English version
Ellen Os

Ellen Os

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Blikk for barn

    Eit forskingsprosjekt om kvalitet i barnehagen for dei minste (0-3).

Vitenskapelige publikasjoner

Myrvold, Trine ; Os, Ellen (2024). Institutionalised Social Innovation: The Case of Oslo, Norway. Gallego, Raquel; Motos, Sheila Gonzales; Maestripieri, Lara (Red.). Social Innovation and Welfare State Retrenchment: A Comparative Analysis of Early Childhood Education and Care in Europe and Beyond. s. 155-173. Emerald Group Publishing Limited.
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.110

Bjørnestad, Elisabeth ; Broekhuizen, Martine Louise; Os, Ellen ; Baustad, Anne Grethe (2019). Interaction Quality in Norwegian ECEC for Toddlers Measured with the Caregiver Interaction Profile (CIP) Scales. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1639813

Os, Ellen ; Hernes, Leif (2019). Children Under the Age of Three in Norwegian Childcare: Searching for Qualities. Garvis, Susanne; Harju-Luukkainen, Heidi Katarina; Sheridan, Sonja; Williams, Pia (Red.). Nordic Families, Children and Early Childhood Education. s. 139-171. Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-16866-7_8

Os, Ellen (2019). Engaging toddlers in interactions during meals: group-related joint attention. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 18.
https://doi.org/10.7577/nbf.2692

Vist, Torill ; Os, Ellen (2019). Music education through the lens of ITERS-R: Discussing results from 206 toddler day care groups. Research Studies in Music Education.
https://doi.org/10.1177/1321103X19828785

Kjørholt, Anne Trine; Os, Ellen (2019). Barnehagen som materielt og kulturelt landskap. Arkitektur, innredning og leketøy. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 75-103. Fagbokforlaget.

Os, Ellen ; Winger, Nina ; Eide, Brit Johanne (2019). Visjoner om kvalitet. Barnehagelæreres synspunkter på hva som kan gjøre barnehagen bedre for barn under tre år. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 31-54. Fagbokforlaget.

Bjørnestad, Elisabeth ; Os, Ellen (2018). Quality in Norwegian childcare for toddlers using ITERS-R. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 26.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2018.1412051

Os, Ellen ; Bjørnestad, Elisabeth (2016). Undersøkelse av støtte til samspill mellom småbarn. Et kritisk blikk på ITERS-R-skalaen. Gulpinar, Tona; Hernes, Leif; Winger, Nina (Red.). Blikk fra barnehagen. s. 69-95. Fagbokforlaget.

Alvestad, Torgeir; Bergem, Helen ; Eide, Brit Johanne; Johansson, Jan-Erik ; Os, Ellen ; Pálmadóttir, Hrönn; Samuelsson, Ingrid Pramling; Winger, Nina (2014). Challenges and dilemmas expressed by teachers working in toddler groups in the Nordic countries. Early Child Development and Care. Vol. 184.
https://doi.org/10.1080/03004430.2013.807607





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Bjerklund, Monica; Gotvassli, Kjell Aage; Gulbrandsen, Lars Petter ; Ljunggren, Birgitte; Mørreaunet, Sissel; Kjersti, Nissen; Westerhus, Mari; Winger, Nina (2023). Pilotprosjektet - veiledning til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen. ISBN: 9788283645354. 207 s. OsloMet.

Os, Ellen ; Hernes, Leif (2023). Pilotprosjekt – veiledning til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen. ISBN: 9788283645347. 207 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Gulbrandsen, Lars ; Os, Ellen (2022). Liten, men god. Om kompetansebehov i små barnehager i Oslo og Viken. ISBN: 9788283643831. 48 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Myrvold, Trine ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hernes, Leif ; Hølland, Silje ; Os, Ellen ; Winger, Nina (2022). Koronapandemiens konsekvenser for overgang mellom barnehage og skole. ISBN: 9788283093711. 83 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Myrvold, Trine ; Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Winger, Nina (2022). Koronapandemiens konsekvenser for barnehagesektoren – en oppfølgingsstudie. ISBN: 9788283093704. 100 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hernes, Leif ; Myrvold, Trine ; Gulpinar, Tona ; Os, Ellen ; Winger, Nina ; Zeiner, Hilde Hatleskog (2021). Mulighetenes barnehage. Kvalitet i Oslo kommunes barnehager. ISBN: 9788283093308. 139 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Os, Ellen ; Myrvold, Trine ; Danielsen, Ole Andreas ; Winger, Nina ; Hernes, Leif (2021). Håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for barn og barnehager. ISBN: 9788283093315. 141 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Os, Ellen ; Hansen, Ole Henrik; Haaland, Gunnar; Hannevig, Lise ; Laski, Alona Krieken ; Løberg, Hege Støylen Kvalbein ; Naustheller, Henna (2020). "Man tager hvad man haver ...". 40 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskni

Os, Ellen (2020). Voksnes mediering av jevnaldringsrelasjoner i barnehager. En undersøkelse av voksnes bidrag til samhandling mellom barn under tre år. 263 s. Universitetet i Oslo.

Klages, Wiebke ; Bingham, Gary; Os, Ellen (2017). Final Report: Creating University and Community Partnerships to Improve the Quality of Teacher Education: Coordination, Collaboration and Data Utilization. 8 s. Senter for Internasjonalisering av utdanning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Odegard, Nina Elisabeth Houge ; Skundberg, Øystein ; Os, Ellen (2025). Episode 41: Ellen Os - om de yngste barna i barnehagen, i jevnaldringssampill og i kunstformidling.

Os, Ellen ; Winger, Nina ; Hernes, Leif (2024). «Sånn må det være nå.» Barns handlingsrom i barnehager under korona-pandemien. Barn – forskning om barn og barndom i Norden.

Os, Ellen (2023). Kunsten å involvere seg.
https://www.udir.no/tall-og-forskning/publikasjone

Myrvold, Trine ; Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Gulpinar, Tona ; Winger, Nina (2023). Good enough: Kindergartens of opportunities. Quality in Oslo municipality’s kindergartens. Nordic Educational Research Association (NERA) conference. NERA/OsloMet.

Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Winger, Nina (2023). Distant, but still present. Challenges and dilemmas regarding use of digital research methodology on studying consequences of the COVID-19 pandemic in everyday life in Norwegian ECEC institutions. NERA 2023. NERA.

Os, Ellen (2023). Kompetansebygging innenfra. Utvikling av barnehageansattes relasjonskompetanse. 40th Anniversary conference of the Nordic journal BARN. BARN, NTNU.

Os, Ellen (2023). Building compentence from the inside. What might research reveal about the centrality of curiosity and agency in children’s and adult’s learning and wellbeing?. EECERA konferanse. EECERA.

Os, Ellen (2022). Hvordan involverer ansatte seg i de yngste barnas samspill?.
https://www.barnehage.no/forskning-lek-samspill/hv

Johannessen, Charlotte U ; Os, Ellen ; Bolin, Elisabeth; Haug, Benedikte Larsen (2022). Å forske med og ikke på-Erfaringer fra felles forsknings- og utviklingsarbeid i Universitetsbarnehageprosjektet. Nordisk barnehagekonferanse om ledelse i barnehagen. Barnkunne og HVL.

Johannessen, Charlotte U ; Os, Ellen (2022). Å forske med og ikke på-Erfaringer fra felles forsknings- og utviklingsarbeid i Universitetsbarnehage prosjektet. Personalmøte i Universitetsbarnehage prosjektet. Lønnås barnehage- Universitetsbarnehageprosjektet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.