English version
Nina Gram Garmann

Nina Gram Garmann

Kort om

Jeg underviser i og forsker på barns språkutvikling og språkmiljøet i barnehagen, samt språkveiledning på helsestasjonen, og er en av lederne av forskergruppen SAMBA - Språk- og læringsmiljø i barnehage og skole. Jeg er særlig opptatt av barns flerspråklige utvikling hjemme og i barnehagen, og har nettopp avsluttet et forskningsprosjekt om polsk-norske barn i PolkaNorski. Vi har samlet ressurser fra dette prosjektet på nettsiden Flerspråklig barndom. Nå arbeider jeg med prosjektet Snakk: om språk på helsestasjonen, der vi blant annet undersøker språkveildning på helsestasjonen, særlig for flerspråklige familier, og samarbeidet mellom barnehagen og helsestasjonen. Jeg er også interessert i å utvikle studentenes ferdigheter i akademisk skriving og lesing av akademiske tekster, samskriving, medstudentrespons og bruk av kollokviegrupper, samt utvikling av digitale undervisningsformer, se Canvas-kurset Kunsten å lese og skrive akademiske tekster.

Fagområder

Emner

Kognitiv lingvistikk   Barnespråk   Språkendring   Språktilegnelse   Norsk språk   Fonologi   Språkhistorie   Norrønt   Babling

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Snakk om språk på helsestasjonen

    I dette prosjektet undersøker vi korleis helsesjukepleiarar vurderer barns språkutvikling, rettleier foreldre og eventuelt viser barn til andre instansar.

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Muszynska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Dynak, Agnieszka; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara H. ; Luniewska, Magdalena; Alcock, Katie; Katsos, Napoleon; Kolak, Joanna; Simonsen, Hanne Gram; Hansen, Pernille Bonnevie; Krysztofiak, Magdalena; Sobota, Krzysztof; Haman, Ewa (2025). Bilingual children reach early language milestones at the same age as monolingual peers. 24 s. Journal of Child Language.
https://doi.org/10.1017/S0305000924000655

Stapor, Monika Ewa ; Hansen, Joakim Evensen; Garmann, Nina Gram (2025). Home language use in Norwegian early childhood education and care – Polish mothers’ perspectives. 14 s. Journal of Multilingual and Multicultural Development (JMMD).
https://doi.org/10.1080/01434632.2025.2481199

Lozano, Itziar; Duszyk-Bogorodzka, Anna; Ribu, Ingeborg Sophie ; falkiewicz, Natalia; Ogonowska, Wiktoria; Dynak, Agnieszka; Köder, Franziska Maria; Tomalski, Przemysław; Fryzowska, Ewelina; Krajewski, Grzegorz; Rummelhoff, Cecilie; Varona, Elena Canamaque; Krupa-Gawel, Karolina; Laumann, Lisa; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2025). The Development of Semantic Integration in Bilingual Toddlers Measured by N400. Developmental Cognitive Neuroscience.
https://doi.org/10.1016/j.dcn.2025.101599

Tkachenko, Elena ; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg (2024). Preparing teachers for multilingualism in Norwegian early childhood education and care provision through student active learning methods. Mourão, Sandie; Leslie, Carolyn (Red.). Researching Educational Practices, Teacher Education and Professional Development for Early Language Learning, Examples from Europe. s. 115-126. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003289043

Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram ; Tkachenko, Elena (2023). Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC. Nordisk barnehageforskning (NBF).
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.310

Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Kleppe, Rasmus; Garmann, Nina Gram ; Bjørnestad, Elisabeth (2023). Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 20.
https://doi.org/10.23865/nbf.v20.293

Holm, Elisabeth ; Hansen, Pernille; Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram (2023). The Norwegian CDI-III as an assessment tool for lexical and grammatical development in preschoolers. Frontiers in Psychology. Vol. 14.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1175658

Miezskowska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Sobota, Krzysztof; Dynak, Agnieszka; Kolak, Joanna; Krysztofiak, Magdalena; Lukomska, Barbara; Łuniewska, Magdalena; Garmann, Nina Gram ; Hansen, Pernille; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Simonsen, Hanne Gram; Alcock, Katie; Katsos, Napoleon; Haman, Ewa (2022). Parental Report via a Mobile App in the Context of Early Language Trajectories: StarWords Study Protocol. 18 s. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). Vol. 19.
https://doi.org/10.3390/ijerph19053067

Garmann, Nina Gram ; Hansen, Pernille; Simonsen, Hanne Gram; Holm, Elisabeth ; Tengesdal, Eirik ; Post, Brechtje; Payne, Elinor (2021). Vocalic Intrusions in Consonant Clusters in Child-Directed vs. Adult-Directed Speech. Frontiers in Psychology. Vol. 12.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.688002

Tkachenko, Elena ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Garmann, Nina Gram (2021). Translanguaging Strategies in Superdiverse Mainstream Norwegian ECEC: Opportunities for Home Language Support. 13 s. Journal of Home Language Research. Vol. 4.
https://doi.org/10.16993/jhlr.41





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig