English version
Leif Hernes

Leif Hernes

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Samlingsstund

    Prosjektet vil undersøke ei utvida forståing av kulturarv som finst blant barnehagelærarstudentane ved OsloMet og barnehagane deira som arbeidsplass.

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Blikk for barn

    Eit forskingsprosjekt om kvalitet i barnehagen for dei minste (0-3).

Vitenskapelige publikasjoner

Winger, Nina ; Hernes, Leif ; Vist, Torill (2019). Blikk for barn. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 11-30. Fagbokforlaget.

Gulpinar, Tona ; Hernes, Leif ; Winger, Nina (2019). Barnehagens rom og handlingsrom. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 55-74. Fagbokforlaget.

Gulpinar, Tona ; Hernes, Leif ; Vist, Torill (2019). Estetisk læring i et kunstpedagogisk perspektiv : en artikkel om kunstneriske møter. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 123-140. Fagbokforlaget.

Os, Ellen ; Hernes, Leif (2019). Children Under the Age of Three in Norwegian Childcare: Searching for Qualities. Garvis, Susanne; Harju-Luukkainen, Heidi Katarina; Sheridan, Sonja; Williams, Pia (Red.). Nordic Families, Children and Early Childhood Education. s. 139-171. Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-16866-7_8

Hernes, Leif ; Vist, Torill ; Winger, Nina (2019). Blikk for barn. ISBN: 9788245023947. 227 s. Fagbokforlaget.

Gulpinar, Tona ; Hernes, Leif (2018). The importance of aesthetic activities in Norwegian kindergartens. Garvis, Susanne; Ødegaard, Elin Eriksen (Red.). Nordic Dialogues on Children and Families. s. 157-172. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781315561981-12

Hernes, Leif ; Gulpinar, Tona (2018). Profesjonskrav og profesjonsinnhold – om kunstens bidrag til barnehagelærerutdanningens innhold og barnehagens hverdag. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Red.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. s. 210-223. Universitetsforlaget.

Hernes, Leif ; Gulpinar, Tona (2017). How can Aesthetic Meetings create deeper cultural understanding af aesthetic learning?. Journal of Early Childhood Studies. Vol. 11.
http://www.omepireland.ie/publications.html

Winger, Nina ; Gulpinar, Tona ; Hernes, Leif (2016). Med forskerblikk på kvalitet(er) i barnehagen. Gulpinar, Tona; Hernes, Leif; Winger, Nina (Red.). Blikk fra barnehagen. s. 11-27. Fagbokforlaget.

Gulpinar, Tona ; Hernes, Leif (2016). Estetisk læring i barnehagen. Gulpinar, Tona; Hernes, Leif; Winger, Nina (Red.). Blikk fra barnehagen. s. 147-160. Fagbokforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Gulpinar, Tona ; Hernes, Leif (2017). Rom for estetisk læring for de yngste på museum I: Konstnärligt seende & vad barn kan lära på museum. ISBN: 9781138673397. 128 s. Nordiska Akvarellmuseet.

Hernes, Leif (2009). Hvordan nærme seg et Dynamisk utendørsrom koreografisk. ISBN: 9788299580410. 6 s. Teater & Eftf AS.

Hernes, Leif (2007). Scenetreff, Musikk, dans og drama Vg 1. ISBN: 9788275223119. 20 s. Tell Forlag.

Hernes, Leif ; (red), Heidi M. Haraldsen (2007). Scenetreff Musikk, dans og drama Vg1. ISBN: 9788275223119. 15 s. Tell Forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Os, Ellen ; Hernes, Leif (2023). Pilotprosjekt – veiledning til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen. ISBN: 9788283645347. 207 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Bjerklund, Monica; Gotvassli, Kjell Aage; Gulbrandsen, Lars Petter ; Ljunggren, Birgitte; Mørreaunet, Sissel; Kjersti, Nissen; Westerhus, Mari; Winger, Nina (2023). Pilotprosjektet - veiledning til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen. ISBN: 9788283645354. 207 s. OsloMet.

Myrvold, Trine ; Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Winger, Nina (2022). Koronapandemiens konsekvenser for barnehagesektoren – en oppfølgingsstudie. ISBN: 9788283093704. 100 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Myrvold, Trine ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hernes, Leif ; Hølland, Silje ; Os, Ellen ; Winger, Nina (2022). Koronapandemiens konsekvenser for overgang mellom barnehage og skole. ISBN: 9788283093711. 83 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Os, Ellen ; Myrvold, Trine ; Danielsen, Ole Andreas ; Winger, Nina ; Hernes, Leif (2021). Håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for barn og barnehager. ISBN: 9788283093315. 141 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hernes, Leif ; Myrvold, Trine ; Gulpinar, Tona ; Os, Ellen ; Winger, Nina ; Zeiner, Hilde Hatleskog (2021). Mulighetenes barnehage. Kvalitet i Oslo kommunes barnehager. ISBN: 9788283093308. 139 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hernes, Leif ; Lauvland, Gro; Sandal, Margunn (2009). TUSEN MILLIONER STJERNER OG EN VENN - EN ORGELDANSEFORTELLING REFERANSEGRUPPENS ERFARINGER FRA PROSESS OG FORESTILLING. 10 s. KULT.
http://www.kult.oslo.no/index.php?option=com_conte

Bakka, Egil; Hernes, Leif (2006). Samdans? Folkedans og scenedans møtest. ISBN: 9788291419244. 42 s. NTNU Institutt for musikk Program for dansevitenskap.

Moen, Ina Guro; Hernes, Leif (1999). Rammeplan og forskrift for faglærerutdanning i musikk, dans og drama. ISBN: 9788291699233. 150 s. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Os, Ellen ; Winger, Nina ; Hernes, Leif (2024). «Sånn må det være nå.» Barns handlingsrom i barnehager under korona-pandemien. Barn – forskning om barn og barndom i Norden.

Myrvold, Trine ; Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Gulpinar, Tona ; Winger, Nina (2023). Good enough: Kindergartens of opportunities. Quality in Oslo municipality’s kindergartens. Nordic Educational Research Association (NERA) conference. NERA/OsloMet.

Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Winger, Nina (2023). Distant, but still present. Challenges and dilemmas regarding use of digital research methodology on studying consequences of the COVID-19 pandemic in everyday life in Norwegian ECEC institutions. NERA 2023. NERA.

Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Winger, Nina (2022). Long-term consequences of the COVID-19 pandemic for ECEC institutions in Norway:Covid bugs:Consequences of the pandemic for Norwegian ECEC teachers. NERA konferanse. NERA.

Os, Ellen ; Myrvold, Trine ; Hernes, Leif (2021). Mulighetenes barnehage: Presentasjon av resultater. Forskningsfremlegg. Oslo kommune.

Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Myrvold, Trine (2021). Reaultater fra kvalitetsundersøkelse i Oslo kommunes barnehager. Forskningsfremlegg. Oslo kommune.

Hernes, Leif (2021). Kreativ omsorg i barnehagen. Fagforubndets konferanse for menn i barnehagen. Fagforbundet.

Hernes, Leif (2021). Kreativ omsorg. Menn i barnehagen. Fagforbundet.

Os, Ellen ; Winger, Nina ; Hernes, Leif (2021). Responses to the Covid-19:Protection and participation in ECEC. 30th EECERA Conference. EECERA.

Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Winger, Nina (2021). Konsekvenser av koronapandemien for barns oppvekst i storbyen. Storbykonferansen. NIBR OsloMet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.