English version
Peter Haakonsen

Peter Haakonsen

Kort om

Peter Haakonsen underviser i digitale verktøy og medier ved Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, design, kunst og håndverk, der han også er studieprogramansvarlig for 1.-3. år. Haakonsens forsknings- og utviklingsarbeid utforsker nyere digital teknologi i undervisning og på fagets premisser, noe som i det siste har inkludert programmering, skaperverkstedsdidaktikk og kunstig intelligens.

Vitenskapelige publikasjoner

Holm, Henrik ; Alexeeva, Anastasiya ; Berg, Lise-Kari ; Berg, Arild Skarsfjord ; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse ; Dahlsveen, Mimesis Heidi ; Evang, Hanne Kihlman ; Gjernes, Liv Mildrid; Haakonsen, Peter ; Halvorsen, Line ; Kristiansen, Ida ; Kunnikoff, June Oline ; Mathiesen, Ilmi Gutzeit ; Ringvold, Tore Andre ; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár; Strand, Ingri ; Strand, Kari Saasen ; Sunde, Dag Johannes ; Thelle, Notto Johannes Windju ; Vanebo, Guro ; Varkøy, Øivind; Vida, Lena ; Øyan, Petter (2025). Estetiske fag i samfunnet | Cappelen Damm Forskning. ISBN: 9788202895105. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2025). Kunstig intelligens sitt fremtidige mulighetsrom i kunst og håndverk. Holm, Henrik; Alexeeva, Anastasiya; Berg, Lise-Kari; Berg, Arild Skarsfjord; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse (Red.). Estetiske fag i samfunnet | Cappelen Damm Forskning. s. 53-76. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://cdforskning.no/cdf/catalog

Søyland, Lovise; Høibo, Ingrid Holmboe; Haakonsen, Peter (2025). Materialbasert og kunstnerisk utforsking av form, vind, bevegelse og programmering i småskolens skaperverksted. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 18.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5933

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2024). The AI generative text-to-image creative learning process: An art and design educational perspective. Design and Technology Education: An International Journal. Vol. 29.

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2023). AI Text-to-Image Generation in Art and Design Teacher Education. A Creative Tool or a Hindrance to Future Creativity?. Davies, Sarah; McLain, Matt; Hardy, Alison; Morrison-Love, David (Red.). PATT40 The 40th Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference. LJMU Library Journal Hosting Service.

Fauske, Laila Belinda; Haakonsen, Peter (2023). Tekstilaktivitet anno 1960 i lys av ansvarlig kreativitet Mellom skapende krefter og virkelighetsnære oppdrag. Techne Serien. Vol. 30.
https://doi.org/10.7577/TechneA.4883

Haakonsen, Peter (2023). Programmering i Kunst og håndverk 2018-2022: Utviklingen av pseudokodemodellen. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 16.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4812

Haakonsen, Peter ; Fauske, Laila Belinda (2021). Learning to create images with computer code. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 14.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4633

Hoebeke, Stephanie ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter (2021). Programming as a New Creative Material in Art and Design Education. Techne Serien. Vol. 28.
https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/arti

Strand, Kari Saasen ; Haakonsen, Peter ; Fauske, Laila Belinda (2020). E-textiles: An interdisciplinary approach. Problem solving in an educational context. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.3872





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Vatn, Gunhild; Haakonsen, Peter ; Kvellestad, Randi Veiteberg ; Tvedt, Tina (2022). Kunst og håndverk 1-7. ISBN: 9788249220243. Aschehoug & Co.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter (2025). Artificial Intelligence in future art and design education. LearnXdesign. Intertwinia in design education.. Design Research Society, Universidad de Aveiro.
https://doi.org/https://www.lxd2025.com/p-s-day-1-

Ringvold, Tore Andre ; Haakonsen, Peter (2025). Kunstig intelligens og fremtidens Kunst og håndverk. Nettverkskonferanse for formgiving, kunst- og håndverk i UH-sektor 2025. . Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringa og Høgskulen i Volda.

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2024). Generativ kunstig intelligens​: Fagdidaktiske muligheter og hindringer med tekst til bilde generering i design, kunst og håndverk. Nettverkssamling for Kunst og håndverkslærere i Oslo. Oslo kommune Utdanningsetaten.

Strand, Ingri ; Ringvold, Tore Andre ; Haakonsen, Peter (2024). KI og bilder. Fagbokforlagets heldags redaktørforum om temaet KI. Fagbokforlaget.

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter (2024). Exploring AI-assisted pattern making in Art and design education. AI Make Slöjd NordFo conference. NordFo, Åbo Akademi Vasa.

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2024). Generativ kunstig intelligens. Fagdidaktiske muligheter og hindringer med tekst-til-bilde-generering i kunst og håndverk. Kunst og håndverkskonferansen 2024. Institutt for Estetiske fag, OsloMet.

Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen ; Hoebeke, Stephanie (2024). Mitt hybride verksted. Verkstedet - Nettverkskonferanse i KHUH. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen .

Ringvold, Tore Andre ; Haakonsen, Peter (2024). KI tekst-til-bilde generering. KI tekst-til-bilde kurs for lærere. Rosenvilde videregående skole.

Haakonsen, Peter ; Ringvold, Tore Andre (2024). KI ut av skjermen. KDA-konferansen 2024. OsloMet, Kunst og design i skolen og Universitetet i Sørøst-Norge.

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2023). Generativ kunstig intelligens. Fagdidaktiske muligheter og hindringer med tekst til bilde generering i kunst og håndverk. KDA konferansen 2023. OsloMet, Kunst og design i skolen og Universitetet i Sørøst-Norge.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.