English version
Arild Skarsfjord Berg

Arild Skarsfjord Berg

Kort om

Arild Skarsfjord Berg er professor i kunstnerisk utviklingsarbeid innen feltet design, kunsthåndverk og kunst. Hans spesialfelt er produktdesign, arkitektonisk keramikk, metoder for medvirkning og kommunikasjon med bruk av materialestetikk. Han har en doktorgrad i samtidskunst, 'artistic research in public space' fra Aalto University, og en mastergrad i keramisk kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Han deltar i flere forskningsgrupper og er leder for forskningsgruppen Produktdesign og kulturell bærekraft.  Han arbeider i hovedsak med tverrfaglig profesjonssamarbeid som bidrar til innovasjon og verdiskaping. Han har vært studieleder for bachelorstudiet på produktdesign. Han har vært prodekan i forskning og utviklingsarbeid på fakultet for teknologi, kunst og design. Han var prosjektleder for å etablere det tverrfaglige doktorgradsprogrammet ‘Engineering Science’. Han har vært koordinator i Norge for Kreativt Europa EU prosjektet Craft Hub ledet av irske Carlow Craft Council. Arild Berg er også Professor II på Institutt for kunstfag, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Høgskolen på Vestlandet. Han er merittert underviser på OsloMet.

Fagfelt

Aksjonsforskning   Tverrfaglig samarbeid   Brukermedvirkning   Samtidskunst   Pedagogikk   Kunst i offentlig rom   Kunstnerisk utviklingsarbeid   Salutogenese   Kunstnerisk forskning   Arkitektonisk keramikk   Helseteknologi

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Crafthub

    Sammen med partnere i åtte europeiske land har Institutt for produktdesign og Institutt for estetiske fag blitt partner i EU-prosjektet CraftHub. Prosjektet er en del av EUs satsing på store samarbeidsprosjekter innenfor de kreative fagene.

Vitenskapelige publikasjoner

Holm, Henrik ; Alexeeva, Anastasiya ; Berg, Lise-Kari ; Berg, Arild Skarsfjord ; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse ; Dahlsveen, Mimesis Heidi ; Evang, Hanne Kihlman ; Gjernes, Liv Mildrid; Haakonsen, Peter ; Halvorsen, Line ; Kristiansen, Ida ; Kunnikoff, June Oline ; Mathiesen, Ilmi Gutzeit ; Ringvold, Tore Andre ; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár; Strand, Ingri ; Strand, Kari Saasen ; Sunde, Dag Johannes ; Thelle, Notto Johannes Windju ; Vanebo, Guro ; Varkøy, Øivind; Vida, Lena ; Øyan, Petter (2025). Estetiske fag i samfunnet | Cappelen Damm Forskning. ISBN: 9788202895105. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261

Rolfsen, Christian Nordahl ; Berg, Arild Skarsfjord (2025). En dypere innsikt i Okkupasjonsfrisen av Alf Rolfsen i Oslo rådhus. Kunst og kultur. Vol. 107.
https://doi.org/10.18261/kk.107.3-4.4

Risnes, Martha; Mellema, Mirjam; Gjøvaag, Terje ; Mirtaheri, Peyman ; Berg, Arild (2024). The Influence of User-Oriented Design Research on Framing A Case Study of Including Patient Perspectives in Biomedical Engineering. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 17.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5351

Risnes, Martha; Thorstensen, Erik; Mirtaheri, Peyman ; Berg, Arild Skarsfjord (2024). Exploring value dilemmas of brain monitoring technology through speculative design scenarios. Journal of Responsible Technology. Vol. 17.
https://doi.org/10.1016/j.jrt.2023.100074

Berg, Arild Skarsfjord ; Johansen, Safora ; Lund, Anne ; Riegler, Michael ; Andersen, Jorunn Marie (2023). A Salutogenic Approach for Collaboration in Health and Technology. Garg, Bishan Swarup (Red.). Health Promotion - Principles and Approaches. IntechOpen.
https://doi.org/10.5772/intechopen.111866

Risnes, Martha; Korostynska, Olga ; Mirtaheri, Peyman ; Berg, Arild (2023). The role of human experience when making sense of brain monitoring: an interdisciplinary case study to assess wearable, non-invasive, brain-monitoring devices for rehabilitation. Journal of Responsible Innovation. Vol. 10.
https://doi.org/10.1080/23299460.2023.2175476

Berg, Arild (2023). The University as a Vitrine. Turpeinen, Outi (Red.). Unfolding the Public Art at Aalto University. s. 124-135. Helsinki: Aalto University.
https://play.google.com/books/reader?id=-FfBEAAAQB

Berg, Arild ; Hoel, Mona Johanne; Kielland, Elise; Lothe, Linda Jansson; Swang, Mimi (2022). Dogma Film and Ceramic art: The Case of ‘Blue Collar – White Collar’. Nordic Journal of Art & Research (A & R). Vol. 11.
https://doi.org/10.7577/information.5074

Berg, Arild ; Carella, Alfredo Raúl; Lysebo, Marius ; Nielsen, Liv Merete (2021). Bærekraft i profesjonsutdanninger. Gap mellom strategi og programplaner?. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 14.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.3955

Berg, Arild ; Carella, Alfredo Raúl; Lysebo, Marius ; Nielsen, Liv Merete (2021). Sustainability in professional education Gap between strategy and program plans?. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 14.
https://doi.org/10.7577/FORMAKADEMISK.3955





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Berg, Arild (2023). Introduction. CHAPTER 5 The Craft Hub final Conference ‘Transformation Effect and Affect of Craft in Society’ and final Exhibition ‘Transform’. 516 s. Co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union.
https://www.crafthub.eu/activity/crafthub-catalogu

Berg, Arild Skarsfjord ; Heimer, Astrid Maria ; Hofsvang, Siv ; Lyche, Wenche (2023). CONFERENCE: TRANSFORMATION: EFFECT AND AFFECT OF CRAFT IN SOCIETY. EXHIBITION: TRANSFORM. 22 s. Craft Hub, Creative Europe EU project.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Dyb, Elisabeth; Fossland, Trine; Østergaard, Edvin; Hjelsvold, Rune; Ersvær, Elisabeth; Kubberød, Elin; Berg, Arild Skarsfjord ; Sørlie, Morten (2025). Meritteringsordningen i høyere utdanning. Erfaringer fra det første nasjonale symposiet for meritterte undervisere. 20 s. NMBU.
https://hdl.handle.net/10037/37317

Berg, Arild (2014). Artistic Research in Public Space: Participation in Material-based Art. ISBN: 9789526056029. 256 s. School of Arts, Design and Architecture. Aalto ARTS books.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Berg, Arild ; Hovda, Kristine (2024). Kunsten å tenke kreativt.

Berg, Arild Skarsfjord ; Reintz, Eivind (2024). Ivaretar historie og skaper kunst.
https://journalen.oslomet.no/nb/innenriks-nytt-fra

Kubberød, Elin; Østergaard, Edvin; Berg, Arild ; Sørlie, Morten; Hjelsvold, Rune; Ersvær, Elisabeth; Fossland, Trine; Dyb, Elisabeth (2024). Akademisk staffasje eller pådrivere for pedagogisk utvikling?.
https://www.khrono.no/akademisk-staffasje-eller-pa

Berg, Arild Skarsfjord ; Ängeby, Olle (2024). Kristine och Joel utvinner lera i Arvika – från grop till bord.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/kristin

Berg, Arild ; Herö, Kerstin (2024). Lokala keramiker möter den norska konstnärsgruppen AvArt i ny utställning.

Berg, Arild ; Fosshaug, Tonje (2024). Fullt hus og god stemning da Håndverksfestivalen åpnet på Hadeland Glassverk sist lørdag.

Berg, Arild Skarsfjord (2024). "24 timer" Kolteckning på vägg, 24 verktyg.

Berg, Arild Skarsfjord (2024). Avsluttede epoker. Fem verk; En serie portretter av keramikk og klær.

Berg, Arild (2024). Panelsamtale med kunstnerne ved åpningen av utstillingen Händernas verk, Blue Collar - White Collar. Panelsamtale med kunstnerne. Rackstadmuseet.

Berg, Arild Skarsfjord (2024). Panelsamtale om leire og keramikk i skolen med Lise Stang Lund (daglig leder i Norske Kunsthåndverkere), og Trude Westby Nordmark (keramiker og underviser), Ann Kristin Einarsen (keramiker og lærer), Lene Tori Obel Bugge (keramiker og kunstformidler) og Arild Berg (professor i keramikk, OsloMet). Boklansering og paneldebatt. Kunsthøgskolen i Oslo.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.