English version
Kirsten Elisabeth Thorsen

Kirsten Elisabeth Thorsen

Kort om

Emneansvar og undervisining:
Masteremnet profesjonsrettet pedagogikk SKUT (skolerettet utdanningsvitenskap) GFU
Masteremnet profesjonsrettet pedagogikk (grunnskolemaster) GFU

Forskningsprosjekter:
2015-2019: TPQ (teachers professional qualifications) NFR (se publiseringsliste)
2019-2023. TEQ-21 (teachers qualifications for 21th century skiles) NFR (se publiseringsliste)
2023-2025: iPAR (partnerskap for styrket profesjonskunnskap og praksisrelevant lærerutdanning (DIKU) . Prosjektets hensikt er først og fremst å styrke og utvikle partnerskapet og samarbeidsrelasjonene mellom virksomhetene og aktørene i feltet til beste for lærerstudentenes læring og utvikling av profesjonskunnskap.

Redaktør for lærebøker:
Jeg skal bli lærer (2015) Universitetsforlaget (Christensen, H og Thorsen, K.E.)
Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering (2019) Universitetsforlaget (Thorsen, K.E. og Michelet, S.)
Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent (2018) Fagbokforlaget (Thorsen, K.E. and Christensen, H.)
Jeg er lærer. Reflektert, anlalytisk, kompetent (2023) Fagbokforlaget (Thorsen, K.E. and Christensen, H.)

 

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre

    I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.

Vitenskapelige publikasjoner

Thorsen, Kirsten Elisabeth (2023). Jeg er lærer Reflektert, analytisk, kompetent. ISBN: 9788245044751. 227 s. Fagbokforlaget.

Helstad, Kristin ; Thorsen, Kirsten Elisabeth (2023). Samarbeid i skolens profesjonsfellesskap. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. s. 169-184. Fagbokforlaget.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2022). FoU-kompetanse i grunnskolelærerutdanningen - Lærerutdanneres perspektiv. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 106.
https://doi.org/10.18261/npt.106.5.5

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2021). Studenters møte med en FoU-basert grunnskolelærerutdanning. UNIPED. Vol. 44.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-03-06

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Michelet, Simon (2019). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. ISBN: 9788215030715. 275 s. Universitetsforlaget.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Michelet, Simon (2019). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering. Sammenhenger og spenninger. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 11-24. Universitetsforlaget.

Thorsen, Kirsten Elisabeth (2019). Utvikling av faglig kompetanse i praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 25-38. Universitetsforlaget.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Christensen, Hanne (2018). Utvikling av profesjonell lærerkompetanse - ulike kunnskapsformer i samspill. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Red.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. s. 240-253. Universitetsforlaget.

Heggen, Kåre; Raaen, Finn Daniel ; Thorsen, Kirsten Elisabeth (2018). Placement schools as professional learning communities in teacher education. European Journal of Teacher Education. Vol. 41.
https://doi.org/10.1080/02619768.2018.1448779

Raaen, Finn Daniel ; Thorsen, Kirsten Elisabeth (2017). The impact of school leadership on placement schools as learning arenas for teacher education. International Journal of Leadership in Education.
https://doi.org/10.1080/13603124.2017.1355483





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Christensen, Hanne (2018). Jeg er lærer. ISBN: 9788245024159. 130 s. Fagbokforlaget.

Christensen, Hanne; Thorsen, Kirsten (2016). Jeg skal bli lærer! Utvikling av profesjonskompetanse. ISBN: 9788215025322. 136 s. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Manne, Per Erik; Lode, Beate; Thorsen, Kirsten ; Vaage, Ingvar Jarle; Johnsen, Kari Bjørgo; Helgesen, Carsten Gunnar; Vassdal, Terje; Solvik, Kjetil; Saunes, Jorunn; Sjøbrend, Madeleine M.; Bjørnset, Asbjørn (2015). Retningslinjer for karakterskalaen bestått/ikke beståttRapport fra en arbeidsgruppe oppnevnt av Utdanningsutvalget i UHRNovember 2015. 59 s. Universitets- og Høgskolerådet/The Norwegian Association of Higher Education Institutions.

Bjarnø, Vibeke ; Brucker, Hans Jørgen; Christensen, Hanne; Hole, Arne ; Jarning, Harald; Michelet, Simon; Ongstad, Sigmund ; Schanke, Åge J. ; Skjong, Synnøve; Smestad, Bjørn ; Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Ulleberg, Inger ; Vederhus, Inger ; Aas, Per Anders (2011). Faglig samarbeid i en fagdelt lærerutdanning Utviklingsarbeid ved allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo 2000-2010. ISBN: 9788257947590. 89 s. Høgskolen i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Helstad, Kristin ; Paaske, Nanna ; Risan, Maiken ; Thorsen, Kirsten Elisabeth (2025). Temanummer: Partnerskap i lærerutdanningene. UNIPED. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.1

Helstad, Kristin ; Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Risan, Maiken ; Paaske, Nanna ; Bjørkvold, Tuva (2024). Innovasjon i lærerutdanningen — mer enn didaktiske grep.
https://doi.org/https://www.khrono.no/innovasjon-i

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Mifsud, Louise (2024). "Masterlærer" – lærere i grunnskolen som ressurser/veiledere i praksisbaserte masteroppgaver. Veilederkonferanse. Høgskolen i Østfold.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2023). Strategier for å utvikle læreres profesjonelle FoU-kompetanse – på langs og på tvers. Nasjonal konferanse om læreres fagovergripende kompetanser. OsloMet/TEQ21.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2023). Strategier for å utvikle læreres profesjonelle FoU-kompetanse – på langs og på tvers. TEQ21 Nasjonal konferanse. OsloMet - Oslo Metropolitan University.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Christensen, Hanne (2023). Grunnlaget for lærerarbeidet. Thorsen, Kirsten Elisabeth (Red.). Jeg er lærer Reflektert, analytisk, kompetent. s. 15-30. Fagbokforlaget.

Lundberg, Pål ; Thorsen, Kirsten Elisabeth (2023). Teachers' educators development of student teachers' R&D competence. NERA 2023. Nordic Educational Research Association.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2023). Å utdanne for forskning og utvikling i profesjonen. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 109-122. Fagbokforlaget.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2022). Teacher educators’ efforts supporting student teachers R&D competence on campus and in placement – tensions and coherence. NERA 2022. Nordic Educational Research Association.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2022). Helhet og sammenheng i utdanningen. GFU-seminar. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.