English version
Tuva Bjørkvold

Tuva Bjørkvold

Fagfelt

Norskdidaktikk   Skriving i skolen   Forskning som metode

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Klasserommets praksisformer 20 år etter

    Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Vitenskapelige publikasjoner

Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva ; Sandvik, Margareth (2025). Children’s Agency for Critical Thinking in Early Literacy Education. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-02

Jegstad, Kirsti Marie ; Bjørkvold, Tuva ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. ISBN: 9788215069685. 239 s. Universitetsforlaget.

Jegstad, Kirsti Marie ; Bjørkvold, Tuva ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Critical Thinking in Primary School - A Large-Scale Design-Based Research Project. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 11-35. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-01

Bjørkvold, Tuva ; Tørnby, Hilde ; Svanes, Ingvill Krogstad (2025). Children’s drawings of school in home confinement during the COVID-19 pandemic. Childhood.
https://doi.org/10.1177/09075682251334542

Bjørkvold, Tuva ; Krange, Ingeborg Hognestad; Helstad, Kristin (2025). Samspill mellom uformell og formell utdanningsledelse i innovasjonsprosesser: tilfellet entreprenørielle masteroppgaver. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Red.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. Universitetsforlaget.

Bjørkvold, Tuva ; Marti, Kristin Torjesen (2025). Critical Writing in Early Schooling. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 81-103. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-04

Bjørkvold, Tuva (2024). En profesjonsrettet og forskningsbasert masteroppgave. UNIPED. Vol. 47.
https://doi.org/10.18261/uniped.47.4

Bjørkvold, Tuva ; Karlsen, Kristine Høeg ; Krallinger, Kjersti Bartnæs (2024). Flerfaglig, tverrfaglig eller fagovergripende - En studie av lærerstudenters argumentasjon på muntlig eksamen i begynneropplæring. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.9901

Svanes, Ingvill Krogstad ; Eriksen, Harald; Bjørkvold, Tuva (2023). Feedback practices at school in home confinement at primary level during the Covid 19-pandemic. International Journal of Educational Research. Vol. 121.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102235

Bjørkvold, Tuva ; Øgreid, Anne Kristine ; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?. Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3108





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Bjørkvold, Tuva ; Holm, Dagny; Løkken, Bjørg Gilleberg; Fjeld, Terje Krogsrud (2020). Fabel 5A. ISBN: 9788203402227. 197 s. Aschehoug & Co.

Holm, Dagny; Bjørkvold, Tuva ; Løkken, Bjørg; Fjeld, Terje, Krogsrud (2020). Fabel 5B. Grunnbok. Lærebok. Norsk for barnetrinnet. ISBN: 9788203402234. 248 s. Aschehoug & Co.

Bjørkvold, Tuva ; Holm, Dagny; Løkken, Bjørg Gilleberg (2016). Zeppelin 7, lærerens tavleressurs. ISBN: 9788203347092. 24 s. Aschehoug & Co.

Bjørkvold, Tuva (2010). HTO Helhetlig tilpasset opplæring. ISBN: 9788299658966. 223 s. Freidig forlag.

Bjørkvold, Tuva ; Holm, Dagny; Løkken, Bjørg (2008). Zeppelin 7 språkbok. ISBN: 9788203315510. 199 s. Aschehoug & Co.

Bjørkvold, Tuva ; Holm, Dagny; Løkken, Bjørg (2008). Zeppelin 7 arbeidsbok språk. ISBN: 9788203315527. 63 s. Aschehoug & Co.

Bjørkvold, Tuva ; Holm, Dagny; Løkken, Bjørg (2008). Zeppelin 7 Lærerveiledning. ISBN: 9788203315565. 256 s. Aschehoug & Co.

Bjørkvold, Tuva (2003). Boller og brøk - kjøkkenet som nøkkel til kunnskap. ISBN: 9788299169493. 156 s. Freidig Forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Jegstad, Kirsti Marie ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva (2022). Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. ISBN: 9788283644043. 100 s. OsloMet Skriftserie.

Bjørkvold, Tuva (2018). Å skape behov for skriving. Literacypraksiser hos elever som forsker. ISBN: 9788283641134. OsloMet - storbyuniversitetet.

Gedde-Dahl, Trine ; Smestad, Bjørn ; Bjørkvold, Tuva ; Lossius, Magni Elen Hope; Traavik, Hilde; Torkildsen, Svein H. (2010). Å kunne regne i norskMateriell til etterutdanningskurs. 50 s. Matematikksenteret.
http://www.matematikksenteret.no/content.ap?thisId



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Bjørkvold, Tuva (2025). En profesjonsrettet og forskningsbasert masteroppgave. Konferanse om erfaringsbasert master. USN.

Bjørkvold, Tuva (2025). Hva er en entreprenøriell masteroppgave?. Seminar om entreprenøriell masteroppgave. INN.

Bjørkvold, Tuva (2025). Utforskende arbeidsmåter i begynneropplæringen. Seminar for Vang kommune. Vang kommune, Ingestad skole.

Bergh, Kristian; Bjørkvold, Tuva (2024). NOKUT-podden: Den om entreprenørielle masteroppgaver.

Helstad, Kristin ; Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Risan, Maiken ; Paaske, Nanna ; Bjørkvold, Tuva (2024). Innovasjon i lærerutdanningen — mer enn didaktiske grep.
https://doi.org/https://www.khrono.no/innovasjon-i

Bjørkvold, Tuva ; Svanes, Ingvill Krogstad (2024). Sang i norskfagets begynneropplæring. Balsnes, Anne Haugland; Danbolt, Ingrid Anette; Haukenes, Siri (Red.). Sangglede og stemmebruk i skolen. s. 223-246. Gyldendal Norsk Forlag A/S.

Bjørkvold, Tuva (2024). Fra student til arbeidslivsberedt profesjonsutøver, koblingene mellom teori og praksis i profesjonsutdanningene. HK-dir konferanse for høyere utdanning. HK-dir.

Brandanger, Annette; Karlsen, Kristine Høeg ; Bjørkvold, Tuva (2024). Educating for the performative pedagogue in teacher education. 16th NOFOD conference 2024, The Nordic Forum for Dance Research. Kristiania University College (Høyskolen Kristiania).

Hartberg, Solfrid ; Bjørkvold, Tuva (2023). -Dette burde alle lærarstudentar få prøve.

Hartberg, Solfrid ; Bjørkvold, Tuva (2023). Annette og Emilie vil lære elevene svensk og dansk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.