English version
Hege Knudsmoen

Hege Knudsmoen

Kort om

Hege Knudsmoen er cand. polit i pedagog. Hun har i drevet forskning innenfor feltet tilpasset opplæring, inkludering og spesialpedagogikk. I den senere tid har hun hatt et spesielt fokus på internasjonale perspektiver, praksis- og studieutveksling, samt internasjonalisering hjemme (COIL).

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Bjerke, Annette Hessen ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Mausethagen, Sølvi ; Knudsmoen, Hege (2025). Negotiating performative and professional accountability in inclusive mathematics education in Norway. International Journal of Educational Research. Vol. 129.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102518

Xenofontos, Constantinos; Solomon, Yvette; Knudsmoen, Hege (2024). Norwegian teachers’ perspectives on inclusive practices in the mathematics classroom. International Journal of Inclusive Education.
https://doi.org/10.1080/13603116.2024.2361347

Slapac, Alina; Collett, Karen; Wessels, Frances Joan; Gamiet, Gasant; Knudsmoen, Hege (2023). Social Justice Pedagogy and Collaborative Online International Learning (COIL): Across Three Partner Higher Education Institutions. Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Bernardes, Oscar (Red.). Handbook of Research on Implementing Inclusive Educational Models and Technologies for Equity and Diversity. IGI Global.
https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0453-2.ch013

Knudsmoen, Hege (2023). En historisk analyse av den pedagogisk- psykologiske tjenestens virksomhetsprofil. Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar (Red.). Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget.

Mausethagen, Sølvi ; Knudsmoen, Hege ; Dalland, Cecilie Pedersen (2022). The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion. Education Inquiry.
https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2112013

Knudsmoen, Hege ; Mausethagen, Sølvi ; Dalland, Cecilie Pedersen (2022). Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3435

Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege ; Nes, Kari (2022). Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3434

Knudsmoen, Hege ; Mælan, Ellen Nesset; Løken, Gro (2018). Pedagogisk systemarbeid med bruk av pedagogisk analyse. Fasting, Rolf Bjarne (Red.). Pedagogisk systemarbeid: endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og i PP-tjenesten. s. 119-132. Cappelen Damm Akademisk.

Knudsmoen, Hege (2017). Frimodige samtaler om tilfredsstillende læringsutbytte. Haug, Peder (Red.). Spesialundervisning – Innhald og funksjon. s. 170-189. Det Norske Samlaget.

Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege ; Nes, Kari (2017). Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen - med Hamar som eksempel. Løtveit, Morten (Red.). Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år. s. 335-358. Oplandske Bokforlag.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Nordahl, Thomas; Kostøl, Anne Kristoffersen; Sunnevåg, Anne-Karin; Aasen, Ann Margareth; Løken, Gro; Knudsmoen, Hege (2012). Det ved vi om - vurdering for læring. ISBN: 9788772817392. 48 s. Dafolo Forlag.

Nordahl, Thomas; Kostøl, Anne Kristoffersen; Sunnevåg, Anne-Karin; Aasen, Ann Margareth; Løken, Gro; Dobson, Stephen R; Knudsmoen, Hege (2012). Vurderingspraksis : beskrivelse av en pedagogisk analysemodell til bruk i grunnskolen. ISBN: 9788205423077. 55 s. Gyldendal Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Mausethagen, Sølvi ; Shavard, Galina; Knudsmoen, Hege ; Lorentzen, Marte ; Osland, Oddgeir (2019). Regelverksetterlevelse i grunnopplæringen. 133 s. Senter for profesjonsstudier.

Berg, Bjørn; Knudsmoen, Hege (2017). Bruk av kandidatundersøkelser. ISBN: 9788283800067. 59 s. Høgskolen i Innlandet.

Knudsmoen, Hege ; Berg, Bjørn (2015). Arbeidsgivernes vurdering av våre kandidater fra profesjonsutdanningene. «Tilfredse arbeidsgivere». ISBN: 9788276719710. 41 s. Høgskolen i Hedmark.

Berg, Bjørn; Knudsmoen, Hege (2015). Fortsatte studier eller ut i arbeid? Kandidatundersøkelse av faglærerutdanninger og praktisk-pedagogisk utdanning ved Høgskolen i Hedmark avsluttet 2011–2013. ISBN: 9788276719611. 59 s. Høgskolen i Hedmark.

Berg, Bjørn; Knudsmoen, Hege (2014). «BA-kandidaters vurdering av overgangen fra utdanning til arbeidslivet»: Kandidatundersøkelse av utvalgte bachelorutdanninger ved Høgskolen i Hedmark avsluttet 2011 og 2012. ISBN: 9788276719352. 60 s. Høgskolen i Hedmark.

Knudsmoen, Hege ; Berg, Bjørn (2013). «Tilfredse kandidater»: Kandidatundersøkelse av profesjonsutdanningene ved Høgskolen i Hedmark avsluttet 2010 og 2011. ISBN: 9788276718959. 50 s. Høgskolen i Hedmark.

Knudsmoen, Hege ; Jahnsen, Hanne; Tinnesand, Torunn (2013). «Nå bruker vi tid på analyse» – En flermetodisk undersøkelse om læringsmiljøet etter LP-modellen, LP 5 (2010–12). ISBN: 9788276719017. 105 s. Høgskolen i Hedmark.

Knudsmoen, Hege ; Myhr, Lars; Vigmostad, Inger; Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Håland, Kjersti Sørmoen (2012). Det må være rom for begge deler: Forskningsarbeid - med rom for alle og blikk for den enkelte. ISBN: 9788276718690. 134 s. Høgskolen i Hedmark.

Knudsmoen, Hege (2012). «Utvikling av skolens miljø». En kvantitativ spørreundersøkelse om arbeid med læringsmiljøet ved bruk av LP-modellen 2009–2011. ISBN: 9788276718768. 79 s. Høgskolen i Hedmark.

Berg, Bjørn; Knudsmoen, Hege (2012). Baseline: «Framtida er nå»: Kartlegging av ledernes oppgaver og tidsbruk i Stange kommunes barnehager og skoler. ISBN: 9788276718836. 60 s. Høgskolen i Hedmark.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Knudsmoen, Hege (2025). Global partnership development regarding Internship. ATEE spring conference 2025: Teacher Education in a Global World. Universitat Rovira i Virgili .

Knudsmoen, Hege (2025). Global Partnership in Education: Partnership development regarding practical placement from Teacher Education in the North to the Global South (2024-2027). Research seminar Iveta Silova. Faculty of Education and International Studies, OsloMet.

Knudsmoen, Hege ; Mathisen, Steinar ; Glimäng, Malin Reljanovic; Steele, Annfrid Rosøy (2025). Global partnership collaboration in Teacher Education. NERA . University of Helsinki.

Faldet, Ann-Cathrin; Hakvoort, Ilse; Knudsmoen, Hege ; Persson, Sofia (2024). Violence against teachers in compulsory school from a policy and union perspective. NERA 2024 Conference. NERA 2024 Conference, Malmö University.

Knudsmoen, Hege (2024). Partnership development regarding practical placement from teacher education in the north to the global south (HKDir 2024-2027). SANORD 2024 Conference. University of Western Cape.

Faldet, Ann-Cathrin; Harju-Luukkainen, Heidi Katarina; Knudsmoen, Hege ; Maunula, Minna (2024). A Nordic concept of wellbeing. NERA 2024. Malmö university.

Knudsmoen, Hege ; Helleve, Mette Birgitte (2024). To develop teachers’ professional identity through global internship. Long-Term Effects of International Practicum for Student Teachers. ATEE spring conference 2024: Teacher education research in Europe: trends, challenges, practices and perspectives. Association for Teacher Education in Europe (ATEE).

Knudsmoen, Hege (2024). Practical placement in the Global South. Evaluation of the partnership with universities and schools Global North-South (HKDir 2024-27). Education Policy and Education Practice: Relations, Collaborations and Co-Creation in Education. University of South-Eastern Norway.

Gillespie, Astrid ; Knudsmoen, Hege (2023). Responding to diversity: Inclusion and accessibility . 2nd SCALED Conference - Inclusion and accessibility in language education: Dissemination event 2 - final conference . University of Warsaw and Oslo Metropolitan University.

Ramberg, Lene Kristine Marsby ; Knudsmoen, Hege ; Brandser, Kristel Helene (2023). Dokumentanalyse av PP-tjenesten i Norge fra 1998 til ny opplæringslov 2024. Barn og Unge på Tvers. OsloMet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.