English version
June Oline Kunnikoff

June Oline Kunnikoff

Kort om

June Oline Kunnikoff er ansatt som universitetslektor i design, kunst og profesjonsfag, og er leder for praksis og arbeidsliv i studieprogrammene på Institutt for estetiske fag (EST). Sentrale arbeidsområder er blant annet samarbeid og kvalitetsutvikling i studiene tilknyttet praksisopplæring, skikkethet, arbeidslivsrelevans og partnerskap med skoler, bedrifter, lærings- og formidlingsarenaer innen design, kunst- og kulturliv. 

Hun har en bakgrunn innen kunst- og designdidaktikk og som lærer i grunnskolen, og er særlig opptatt av endringsledelse og innovasjon rettet mot profesjonsutdanning og lærerutdanning i praktiske og estetiske fag. Arbeid med formidling, undervisning, veiledning, og FoUI omkranser blant annet temaene praksisopplæring, lærerprofesjon, lærerrolle og -kompetanse, didaktikk og fagdidaktikk, læreplanutvikling, kunst og design i grunnopplæringen 1-13, læringsdesign, klasseledelse, vurdering for læring og lærelyst, tverrfaglig læring, samarbeidslæring, designprosess og pedagogisk entreprenørskap.

Fagfelt

Didaktikk   Lærerutdanning   Profesjonsutdanning   Læreplananalyse   Designprosesser   Samarbeidslæring   Designdidaktikk   Praksisnær utdanning   Klasseledelse   Pedagogisk entreprenørskap   Design Thinking   Forskningsbasert lærerutdanning   Læringsdesign   Profesjonsrettet praksis   Lærerprofesjon   Lærerkompetanse   Design, kunst og håndverk   Kunst- og designdidaktikk   Vurdering for lærelyst   Tverrfaglig læring   Undervisningsdesign

Administrative arbeidsområder

Praksisadministrasjon   Studiekvalitet

Publikasjoner og forskningsresultater



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Kunnikoff, June Oline (2025). Konferansier Kunst- og håndverkskonferansen 2025. Kunst- og håndverkskonferansen 2025: Taktile perspektiver i en teoritung skole . Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kunnikoff, June Oline (2025). Panelsamtale: Hva skal til for å fremme tverrprofesjonell samarbeidslæring i undervisning og praksis?. TPS-konferansen 2025. Norsk nettverk for tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeidslæring (TPS-nettverket), INTERACT OsloMet.

Kalleson, Runa ; Kunnikoff, June Oline ; Tollefsrud, Mette (2025). INTERACT i praksis - Et tverrprofesjonelt praksissamarbeid i Bydel Søndre Nordstrand. TPS-konferansen 2025. Norsk nettverk for tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeidslæring (TPS-nettverket), INTERACT OsloMet.

Kunnikoff, June Oline (2025). Den fremtidige læreren i kunst og håndverk som ressurs for samarbeid og entreprenørskap - i og utenfor skolen. Kunst og håndverkskonferansen 2025. Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kunnikoff, June Oline (2025). Fremtidig lærer i design, kunst og håndverk: -Et tverrfaglig mulighetsrom fra lærerutdanning til lærerprofesjon. FoU-seminar. Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kunnikoff, June Oline ; Carlsen, Rikke Sund; Svanes, Leone Hjermundrud; Hetland, Karen Elisabeth Gjelsvik (2024). Praksis gir innsikt og erfaring.
https://www.oslomet.no/studier/studenthistorier/pr

Kunnikoff, June Oline ; Ølander, Marita Solhjell (2024). Praksisveiledning ved tvil om skikkethet i lærerutdanningen. Workshop for praksislærere og ledere. Edvard Munch videregående skole, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kunnikoff, June Oline (2024). Inkludering og språkbruk for et trygt læringsmiljø. Foreldremøte for 2. trinn. Sofiemyr skole, Redd Barna.

Kunnikoff, June Oline (2024). Konferansier KDA-konferansen 2024: Forme, designe og bygge - kunstig fremtid. Kunst, design og arkitektur-konferansen. OsloMet; Universitetet i Sørøst-Norge; Kunst og design i skolen..

Kunnikoff, June Oline (2024). Tverrprofesjonelt praksisseminar i Søndre Nordstrand. Tverrprofesjonell praksis i bydel Søndre Nordstrand. OsloMet - storbyuniversitetet; Oslo kommune.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.