Kort om
Forskningsleder for Bærekraftig tekstil- og matforbruk. Forsker selv på mat og personlig økonomi (spesielt bolig og forsikring). Benytter eksperimentelle metoder og diverse statistiske metoder hovedsakelig.
Fagområder
Emner
Eksperiment-design Bolig Mikroøkonometri Forbrukeratferd Forbruk mat
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
FoodStories: Heritagisering for bærekraftig verdiskaping
FoodStories har som mål å øke forståelsen av Norges mat- og drikkearv og potensialet for verdiskaping, bærekraft og kulturell berikelse.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Organic-PLUS
Formålet med prosjektet er å finne nye erstatninger for en rekke innsatsmidler og metoder som i dag er omstridte, men tillat brukt i økologisk landbruk.
-
SIFO-survey
SIFO-surveyen er en spørreundersøkelse brukt for å overvåke forbrukernes situasjon og praksis på områdene forbrukerøkonomi, forbrukerkompetanse, forbrukets betydning og forbrukermakt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Tangen, Hanna Seglem
;
Schjøll, Alexander
(2025).
Omfanget av usunn mat- og drikkereklame i sosiale medier og innretningen av en ny forskrift.
Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE).
Vol. 23.
https://doi.org/10.18261/ntfe.23.2.2
Vittersø, Gunnar
; Andreola, Mattia;
Kjærnes, Unni
; Kuraj, Sabina;
Schjøll, Alexander
;
Torjusen, Hanne
(2024).
Conditions for Sustainable Food Consumption: A Comparative Study of Europeans' Valuations of Chicken Meat.
Jacobsen, Eivind; Strandbakken, Pål; Dulsrud, Arne; Skuland, Silje Elisabeth (Red.).
Consumers and consumption in comparison. s. 115-138.
Emerald Group Publishing Limited.
https://doi.org/10.1108/S0195-631020240000037006
Thorjussen, Christian Bernhard Holth;
Schjøll, Alexander
(2021).
Er asymmetrisk informasjon en drivkraft for konflikter i det norske boligmarkedet?.
Tidsskrift for boligforskning.
Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-5988-2021-02-02
Slapø, Helena;
Schjøll, Alexander
;
Strømgren, Børge
; Sandaker, Ingunn; Lekhal, Samira
(2021).
Efficiency of In-Store Interventions to Impact Customers to Purchase Healthier Food and Beverage Products in Real-Life Grocery Stores: A Systematic Review and Meta-Analysis.
30 s.
Foods.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/foods10050922
Fretheim, Atle
; Helleve, Arnfinn;
Løyland, Borghild
;
Sandbekken, Ida Hellum
; Flatø, Martin; Telle, Kjetil Elias; Watle, Sara Sofie Viksmoen;
Schjøll, Alexander
;
Helseth, Sølvi
;
Jamtvedt, Gro
; Hart, Rannveig Kaldager
(2021).
Relationship between teaching modality and COVID-19, well-being, and teaching satisfaction (campus & corona): A cohort study among students in higher education.
7 s.
Public Health in Practice.
Vol. 2.
https://doi.org/10.1016/j.puhip.2021.100187
Lekhal, Samira;
Bugge, Annechen Bahr
;
Schjøll, Alexander
; Slapø, Helena; Karevold, Knut Ivar
(2019).
Atferdsøkonomiske virkemidler i helsefremmende arbeid: hvordan kan utforming av restauranter og kantiner fremme sunnere valg?.
Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE).
http://www.ntfe.no/i/2019/1/tfe-2019-01b-2401
Austgulen, Marthe Hårvik
;
Skuland, Silje Elisabeth
;
Schjøll, Alexander
;
Alfnes, Frode
(2018).
Consumer Readiness to Reduce Meat Consumption
for the Purpose of Environmental Sustainability:
Insights from Norway.
24 s.
Sustainability.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/su10093058
Schjøll, Alexander ; Alfnes, Frode ; Lanseng, Even (2018). Reklame i blogger – forbrukeres holdninger og reaksjoner. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 158-168. Universitetsforlaget.
Schjøll, Alexander
(2017).
Country-of-origin preferences for organic food.
Organic Agriculture.
Vol. 7.
https://doi.org/10.1007/s13165-016-0159-1
Schjøll, Alexander
;
Alfnes, Frode
(2017).
Eliciting consumer preferences for credence attributes in a fine-dining restaurant.
British Food Journal.
Vol. 119.
https://doi.org/10.1108/BFJ-06-2016-0264