English version
Alexander Schjøll

Alexander Schjøll

Kort om

Forskningsleder for Bærekraftig tekstil- og matforbruk. Forsker selv på mat og personlig økonomi (spesielt bolig og forsikring). Benytter eksperimentelle metoder og diverse statistiske metoder hovedsakelig.

Fagfelt

Eksperiment-design   Bolig   Mikroøkonometri   Forbrukeratferd   Forbruk mat

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Organic-PLUS

    Formålet med prosjektet er å finne nye erstatninger for en rekke innsatsmidler og metoder som i dag er omstridte, men tillat brukt i økologisk landbruk.

  • SIFO-survey

    SIFO-surveyen er en spørreundersøkelse brukt for å overvåke forbrukernes situasjon og praksis på områdene forbrukerøkonomi, forbrukerkompetanse, forbrukets betydning og forbrukermakt.

Vitenskapelige publikasjoner

Tangen, Hanna Seglem ; Schjøll, Alexander (2025). Omfanget av usunn mat- og drikkereklame i sosiale medier og innretningen av en ny forskrift. Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE). Vol. 23.
https://doi.org/10.18261/ntfe.23.2.2

Vittersø, Gunnar ; Andreola, Mattia; Kjærnes, Unni ; Kuraj, Sabina; Schjøll, Alexander ; Torjusen, Hanne (2024). Conditions for Sustainable Food Consumption: A Comparative Study of Europeans' Valuations of Chicken Meat. Jacobsen, Eivind; Strandbakken, Pål; Dulsrud, Arne; Skuland, Silje Elisabeth (Red.). Consumers and consumption in comparison. s. 115-138. Emerald Group Publishing Limited.
https://doi.org/10.1108/S0195-631020240000037006

Thorjussen, Christian Bernhard Holth; Schjøll, Alexander (2021). Er asymmetrisk informasjon en drivkraft for konflikter i det norske boligmarkedet?. Tidsskrift for boligforskning. Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-5988-2021-02-02

Fretheim, Atle ; Helleve, Arnfinn; Løyland, Borghild ; Sandbekken, Ida Hellum ; Flatø, Martin; Telle, Kjetil Elias; Watle, Sara Sofie Viksmoen; Schjøll, Alexander ; Helseth, Sølvi ; Jamtvedt, Gro ; Hart, Rannveig Kaldager (2021). Relationship between teaching modality and COVID-19, well-being, and teaching satisfaction (campus & corona): A cohort study among students in higher education. Public Health in Practice. Vol. 2.
https://doi.org/10.1016/j.puhip.2021.100187

Slapø, Helena; Schjøll, Alexander ; Strømgren, Børge ; Sandaker, Ingunn; Lekhal, Samira (2021). Efficiency of In-Store Interventions to Impact Customers to Purchase Healthier Food and Beverage Products in Real-Life Grocery Stores: A Systematic Review and Meta-Analysis. Foods. Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/foods10050922

Lekhal, Samira; Bugge, Annechen Bahr ; Schjøll, Alexander ; Slapø, Helena; Karevold, Knut Ivar (2019). Atferdsøkonomiske virkemidler i helsefremmende arbeid: hvordan kan utforming av restauranter og kantiner fremme sunnere valg?. Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE).
https://www.ntfe.no/i/2019/1/tfe-2019-01b-2401

Austgulen, Marthe Hårvik ; Skuland, Silje Elisabeth ; Schjøll, Alexander ; Alfnes, Frode (2018). Consumer Readiness to Reduce Meat Consumption for the Purpose of Environmental Sustainability: Insights from Norway. Sustainability. Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/su10093058

Schjøll, Alexander ; Alfnes, Frode ; Lanseng, Even (2018). Reklame i blogger – forbrukeres holdninger og reaksjoner. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 158-168. Universitetsforlaget.

Schjøll, Alexander ; Alfnes, Frode (2017). Eliciting consumer preferences for credence attributes in a fine-dining restaurant. British Food Journal. Vol. 119.
https://doi.org/10.1108/BFJ-06-2016-0264

Schjøll, Alexander (2017). Country-of-origin preferences for organic food. Organic Agriculture. Vol. 7.
https://doi.org/10.1007/s13165-016-0159-1





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Kok, Erlend Hua Lun; Jacobsen, Eivind; Borch, Anita ; Schjøll, Alexander (2024). To år med Åpenhetsloven. Rettighetshavernes forventninger, erfaringer og forslag til eforbedringer – en sammenfatting. ISBN: 9788270635771. 30 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Brubakk, Petter Haas; Hauer, Halvard; Slide, Jorulf B.; Lutnæs, Knut; Hoen, Egil Chr.; Wensaas, Guro Bøe; Møller, Ingrid Kleiva; Flyvholm, Lone; Instefjord, Gunstein; Rålm, Per Christian; Kyllo, Bjørn Tore; Stensgård, Aina Elstad; Simonhjell, Hilde Haug; Schjøll, Alexander ; Carvajal, Ana Karina (2024). Rapport fra matsvinnutvalget - Anbefalinger til helhetlige tiltak og virkemidler. 176 s. Matsvinnutvalget.
https://www.regjeringen.no/contentassets/5a5cadf89

Tangen, Hanna Seglem ; Sørsdal, Sofie; Schjøll, Alexander (2024). Holdninger til fiskevelferd og norsk oppdrettslaks i Tyskland. 62 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Kok, Erlend Hua Lun; Jacobsen, Eivind; Borch, Anita ; Schjøll, Alexander (2024). To år med Åpenhetsloven. Rettighetshavernes forventninger, erfaringer og forslag til forbedringer – en sammenfatting. ISBN: 9788270635771. 19 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Borch, Anita ; Schjøll, Alexander (2024). Forbrukeres forhold til åpenhetsloven. En spørreundersøkelse. ISBN: 9788270635764. 30 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bugge, Annechen Bahr ; Schjøll, Alexander (2023). Å nyte Norge: Hvilke mataktiviteter og -opplevelser trakter folk etter på tur og reise i Norge?. ISBN: 9788270635580. 124 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tangen, Hanna Seglem ; Schjøll, Alexander (2023). Eksponering for markedsføring av usunn mat og drikke. Reklame rettet mot barn og unge i sosiale medier. ISBN: 9788270635658. 55 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Uldahl, Maria; Bugge, Annechen Bahr ; Schjøll, Alexander (2023). Hvilke faktorer påvirker forbrukernes spisemønster av fisk og sjømat?. ISBN: 9788270635573. 59 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bugge, Annechen Bahr ; Schjøll, Alexander (2021). Miljø- og dyrevelferdsspørsmål knyttet til produksjon og forbruk av fisk og kjøtt - hva er forbrukernes betraktninger og betenkeligheter?. ISBN: 9788270635269. 90 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter

Schjøll, Alexander ; Thorjussen, Christian Bernhard Holth (2020). Bolig i Referansebudsjettet. 21 s. OsloMet - storbyuniversitetet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Moland, Erik; Schjøll, Alexander (2025). Matpriser, Kiwi | Ekstemeprisøkninger hos Kiwi og Rema: Torsk, Brokkoli, Nugatti og Grandiosa.
https://doi.org/https://www.nettavisen.no/okonomi/

Engelsvold, Sven Ole; Schjøll, Alexander (2025). Handlevaner og matvarepriser.
https://doi.org/https://radio.nrk.no/serie/ekko/MD

Molland, Erik; Schjøll, Alexander (2025). Normal, Kiwi | Normal knuser Kiwi i stor pristest.
https://doi.org/https://www.nettavisen.no/okonomi/

Jacobsen, Eira; Schjøll, Alexander (2025). Saktevoksende kylling, Prior | Reagerer på Prior-merking for omlegging til saktevoksende kylling: – Dette er jo lureri.

Kok, Erlend Hua Lun; Schjøll, Alexander (2025). Grønnsaksbutikk, Dagligvare | «Innvandrerbutikker» utfordrer den veldige maktkonsentrasjonen i dagligvaremarkedet.
https://doi.org/https://www.nationen.no/innvandrer

Vestheim, Tone Magni Finstad; Friess, Käthe; Schjøll, Alexander (2025). Matmoms, Momskutt | De vil kutte i matmomsen for å senke prisene: Slik gikk det sist gang.
https://doi.org/https://www.nationen.no/de-vil-kut

Molland, Erik; Schjøll, Alexander (2025). Prisjeger, Dagligvare | Advarer: Milliardbøtene kan gi økte matpriser.

Kristiansen, Martin Næss; Schjøll, Alexander (2025). Overraskende stor prisøkning på mat.

Schei, Lisbeth; Schjøll, Alexander (2025). Matvarer 4,4 prosent dyrere på en måned.
https://tv.nrk.no/serie/nyheter/sesong/202508/epis

Molland, Erik; Schjøll, Alexander (2025). Rema 1000 øker sjokolade- og øl-priser.
https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokolade-og-olp





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.