English version
June Oline Kunnikoff

June Oline Kunnikoff

Kort om

June Oline Kunnikoff er ansatt som universitetslektor i design, kunst og profesjonsfag, og er leder for praksis og arbeidsliv i studieprogrammene på Institutt for estetiske fag (EST). Sentrale arbeidsområder er blant annet samarbeid og kvalitetsutvikling i studiene tilknyttet praksisopplæring, skikkethet, arbeidslivsrelevans og partnerskap med skoler, bedrifter, lærings- og formidlingsarenaer innen design, kunst- og kulturliv. 

Hun har en bakgrunn innen kunst- og designdidaktikk og som lærer i grunnskolen, og er særlig opptatt av endringsledelse og innovasjon rettet mot profesjonsutdanning og lærerutdanning i praktiske og estetiske fag. Arbeid med formidling, undervisning, veiledning, og FoUI omkranser blant annet temaene praksisopplæring, lærerprofesjon, lærerrolle og -kompetanse, didaktikk og fagdidaktikk, læreplanutvikling, kunst og design i grunnopplæringen 1-13, læringsdesign, klasseledelse, vurdering for læring og lærelyst, tverrfaglig læring, samarbeidslæring, designprosess og pedagogisk entreprenørskap.

Fagområder

Emner

Didaktikk   Læreplananalyse   Designprosesser   Samarbeidslæring   Praksisfellesskap   Praksisnær utdanning   Klasseledelse   Pedagogisk entreprenørskap   Profesjonsrettet praksis   Lærerprofesjon   Lærerkompetanse   Kunst- og designdidaktikk   Vurdering for lærelyst   Tverrfaglig læring   Undervisningsdesign

Administrative arbeidsområder

Praksisadministrasjon   Studiekvalitet

Publikasjoner og forskningsresultater

Formidling

Kunnikoff, June Oline (2025). Konferansier Kunst- og håndverkskonferansen 2025. Kunst- og håndverkskonferansen 2025: Taktile perspektiver i en teoritung skole . Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kunnikoff, June Oline (2025). Den fremtidige læreren i kunst og håndverk som ressurs for samarbeid og entreprenørskap - i og utenfor skolen. Kunst og håndverkskonferansen 2025. Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kalleson, Runa ; Kunnikoff, June Oline ; Tollefsrud, Mette (2025). INTERACT i praksis - Et tverrprofesjonelt praksissamarbeid i Bydel Søndre Nordstrand. TPS-konferansen 2025. Norsk nettverk for tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeidslæring (TPS-nettverket), INTERACT OsloMet.

Kunnikoff, June Oline (2025). Panelsamtale: Hva skal til for å fremme tverrprofesjonell samarbeidslæring i undervisning og praksis?. TPS-konferansen 2025. Norsk nettverk for tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeidslæring (TPS-nettverket), INTERACT OsloMet.

Kunnikoff, June Oline (2025). Fremtidig lærer i design, kunst og håndverk: -Et tverrfaglig mulighetsrom fra lærerutdanning til lærerprofesjon. FoU-seminar. Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kunnikoff, June Oline ; Carlsen, Rikke Sund; Svanes, Leone Hjermundrud; Hetland, Karen Elisabeth Gjelsvik (2024). Praksis gir innsikt og erfaring.
https://www.oslomet.no/studier/studenthistorier/pr

Kunnikoff, June Oline ; Ølander, Marita Solhjell (2024). Praksisveiledning ved tvil om skikkethet i lærerutdanningen. Workshop for praksislærere og ledere. Edvard Munch videregående skole, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kunnikoff, June Oline (2024). Konferansier Kunst- og håndverkskonferansen 2024. Kunst- og håndverkskonferansen. Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kunnikoff, June Oline (2024). Konferansier KDA-konferansen 2024: Forme, designe og bygge - kunstig fremtid. Kunst, design og arkitektur-konferansen. OsloMet; Universitetet i Sørøst-Norge; Kunst og design i skolen..

Kunnikoff, June Oline (2024). Tverrprofesjonelt praksisseminar i Søndre Nordstrand. Tverrprofesjonell praksis i bydel Søndre Nordstrand. OsloMet - storbyuniversitetet; Oslo kommune.





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig