English version
June Oline Kunnikoff

June Oline Kunnikoff

Kort om

June Oline Kunnikoff er universitetslektor i design, kunst og profesjonsfag, med funksjonen Leder for praksis og arbeidsliv på Institutt for estetiske fag (EST). Sentrale arbeidsområder er blant annet samarbeid og kvalitetsutvikling i studiene tilknyttet praksisopplæring, skikkethet, arbeidslivsrelevans og partnerskap med skoler, bedrifter, lærings- og formidlingsarenaer innen design, drama, kunst- og kulturliv. 

Kunnikoff har en bakgrunn innen kunst- og designdidaktikk og som lærer i fagene kunst og håndverk, samfunnsfag, engelsk og valgfag i grunnskolen, og er særlig opptatt av fremtidens lærerkompetanse og profesjonsfag i lærerutdanninger i design, kunst og håndverk. Formidling, undervisning, veiledning og FoUI retter seg mot koblinger mellom teori og praksis, samt læreres forståelse og ledelse av ulike læreprosesser for lærelyst. Samarbeid, pedagogisk entreprenørskap og utvikling av ny kunnskap på tvers av fagområder i skole, utdanning og praksisfelt er et sentralt interesseområde.

Erfaringer og utviklingsarbeid innebærer blant annet deltakelse i ledergruppa på instituttet EST, verv som ansattrepresentant i fakultetsstyret på Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD), utvikling av universitetets strategi på ulike nivå, ledelse og implementering av nye profesjonssamarbeid, praksis-, veiledning- og vurderingsformer i Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag, design, kunst og håndverk (LUPE), samt via universitetssamarbeid som INTERACT i praksis, UNIKOM, OsloMet Holmlia.

Fagfelt

Didaktikk   Endringsprosesser   Lærerutdanning   Tverrfaglig samarbeid   Fagdidaktikk   Læring og problemløsning   Kritisk tenkning   Lærerrollen   Grunnskolen   Videregående skole   Formidling   Praksisnær utdanning   Strategisk utvikling   Problematisering av teori og praksis   Pedagogisk entreprenørskap   Pedagogisk praksis   Læreprosesser   Fremtidige læringsarenaer   Design literacy   Design Thinking   Forskningsbasert lærerutdanning   Kreativitet og læring   Praktiske og estetiske fag   Læringsdesign   Vurdering av studenter i praksisstudier   Profesjonsrettet praksis   Relasjonskompetanse   Lærerkompetanse   Praksis i lærerutdanninga   Design, kunst og håndverk   Kunst- og designdidaktikk   Vurdering for lærelyst   Tverrfaglig læring   Undervisningsdesign

Administrative arbeidsområder

Prosjektledelse   Strategi   Praksisadministrasjon   Studiekvalitet

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Holm, Henrik ; Alexeeva, Anastasiya ; Berg, Lise-Kari ; Berg, Arild Skarsfjord ; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse ; Dahlsveen, Mimesis Heidi ; Evang, Hanne Kihlman ; Gjernes, Liv Mildrid; Haakonsen, Peter ; Halvorsen, Line ; Kristiansen, Ida ; Kunnikoff, June Oline ; Mathiesen, Ilmi Gutzeit ; Ringvold, Tore Andre ; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár; Strand, Ingri ; Strand, Kari Saasen ; Sunde, Dag Johannes ; Thelle, Notto Johannes Windju ; Vanebo, Guro ; Varkøy, Øivind; Vida, Lena ; Øyan, Petter (2025). Estetiske fag i samfunnet. ISBN: 9788202868673. 284 s. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261

Kunnikoff, June Oline ; Strand, Kari Saasen ; Sunde, Dag Johannes (2025). Fremtidig lærer i design, kunst og håndverk – et tverrfaglig handlingsrom fra lærerutdanning til lærerprofesjon. Holm, Henrik; Alexeeva, Anastasiya; Berg, Lise-Kari; Berg, Arild Skarsfjord; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse (Red.). Estetiske fag i samfunnet. s. 105-135. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261.ch5



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Kunnikoff, June Oline ; Bolstad, Sunniva; Berg, Inger Marie (2025). Skapende lærerkompetanse for fremtidig undervisning på KDA. KDA-konferansen 2025: Skapende kompetanse for livet. OsloMet - storbyuniversitetet; Universitetet i Sørøst-Norge; Kunst og design i skolen.
https://doi.org/https://www.oslomet.no/om/arrangem

Holm, Henrik ; Kunnikoff, June Oline ; Stjernø, Lisa Bonnár; Ringvold, Tore Andre ; Berg, Lise-Kari ; Lindholm, Markus (2025). Panelsamtale: Estetiske fag i samfunnet - Hvordan kan de estetiske fagene være med på å utvikle elevenes evne til selvstendig og kritisk tenkning?. Lanseringsfest for antologien Estetiske fag i samfunnet. OsloMet - storbyuniversitetet; Cappelen Damm Forskning.
https://doi.org/https://www.oslomet.no/om/arrangem

Kunnikoff, June Oline ; Ulland, Lila Hoff; Bolstad, Sunniva (2025). EST 150 år: Punktpraksis i lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, design, kunst og håndverk (LUPE). Jubileum – Institutt for estetiske fag 150 år. Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.
https://doi.org/https://film.oslomet.no/est-150-ar

Kunnikoff, June Oline ; Ulland, Lila Hoff; Bolstad, Sunniva (2025). Ny lærerutdanning – nye muligheter: Punktpraksis som profesjonsnær kobling i LUPE, Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag?. ESTjub150 - Instituttet for estetiske fag 150 år. Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kalleson, Runa ; Kunnikoff, June Oline ; Tollefsrud, Mette (2025). INTERACT i praksis - Et tverrprofesjonelt praksissamarbeid i Bydel Søndre Nordstrand. TPS-konferansen 2025. Norsk nettverk for tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeidslæring (TPS-nettverket), INTERACT OsloMet.

Kunnikoff, June Oline (2025). Panelsamtale: Hva skal til for å fremme tverrprofesjonell samarbeidslæring i undervisning og praksis?. TPS-konferansen 2025. Norsk nettverk for tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeidslæring (TPS-nettverket), INTERACT OsloMet.

Kunnikoff, June Oline (2025). Fremtidig lærer i design, kunst og håndverk: -Et tverrfaglig mulighetsrom fra lærerutdanning til lærerprofesjon. FoU-seminar. Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kunnikoff, June Oline (2025). Konferansier Kunst- og håndverkskonferansen 2025. Kunst- og håndverkskonferansen 2025: Taktile perspektiver i en teoritung skole . Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kunnikoff, June Oline (2025). Den fremtidige læreren i kunst og håndverk som ressurs for samarbeid og entreprenørskap - i og utenfor skolen. Kunst og håndverkskonferansen 2025. Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.

Kunnikoff, June Oline ; Carlsen, Rikke Sund; Svanes, Leone Hjermundrud; Hetland, Karen Gjelsvik (2024). Praksis gir innsikt og erfaring.
https://www.oslomet.no/studier/studenthistorier/pr





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.