Kort om
Jeg underviser i og forsker på barns språkutvikling og språkmiljøet i barnehagen, samt språkveiledning på helsestasjonen, og er en av lederne av forskergruppen SAMBA - Språk- og læringsmiljø i barnehage og skole. Jeg er særlig opptatt av barns flerspråklige utvikling hjemme og i barnehagen, og har nettopp avsluttet et forskningsprosjekt om polsk-norske barn i PolkaNorski. Vi har samlet ressurser fra dette prosjektet på nettsiden Flerspråklig barndom. Nå arbeider jeg med prosjektet Snakk: om språk på helsestasjonen, der vi blant annet undersøker språkveildning på helsestasjonen, særlig for flerspråklige familier, og samarbeidet mellom barnehagen og helsestasjonen. Jeg er også interessert i å utvikle studentenes ferdigheter i akademisk skriving og lesing av akademiske tekster, samskriving, medstudentrespons og bruk av kollokviegrupper, samt utvikling av digitale undervisningsformer, se Canvas-kurset Kunsten å lese og skrive akademiske tekster.
Fagområder
Emner
Kognitiv lingvistikk Barnespråk Språkendring Språktilegnelse Norsk språk Fonologi Språkhistorie Norrønt Babling
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Snakk om språk på helsestasjonen
I dette prosjektet undersøker vi korleis helsesjukepleiarar vurderer barns språkutvikling, rettleier foreldre og eventuelt viser barn til andre instansar.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
PolkaNorski i praksis
Utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Muszynska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Dynak, Agnieszka;
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara H.
; Luniewska, Magdalena; Alcock, Katie; Katsos, Napoleon; Kolak, Joanna; Simonsen, Hanne Gram; Hansen, Pernille Bonnevie; Krysztofiak, Magdalena; Sobota, Krzysztof; Haman, Ewa
(2025).
Bilingual children reach early language milestones at the same age as monolingual peers.
24 s.
Journal of Child Language.
https://doi.org/10.1017/S0305000924000655
Stapor, Monika Ewa
; Hansen, Joakim Evensen;
Garmann, Nina Gram
(2025).
Home language use in Norwegian early childhood education and care – Polish mothers’ perspectives.
14 s.
Journal of Multilingual and Multicultural Development (JMMD).
https://doi.org/10.1080/01434632.2025.2481199
Lozano, Itziar; Duszyk-Bogorodzka, Anna;
Ribu, Ingeborg Sophie
; falkiewicz, Natalia; Ogonowska, Wiktoria; Dynak, Agnieszka; Köder, Franziska Maria; Tomalski, Przemysław; Fryzowska, Ewelina; Krajewski, Grzegorz; Rummelhoff, Cecilie; Varona, Elena Canamaque; Krupa-Gawel, Karolina; Laumann, Lisa;
Garmann, Nina Gram
; Haman, Ewa
(2025).
The Development of Semantic Integration in Bilingual Toddlers Measured by N400.
Developmental Cognitive Neuroscience.
https://doi.org/10.1016/j.dcn.2025.101599
Tkachenko, Elena
;
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
(2024).
Preparing teachers for multilingualism in Norwegian early childhood education and care provision through student active learning methods.
Mourão, Sandie; Leslie, Carolyn (Red.).
Researching Educational Practices, Teacher Education and Professional Development for Early Language Learning, Examples from Europe. s. 115-126.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003289043
Romøren, Anna Sara H.
;
Garmann, Nina Gram
;
Tkachenko, Elena
(2023).
Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC.
Nordisk barnehageforskning (NBF).
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.310
Hansen, Joakim Evensen;
Eliassen, Erik
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
; Kleppe, Rasmus;
Garmann, Nina Gram
;
Bjørnestad, Elisabeth
(2023).
Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary.
Nordisk barnehageforskning (NBF).
Vol. 20.
https://doi.org/10.23865/nbf.v20.293
Holm, Elisabeth
; Hansen, Pernille;
Romøren, Anna Sara H.
;
Garmann, Nina Gram
(2023).
The Norwegian CDI-III as an assessment tool for lexical and grammatical development in preschoolers.
Frontiers in Psychology.
Vol. 14.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1175658
Miezskowska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Sobota, Krzysztof; Dynak, Agnieszka; Kolak, Joanna; Krysztofiak, Magdalena; Lukomska, Barbara; Łuniewska, Magdalena;
Garmann, Nina Gram
; Hansen, Pernille;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
; Simonsen, Hanne Gram; Alcock, Katie; Katsos, Napoleon; Haman, Ewa
(2022).
Parental Report via a Mobile App in the Context of Early Language Trajectories: StarWords Study Protocol.
18 s.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 19.
https://doi.org/10.3390/ijerph19053067
Garmann, Nina Gram
; Hansen, Pernille; Simonsen, Hanne Gram;
Holm, Elisabeth
;
Tengesdal, Eirik
; Post, Brechtje; Payne, Elinor
(2021).
Vocalic Intrusions in Consonant Clusters in Child-Directed vs. Adult-Directed Speech.
Frontiers in Psychology.
Vol. 12.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.688002
Tkachenko, Elena
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Garmann, Nina Gram
(2021).
Translanguaging Strategies in Superdiverse Mainstream Norwegian ECEC: Opportunities for Home Language Support.
13 s.
Journal of Home Language Research.
Vol. 4.
https://doi.org/10.16993/jhlr.41