English version
Anna Sara Hexeberg Romøren

Anna Sara Hexeberg Romøren

Kort om

Jeg forsker på barnehagebarns språkutvikling, og på hvordan barnehagen kan legge til rette for at barn får bruke og utvikle sine språklige og kommunikative ressurser. Jeg deltar i nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter knyttet til barns språkutvikling, sist i PolkaNorski og StarWords, som nylig ble avsluttet. I 2025 leder jeg prosjektet Snakk: om språk på helsestasjonen, der vi undersøker helsestasjonens oppfølging av flerspråklige barns språkutvikling, i samarbeid med helsesykepleierutdanningen og en bydel i Oslo. 

I tillegg til å forske underviser jeg om språk, språkutvikling og språkmiljø i barnehagen, på bachelor og masteremner. Jeg deltok også i utviklingen av en kompetansepakke om et flerspråklig barnehagemiljø, på opppdrag fra Udir.

Fagfelt

Barn i barnehage/førskole   Flerspråklighet   Språktilegnelse   Pragmatikk   Barnehage   Prosodi   Språkforstyrrelser

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Muszynska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Dynak, Agnieszka; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara H. ; Luniewska, Magdalena; Alcock, Katie; Katsos, Napoleon; Kolak, Joanna; Simonsen, Hanne Gram; Hansen, Pernille Bonnevie; Krysztofiak, Magdalena; Sobota, Krzysztof; Haman, Ewa (2025). Bilingual children reach early language milestones at the same age as monolingual peers. Journal of Child Language.
https://doi.org/10.1017/S0305000924000655

Tkachenko, Elena ; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg (2024). Preparing teachers for multilingualism in Norwegian early childhood education and care provision through student active learning methods. Mourão, Sandie; Leslie, Carolyn (Red.). Researching Educational Practices, Teacher Education and Professional Development for Early Language Learning, Examples from Europe. s. 115-126. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003289043

Atsero, Zerihun Haliso; Yigezu, Moges; Romøren, Anna Sara H. (2024). Phonological Awareness Instructional Practices and Challenges for Implementation in Ethiopian Primary School: A Case Study of Goffa Language Grade One. Journal of Ethiopian Studies. Vol. 57.

Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram ; Tkachenko, Elena (2023). Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC. Nordisk barnehageforskning (NBF).
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.310

Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Kleppe, Rasmus; Garmann, Nina Gram ; Bjørnestad, Elisabeth (2023). Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 20.
https://doi.org/10.23865/nbf.v20.293

Holm, Elisabeth ; Hansen, Pernille; Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram (2023). The Norwegian CDI-III as an assessment tool for lexical and grammatical development in preschoolers. Frontiers in Psychology. Vol. 14.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1175658

Alfheim, Ingvild Kristin ; Grimsgaard, Kaja Bjølgerud ; Romøren, Anna Sara H. (2022). Bøker i bevegelse. Neegaard, Henrik; Krempig, Inger Wallem (Red.). Barnehagens friluftsliv. s. 147-164. Cappelen Damm Akademisk.

Miezskowska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Sobota, Krzysztof; Dynak, Agnieszka; Kolak, Joanna; Krysztofiak, Magdalena; Lukomska, Barbara; Łuniewska, Magdalena; Garmann, Nina Gram ; Hansen, Pernille; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Simonsen, Hanne Gram; Alcock, Katie; Katsos, Napoleon; Haman, Ewa (2022). Parental Report via a Mobile App in the Context of Early Language Trajectories: StarWords Study Protocol. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). Vol. 19.
https://doi.org/10.3390/ijerph19053067

Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Tkachenko, Elena (2021). Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen. NOA - Norsk som andrespråk. Vol. 37.
https://hdl.handle.net/10852/89147

Tkachenko, Elena ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Garmann, Nina Gram (2021). Translanguaging Strategies in Superdiverse Mainstream Norwegian ECEC: Opportunities for Home Language Support. Journal of Home Language Research. Vol. 4.
https://doi.org/10.16993/jhlr.41





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Garmann, Nina Gram ; Tkachenko, Elena (2021). Hva kan profesjonsstudenter lære av å bli involvert i et forskningsprosjekt? – et eksempel fra barnehagelærerutdanningen. ISBN: 9788283643343. 25 s. Oslo Metropolitan University.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Sandvik, Margareth ; Jæger, Henriette; Dybvik, Hilde ; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg (2017). Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehagen. 69 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Romøren, Anna Sara Hexeberg (2016). Hunting highs and lows. The acquisition of prosodic focus marking in Swedish and Dutch. ISBN: 9789460932083. 210 s. LOT.

Kristoffersen, Kristian Emil; Romøren, Anna Sara Hexeberg (2014). Språkvansker hos barn. 55 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Tengesdal, Eirik ; Hansen, Pernille Bonnevie; Kilanowska, Jolanta ; Sandbakken, Mari ; Ribu, Ingeborg Sophie ; Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram (2025). Flerspråklig barndom – nettside med ressurser for foreldre, barnehagelærere og helsesykepleiere. Den 10. Barn og unge på tvers-konferansen 2025: Inkludering av barn og unge. Barneliv og profesjonsutøvelse (Childlife).
https://doi.org/https://uni.oslomet.no/childlife/2

Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram ; Bortoli, Marit Müller De; Lervold, Tonje; Sparboe-Nilsen, Bente ; Tengesdal, Eirik ; Valla, Lisbeth (2025). SNAKK: Et forprosjekt om språkvurdering og språkveiledning på helsestasjonen. Helsesykepleierkongressen 2025. Helsesykepleierne NSF.

Tengesdal, Eirik ; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg (2025). Presentasjon av prosjektene Flerspråklig barndom og Snakk: om språk på helsestasjonen. Seminar for norskseksjonen. Norskseksjonen, Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet.

Garmann, Nina Gram ; Tengesdal, Eirik ; Romøren, Anna Sara H. ; Sandbakken, Mari ; Ribu, Ingeborg ; Kilanowska, Jolanta ; Hansen, Pernille (2024). PolkaNorski i praksis. Instituttmøte: Utdanningskvalitet og FoU. Institutt for barnehagelærerutdanning (BLU), OsloMet – storbyuniversitetet.

Tengesdal, Eirik ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Garmann, Nina Gram (2024). Språkutviklingen til barn som lærer polsk og norsk og litt om kulturforskjeller mellom Polen og Norge. Spredte funn fra PolkaNorski og StarWords. Seminar for norskseksjonen. Norskseksjonen, Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet.

Luniewska, Magdalena; Hansen, Pernille Bonnevie; Magdalena, Krysztofiak; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Burdach, Martyna; Hernæs, Katarina; Kilanowska, Jolanta ; Komorowska, Ewa; Krupa-Gawel, Karolina; Laumann, Lisa; Sandbakken, Mari ; Skorpen, Ayla Fjeld; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2024). Vocabulary development in mono- and bilingual preschoolers: Norming of the Polish and Norwegian LITMUS-X Cross-Linguistic Lexical Tasks. Polish, Norwegian or both: Attempts at large-scale studies on language and cognitive development. Findings and challenges.. PolkaNorski and MultiLada.

Tarlowski, Andrzej; Kilanowska, Jolanta ; Sandbakken, Mari ; Radzikowska, Julia; Kharkevich, Sviatlana; Krupa-Gawel, Karolina; Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2024). Knowledge-building in Norway and Poland: How family and preschool contribute to children's learning about living things. "Polish, Norwegian or both: attempts at large-scale studies on language and cognitive development. Findings and challenges" A closing conference for the PolkaNorski project.. The MultiLADA Lab, University of Warsaw, OsloMet.

Jelen, Alicia; Kordas, Zofia; Burdach, Martyna; Skorpen, Ayla Fjeld; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa; Romøren, Anna Sara H. ; Krupa-Gawel, Karolina; Krysztofiak, Magdalena; Sandbakken, Mari ; Luniewska, Magdalena (2024). Cognates in noun production and comprehension: an analysis of the performance of monolingual and bilingual children. THE 49th ANNUAL BOSTON UNIVERSITY CONFERENCE ON LANGUAGE DEVELOPMENT (BUCLD49). Boston University.

Magdalena, Krystofiak; Łuniewska, Magdalena; Burdach, Martyna; Skorpen, Ayla Fjeld; Hansen, Pernille; Komorowska, Ewa; Pacewicz, Judyta; Radzikowska, Julia; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2024). r Towards more accurate vocabulary assessment in bi/multilingual preschoolers: Norming of the Polish and Norwegian LITMUS-Cross-Linguistic Lexical Tasks. Bi-SLI 2024. Utrecht University.

Magdalena, Krystofiak; Łuniewska, Magdalena; Hansen, Pernille Bonnevie; Horská, Tereza; Mentel, Andrzej; Orzeszek, Dorota; Romøren, Anna Sara H. ; Slančová, Daniela; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa; Kapalková, Svetlana (2023). Norming study of Norwegian, Polish, and Slovak LITMUS Cross-Linguistic Lexical Tasks in monolingual and bilingual children. ISB14 14th International Symposium on Bilingualism.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.