English version
Petter Øyan

Petter Øyan

Kort om

Underviser entreprenørskap og innovasjon. Arbeidslivstilknytning i studiene. Internasjonalt utdanningssamarbeid. Kreative prosesser. Design Thinking.

Fagfelt

Livslang læring

Forskningsgrupper

Vitenskapelige publikasjoner

Holm, Henrik ; Alexeeva, Anastasiya ; Berg, Lise-Kari ; Berg, Arild Skarsfjord ; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse ; Dahlsveen, Mimesis Heidi ; Evang, Hanne Kihlman ; Gjernes, Liv Mildrid; Haakonsen, Peter ; Halvorsen, Line ; Kristiansen, Ida ; Kunnikoff, June Oline ; Mathiesen, Ilmi Gutzeit ; Ringvold, Tore Andre ; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár; Strand, Ingri ; Strand, Kari Saasen ; Sunde, Dag Johannes ; Thelle, Notto Johannes Windju ; Vanebo, Guro ; Varkøy, Øivind; Vida, Lena ; Øyan, Petter (2025). Estetiske fag i samfunnet | Cappelen Damm Forskning. ISBN: 9788202895105. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261

Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Øyan, Petter ; Magnus, Ellen Merethe (2021). Combining Lifelong Learning and Social Enterprise in Integrated University-Professional Learning. Halsall, Jamie P.; Oberoi, Roopinder; Snowden, Michael (Red.). Social Enterprise in the Higher Education Sector. s. 73-90. Cambridge Scholars Publishing.
https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-52

Øyan, Petter ; Boge, Knut (2019). A New Generation of Higher Education Learning Arenas. Francesco, Scullica; Elgani, Elena (Red.). Living, Working and Travelling. New Processes of Hybridization for the Spaces of Hospitality and Work. s. 161-177. Edizioni FrancoAngeli.

Johannesen, Hedvig ; Øyan, Petter ; Magnus, Ellen Merethe (2018). 'Back into your arms' - Exploring models for integrated university-professional learning in a lifelong perspective. Journal of Widening Participation and Lifelong Learning. Vol. 20.
https://doi.org/10.5456/WPLL.20.2.96

Hagerup, Nina; Giannoumis, G. Anthony; Haakonsen, Peter ; Øyan, Petter (2017). CHALLENGING THE AUDITORIUM. HOW TO FLIP A CLASSROOM IN A ROOM THAT CANNOT BE FLIPPED?. Berg, Arild; Bohemia, Erik; Buck, Lyndon; Gulden, Tore; Kovacevic, Ahmed; Pavel, Nenad (Red.). Proceedings of E&PDE 2017 - International Conference on Engineering and Product Design Education. Building Community: Design Education for a Sustainable Future. s. 580-584. The Design Society.

Øyan, Petter (2008). Forskningsbasert undervisning innen industriell design. Lauvås, Per; Pettersen, Roar C (Red.). Undervisning basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstneris virksomhet og erfaringsbasert kunnskap ved Høgskolen i Østfold : rapport fra fagdagen desember 2006. s. 41-49. Høgskolen i Østfold.

Øyan, Petter (2007). Delprosjektrapport i "Rapid Prototyping som industriell innovasjonskatalysator". Rapid Prototyping teknologi som industriell innovasjonskatalysator : prosjektrapport NFR-prosjekt nr. 176717 Universitetspilot i nHSprogrammet / Jan Capjon ... [et al.]. s. 145-145. Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Øyan, Petter (2011). BaMa: produktdesign HiAk 2011. 43 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Boge, Knut; Børve, Brita; Engelsåstrø, Gunnar; Garnes, Åge; Larsen, Anne Karin; Skjønneberg, Gitte; Stan, Marina; Øyan, Petter ; Edvardsen, Tor-Einar (2012). Innovasjon og nyskaping: prosjekt Læring i arbeidsliv og utdanning (LAU). Rapport fra delprosjekt Innovasjon og nyskaping. 31 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hioa.no/content/download/18886/199071/f

Våge, Magne; Capjon, Jan; Øyan, Petter ; Kragh, Jørn; Gulden, Tore (2007). Rapid prototyping som industriell innovasjonskatalysator. 31 s. Arkitektur og designhøgskolen.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Vida, Lena ; Thelle, Notto Johannes Windju ; Blålid, Kersti Fosse ; Øyan, Petter ; Kristiansen, Ida (2023). Implementing Makerspace Education into the School System Should Start with Teacher Education. Maker Education in Teacher Education. Concept - Use - Transfer . PH-Ludwigsburg.

Kunnikoff, June Oline ; Kringeland, Hilde Marian ; Øyan, Petter ; Maus, Ingvill Gjerdrum (2022). Styrker internasjonalt samarbeid i lærerutdanningen.
https://www.oslomet.no/om/nyheter/internasjonalt-s

Øyan, Petter ; Schaal, Steffen (2021). 21st century skills in teacher education. INVITE Teaching Week. Pedagogische Hochschule Ludwigsburg.

Øyan, Petter (2019). Gode eksempler på hvordan skape relevante utdanninger; Duale studier. NHO og LOs frokostmøte om arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. NHO og LO.

Johannesen, Hedvig ; Øyan, Petter ; Magnus, Ellen Merethe (2018). Combining lifelong learning and social enterprise in integrated university–professional learning. EUCEN conference 2018 (European continuing education network). Universitetet i Bergen og EUCEN.

Øyan, Petter (2018). Praksis i høyere utdanning - behov, barrierer og løsninger. Seminar og workshop om tema "Praksis i høyere utdanning - behov, barrierer og løsninger". NHO og LO.

Øyan, Petter (2018). Strategy for the European Project Semester nettwork. European Project Semester Providers Meeting. European Project Semester, Saxion University College.

Øyan, Petter (2018). Developing VET - Practice- and work-based higher education, within a lifelong-learning framework. European Vocational Skills Week 2018. European Commission, Employment, Social Affairs & Inclusion.

Boge, Knut; Øyan, Petter (2018). Challenging the curricular framework through guerilla pedagogy and pedagogic intrapreneurship. Its21 4th Conference on interdisciplinary teamwork skills for the 21st century. NTNU.

Johannesen, Hedvig ; Øyan, Petter ; Magnus, Ellen Merethe (2017). Exploring models for integrated university-professional learning in a lifelong perspective. Universities Association for Lifelong Learning, Annual Conference 2017, Lifelong Learning: Local, Regional, International?. Universities Association for Lifelong Learning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.