Møte i forskerfelleskapet samarbeid skole og arbeidsliv. Forskerfelleskapet samarbeid skole og arbeidsliv.

Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Magnussen, Kaija-Liisa ; Møllerhagen, Torill Hammeren (2024). Pedagogisk praksis i skolen. Samarbeidsmøte praksisadministrasjon og praksislærere . Praksisadministrasjonen ved OsloMet.

Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Magnussen, Kaija-Liisa ; Møllerhagen, Torill Hammeren (2024). Pedagogisk praksis i skolen. Samarbeidsmøte om pedagogisk praksis YFL og PPUy. Praksisadministrasjonen ved OsloMet.

Møllerhagen, Torill Hammeren (2023). Hva er self-study som forsknings tilnærming?, metodedelen. Forskerfellesskapsmøte. Halvor Spetalen.

Møllerhagen, Torill Hammeren (2022). Forberede studentene på pedagogisk praksis og styrke samarbeidet med praksislærere. Nordiske Læreruddannelsekonference. University of the Faroe Islands.

Schaug, Rosaline Mary; Aakernes, Nina ; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Olstad, Hanne Berg (2021). Exploring the Effects of Collaborative Self–study on Professional Development whilst Facilitating Mentoring. ECER. ECER.

Wolden, Anne-Catrine ; Dahlback, Jorunn ; Sylte, Ann Lisa ; Olstad, Hanne Berg; Kristiansen, Aina ; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Meland, Marie Syverstad (2020). Fagfornyelse 2020 - Yrkesfaglærerens framtidige kompetansebehov ved Vg1 FBIE og HDP. Fagfornyelse 2020 - Yrkesfaglærerens framtidige kompetansebehov ved Vg1 FBIE og HDP. Yrkesfaglærerutdanningen i design og håndverk og Kompetanses.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.