Kort om
Marie Louise Seeberg er sosialantropolog og forsker 1 med migrasjonsforskning som spesialfelt. Hun har bred kvalitativ forskningskompetanse og lang erfaring med feltarbeid og intervjuer, med tverrfaglig samarbeid, og med å kombinere ulike metoder. Blant temaer hun har studert finner vi blant annet asylsøkeres migrasjon gjennom Europa, helsearbeider-innvandring, boligsituasjonen for arbeidsinnvandrere, barns hverdager og rammevilkår i asylmottak, etniske relasjoner i skole og arbeidsliv, og vietnamesiske flyktninger i Norge. Seeberg har arbeidet som oppdragsforsker siden 1999 og har utført forskning for en lang rekke norske oppdragsgivere, i tillegg til flere prosjekter for Norges Forskningsråd og internasjonale samarbeidspartnere. Prosjektleder WELLMIG uni.oslomet.no/wellmig
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Migrasjon Nasjonalisme Flyktninger Innvandring Grenser Barndom Transnasjonalisme Pleie og omsorgsarbeid Skole Asylsøkere Etniske relasjoner Arbeidsinnvandring Helsearbeidere
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Arbeidsplasser i helse- og omsorgssektoren: Kjønn, klasse, etnisitet
I Norge, som i andre rike land, har økt etterspørsel etter helse- og omsorgspersonell ført til en økende rekruttering av innvandrere i denne sektoren, og dette var tema for forskningsprosjektet.
-
Barn med fluktbakgrunn – tiltak for inkludering og tilhørighet (Barnfluk)
NOVA skal undersøke hvilke erfaringer barn og unge som kommer som flyktninger sammen med familien, har med bosettings- og integreringsprosessen, og hvordan kommunene jobber med denne gruppa.
-
Food2Gather: Exploring foodscapes as public places for integration
Det europeiske prosjektet Food2Gather undersøker hvilken rolle mat spiller i å skape det offentlige rom.
-
Forskning om etnisk diskriminering av barn og unge
Prosjektet omfatter en gjennomgang og analyse av relevante forskningsbidrag som omhandler etnisk diskriminering mot barn og unge i Norge.
-
Fra bosetting til voksenliv. En studie av tjenestekjeden for enslige asylsøkere
Forskningsprosjektet skal gi oppdatert kunnskap om tjenestetilbudet til unge flyktninger som er kommet som enslige mindreårige asylsøkere og som blir bosatt i norske kommuner.
-
Global Care Workers in the Norwegian Welfare State: Care Chains, Intersectionality and Social Capital
I dette prosjektet retter vi blikket mot migrasjons- og yrkeskarrierene til to kategorier innvandrere i Norge, sykepleiere og au pairer.
-
Komplementære veier inn i samfunnet for voksne flyktninger: yrkestrening, opplæring, ferdigheter og kvalifikasjoner (REF-VET)
Hvordan kan man best utnytte ferdighetene som asylsøkere og flyktninger har, til beste for dem selv så vel som for mottakerland og lokalsamfunn?
-
Likhet og multikulturalisme
Utgangspunktet for dette prosjektet var en interesse for paradokser som oppstår i forholdet mellom de to dels overlappende, dels motsetningsfylte idealene likhet og multikulturalisme.
-
Migrasjon for velferd: tre ulike regimer for utenlandske sykepleieres innvandring og integrering i den norske velferdsstaten (WELLMIG)
I dette prosjektet vil vi se på hvordan utenlandske sykepleiere bidrar til det norske velferdssamfunnet gjennom sin kompetanse og arbeidskraft, samtidig som de benytter seg av tjenester som samfunnet tilbyr.
-
Treffsikker bosetting av flyktninger
I dette prosjektet skal NOVA undersøke hva IMDi må vite om kommuner og flyktninger for å i større grad kunne drive treffsikker bosetting.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Vaughn, Taylor; Seeberg, Marie Louise; Gotehus, Aslaug (2019). Waiting: Migrant nurses in Norway. Time & Society . Vol. 29.
Seeberg, Marie Louise (2017). Alt er relativt: ytelser til barnefamilier i norske asylmottak, 1989–2017. Tidsskrift for velferdsforskning . Vol. 20.
Hydle, Ida Marie; Seeberg, Marie Louise (2017). Difference as culture: Roots and implications of a mode of framing. Pali, Brunilda; Aertsen, Ivo (Red.). Restoring Justice and Security in Intercultural Europe. 1. Routledge.
Sirovatka, Tomáš; Valkova, Jana; Seeberg, Marie Louise (2017). Conclusions. Sirovatka, Tomáš; Valkova, Jana (Red.). Understanding Care Policies in Changing Times:Experiences and Lessons from the Czech Republic and Norway. 8. s. 209-232. Nakladatelství Masarykovy univerzity.
Bjørnholt, Margunn; Stefansen, Kari; Gashi, Liridona; Seeberg, Marie Louise
(2017).
Balancing acts: Policy frameworks and family care strategies in Norway.
Sirovatka, Tomáš; Valkova, Jana (Red.).
Understanding Care Policies in Changing Times:Experiences and Lessons from the Czech Republic and Norway. 6. s. 161-184.
Nakladatelství Masarykovy univerzity.
http://inncare.fss.muni.cz/wp-content/uploads/2017...
Seeberg, Marie Louise; Jessen, Jorunn Theresia (2017). Providing care services: strategies of key actors and emerging policy change in Norway. Sirovatka, Tomáš; Valkova, Jana (Red.). Understanding Care Policies in Changing Times:Experiences and Lessons from the Czech Republic and Norway. 4. s. 115-134. Nakladatelství Masarykovy univerzity.
Horak, Pavel; Horakova, Marketa; Seeberg, Marie Louise; Jessen, Jorunn Theresia (2017). Care policies and governance in Norway and the Czech Republic. Sirovatka, Tomáš; Valkova, Jana (Red.). Understanding Care Policies in Changing Times:Experiences and Lessons from the Czech Republic and Norway. 2. s. 55-86. Nakladatelství Masarykovy univerzity.
Gozdziak, Elzbieta M.; Seeberg, Marie Louise (2016). Looking Ahead: Contested Childhoods and Migrancy. Seeberg, Marie Louise; Gozdziak, Elzbieta M. (Red.). Contested Childhoods: Growing up in Migrancy. Migration, Governance, Identities. Kapittel 10. s. 179-188. Springer.
Seeberg, Marie Louise (2016). Child Refugees and National Boundaries. Seeberg, Marie Louise; Gozdziak, Elzbieta M. (Red.). Contested Childhoods: Growing up in Migrancy. Migration, Governance, Identities. Kapittel 3. s. 43-59. Springer.
Seeberg, Marie Louise; Gozdziak, Elzbieta M. (2016). Contested Childhoods: Growing up in Migrancy. Seeberg, Marie Louise; Gozdziak, Elzbieta M. (Red.). Contested Childhoods: Growing up in Migrancy. Migration, Governance, Identities. Kapittel 1. s. 1-19. Springer.