English version
Silje Hølland

Silje Hølland

Fagfelt

Forskningsmetode   Klasseromsforskning   Kvalitativ dataanalyse   Tilpasset opplæring   Sosiokulturell teori   Observasjonsmanualer   Kodeskjema/observasjonsprotokoller   Videoobservasjon   Læringsteorier   Observasjon   Barn og språk   Læring i interaksjon   Dialogisme   Sosialkonstruktivisme   Analysemetoder   tidlig literacy   Læringsdialoger   Klasseromsdialog

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

,; Hølland, Silje ; Brinchmann, Ellen Irén; Engevik, Liv Inger; Karlsen, Jannicke; Kruse, Jana (2024). The Importance of Intersubjectivity in Teacher– Child Joint Story Construction. Erstad, Ola Andres; Hagtvet, Ragna Bente; Wertsch, James V. (Red.). Education and Dialogue in Polarized Societies. s. 239-270. Oxford University Press.
https://doi.org/10.1093/oso/9780197605424.003.0013

Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje (2021). Analyse og kategorisering av videodata. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 263-286. Universitetsforlaget.

Røe-Indregård, Hanne ; Hølland, Silje ; Hagtvet, Bente Eriksen (2019). Barnehagelæreres samtalestrategier og fem-seks-åringers deltakelse i utvidende samtaler. Norsk tidsskrift for logopedi.
https://hdl.handle.net/10852/76238

Engevik, Liv Inger; Hølland, Silje ; Hagtvet, Bente Eriksen (2015). Re-conceptualizing "directiveness" in educational dialogues: A contrastive study of interactions in preschool and special education. Early Childhood Research Quarterly. Vol. 30.
https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2014.10.004

Hagtvet, Bente Eriksen; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Melby-Lervåg, Monica; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hjetland, Hanne Næss ; Engevik, Liv Inger; Hølland, Silje ; Karlsen, Jannicke; Klem, Marianne; Kruse, Jana (2011). Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter - En metaanalytisk tilnærming. Spesialpedagogikk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje (2024). Oppgaveskriving for lærer- og pedagogikkstudenter. ISBN: 9788245046403. 103 s. Fagbokforlaget.

Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Mifsud, Louise (2023). Observasjon som metode i lærerutdanningene. ISBN: 9788245037906. 150 s. Fagbokforlaget.

Hølland, Silje (2021). Inkludering og tilpasset opplæring. Til alle elevers beste. ISBN: 9788245025330. 120 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude Pedersen ; Bjørnestad, Elisabeth ; Håøy, Annbjørg ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Myrvold, Trine (2024). Klasserommets praksisformer 20 år etter - en evaluering av seksårsreformen. ISBN: 9788283645859. 181 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude (2023). Et blikk inn i førsteklasserommet - Lek, læring og vennskap. ISBN: 9788283645286. 142 s. OsloMet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). "Hit eit steg og dit eit steg" - sakte med sikkert framover?-En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet.

Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Sundtjønn, Trude ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). Hit eit steg og dit eit steg – sakte, men sikkert fremover? En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet-torbyuniversitetet.

Myrvold, Trine ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hernes, Leif ; Hølland, Silje ; Os, Ellen ; Winger, Nina (2022). Koronapandemiens konsekvenser for overgang mellom barnehage og skole. ISBN: 9788283093711. 83 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hølland, Silje ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Sundtjønn, Trude ; Myrvold, Trine ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Overgangspraksiser, læring og undervisningspraksiser – barnehage og førsteklasse. En arbeidsrapport av litteraturgjennomgang. ISBN: 9788283643008. 82 s. OsloMet skriftserie.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Hølland, Silje (2017). Samspill i læringsdialoger. En studie av interaksjon, dominansmønstre og mediering. 181 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Risan, Maiken ; Hølland, Silje ; Dalland, Cecilie Pedersen (2025). Hvorfor insisterer mediene på å løfte fram negative omtaler av læreryrket?.
https://doi.org/https://www.dagsavisen.no/debatt/h

Hølland, Silje ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Surkalovic, Dragana ; Thormodsæter, Øyvind (2024). Pre-service Teachers' Reflections in Practice Placement: Balancing Pedagogy and Subject Didactic. ECER-konferansen. EERA - European Education Research Association.

Hølland, Silje ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Mifsud, Louise (2024). The Art of Classroom Observation: Challenges and Opportunities. ECER-konferansen. EERA - European Education Research Association.

Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje (2023). Facilitation of Everyday School Life for Students with Trauma. AERA 2023 annual meeting. American Educational Research Association.

Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Blomquist, Morten (2023). Tilrettelegging av skolehverdagen for elever med traumer. Spesialpedagogikk.

Hølland, Silje ; Vogt, Kaja (2021). Hvordan forberede barna til skolestart? Dette er ekspertenes råd.
https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2021/07/23/

Hølland, Silje ; Hagtvet, Bente (2020). Extra-textual talk: A dialogical study of teacher-child interactions in book sharing. AREA 2020 Annual Meeting. Aera Educational Research Assosiation (AERA).

Dalland, Cecilie ; Hølland, Silje (2019). AV1 - An Avatar for Students With Long Term Illness. AERA Annual meeting. AERA.

Dalland, Cecilie ; Hølland, Silje (2019). Undervisningsrollen, skikkethet og etikk. Foredrag på Høyskolen Kristiania. Høyskolen Kristiania.

Heimdahl, Ena Caterina; Haugland, Yuliya; Hølland, Silje (2019). Hvordan skape meningsfulle historier som gir stemme til barn med multifunksjonshemming. Spesialpedagogikk. Vol. 5.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.