English version
Ardis Storm-Mathisen

Ardis Storm-Mathisen

Fagfelt

Kjønn   IKT   Utdanning   Forbruk   Husholdningers atferd og familieøkonomi   Hverdagsliv   Nye medier   Klær   Identitet   Barnehage   Digitalisering   Familier   Barn og unge   Praksis   Nye teknologier   Digital hverdag   Digital sårbarhet   Digital forbrukskompetanse

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Domestication theory. Reflections from the Kalahari. Hartmann, Maren (Red.). The Routledge Handbook of Media and Technology Domestication. s. 162-177. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003265931

Mainsah, Henry ; Slade, Emma; Slettemeås, Dag ; Southerton, Dale Keith ; Storm-Mathisen, Ardis (2022). Methodological innovations and challenges of research on digitally connected homes: an introduction. Digital Creativity. Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/14626268.2022.2138453

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis (2021). Digitalisert forbruk. Jensen, Thor Øivind; Jacobsen, Eivind; Knudsen, Morten W.; Schjelderup, Gerhard Emil (Red.). Forbrukersosiologi. s. 447-474. Fagbokforlaget.
https://www.fagbokforlaget.no/Forbrukersosiologi/I

Storm-Mathisen, Ardis (2020). New Ways of Making Ends Meet? On Batswana Women, Their Uses of the Mobile Phone – and Connections Through Education. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. s. 148-170. Berghahn Books.

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2020). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. ISBN: 9781789206616. 250 s. Berghahn Books.
https://www.berghahnbooks.com/title/Helle-ValleMed

Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2020). Botswana’s digital revolution: What’s in it?. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. s. 60-90. Berghahn Books.

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2020). Introduction: A Social Science Perspective on Media practices in Africa – Social Mechanisms, Dynamics and Processes. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. s. 1-32. Berghahn Books.

Rosenberg, Thea Grav; Storm-Mathisen, Ardis ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Mainsah, Henry (2019). Skreddersøm til barnets beste? Om personvern og markedsføring på norske barns sosiale medieprofiler. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. Vol. 37.
https://doi.org/10.5324/barn.v37i3-4.3388

Storm-Mathisen, Ardis (2019). New media use among young Batswana - on concerns, consequences and the educational factor. Journal of African Media Studies. Vol. 11.
https://doi.org/10.1386/jams.11.2.163_1

Storm-Mathisen, Ardis (2018). Visual Methods in Ethnographic Fieldwork - On Learning from participants Through their Video-accounts. Forum for Development Studies. Vol. 45.
https://doi.org/10.1080/08039410.2018.1450287





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis (2020). Digitalt koronaliv 2020: Norske husstanders digitale håndtering av koronapandemien. ISBN: 9788270635108. 64 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Rosenberg, Thea Grav; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Storm-Mathisen, Ardis (2018). Markedsføring og personvern i sosiale medier – en flermetodisk undersøkelse med barn som medforskere. ISBN: 9788270634798. 142 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav; Storm-Mathisen, Ardis ; Slettemeås, Dag (2017). Barn og internettkoblede leker og teknologier - IoT. 97 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Case Analyses & Evaluation (Deliverable 2 of 4). ISBN: 9788270634651. 74 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Handbook of Methods. (Deliverable 3 of 4). ISBN: 9788270634668. 83 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Final Report & Summary. (Deliverable 4 of 4). ISBN: 9788270634675. 45 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society - Preparing for the Internet of Things. Case Criteria & Selection. (Deliverable 1 of 4). ISBN: 9788270634644. 57 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Storm-Mathisen, Ardis (2016). Forbrukere og smarttelefon – nye muligheter og utfordringer, en kunnskapsgjennomgang. 84 s. Forbruksforskningsinstituttet SIFO, Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-

Storm-Mathisen, Ardis (2016). Beredskap for IKT og -elektrisitetsbrudd i nordiske hushold. Homerisk survey resultater fra Norge, Sverige og Island. 248 s. Forbruksforskningsinstituttet SIFO, Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-

Storm-Mathisen, Ardis ; Kjørstad, Ingrid; Bugge, Annechen Bahr (2015). Kommersialisering og oppvekst - barn og unge om kropp, kjøpepress og reklame. 74 s. Statens institutt for forbruksforskning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Storm-Mathisen, Ardis (2023). Digitalisering - overblikk og eksempler fra forskningen ved BLU. DIGILUI fagdag 23.03.23. Digilui.

Eilifsen, Margareth; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Understanding changes in recruitment for Kindergarten Teacher Education. ATEE ANNUAL CONFERENCE 2023 'Teacher Education on the Move'. Association for teacher education in Europe.

Storm-Mathisen, Ardis (2023). User-perspectives on media, globalization and kindergartens. NERA conference 2023, SES-2 NW18: 1 Families, Institutions and Communities in Education. NERA.

Jørgensen-Vittersø, Kari Anne ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Sustainable development in early childhood teacher education: is it included or left out in the curricula?. NERA conference 2023 SES-5 NW05: 5. The Nordic Educational Research Association.

Engen, Bård Ketil ; Helle-Valle, Jo ; Giæver, Tonje Hilde ; Karstensen, Steinar ; Steier, Rolf Erik Jorgenson ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Planlagt og gjennomført fakultetsseminar om digitalisering på fakultet for lærerutdanning on internasjonale studier (DIGILUI). Oversikt og forskning på digitalisering ved fakultet. Forskningsgruppene: Digitale Læringsarenaer, Bærekraft og Teknologi i Arbeid og Læring, Utvikling,Makt og ulikhet og Små barn, store byer: b.h.kvaliteter, ulikheter, kommunikative kompleksiteter..

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Domestication Theory: Reflections from the Kalahari. Revisiting domestication (of media and technology). Book launch and symposium. Berlin University of the Arts.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis (2021). Smart tech – a salvation for our sustainable future and/or part of the problem? A household perspective. 15 th ESA Conference 2021. European Sociological Association.
https://www.europeansociology.org/esa-conference-2

Storm-Mathisen, Ardis ; Berg, Anne-Jorunn; Slettemås, Dag (2020). Homeward bound’ – Children’s home-based digital interfaces and how parents make sense of IT. Digitaliseringssesjonen. Sosiologisk vinterseminar. Norsk sosiologiforening.

Storm-Mathisen, Ardis (2020). RELINK – A research project about digital vulnerabilities in households and tools for building digital resilience in the connected everyday life. Rathenau Institute seminar. Rathenau Institute.

Storm-Mathisen, Ardis (2020). Homeward bound’ – children’s home-based digital interfaces and how parents make sense of IT. Vinterseminaret. Norsk sosiologforening.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.