Fagfelt
Kunnskapssosiologi Livslang læring utdanningsvitenskap
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
- 
            
    Evaluering av fagfornyinga yrkesfag
    
            
I dette samarbeidsprosjektet mellom NIFU, OsloMet og Fafo gjennomfører prosjektet ei forskingsbasert evaluering av fagfornyinga yrkesfag, på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet.
 - 
            
    Evaluering av ny kompetansemodell
    
            
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
 
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    Økt kvalitet innen tidlig leseopplæring i Etiopia
    
            
Prosjektet omhandler kompetanseutvikling innen tidlig leseopplæring.
 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Johannesen, Hedvig
; Møller, Ellen; 
    Vagle, Inger
                 (2024).
                 «Man føler seg ikke alene, man kan føle tilhørighet»: Betydningen av nettverk for kvinner i tekniske yrkesfag som empowerment, arbeiderkollektiv og fellesskap.
                
                
            
                
                
                                     Tidsskrift for kjønnsforskning.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.18261/tfk.48.4.4
        
                
    Johannesen, Hedvig
                 (2024).
                 Bridging Troubled waters: Expansive lifelong learning by adult master's students with vocational backgrounds.
                
                
            Eikeland, Olav; Johannesen, Hedvig (Red.).
                         Lifelong Learning Expanding Concepts and Practices.                    
                 Peter Lang Publishing Group.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.3726/b21191
        
Eikeland, Olav; Johannesen, Hedvig (2024). If not expanded lifelong learning now - then what, when? Pathways from here. Eikeland, Olav; Johannesen, Hedvig (Red.). Lifelong Learning Expanding Concepts and Practices. Peter Lang Publishing Group.
                Eikeland, Olav; 
    Johannesen, Hedvig
                 (2024).
                 Lifelong Learning Expanding Concepts and Practices.
                 ISBN: 9783631889923.
                
            
                
                 Peter Lang Publishing Group.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.3726/b21191
        
                
    Berntsen, Svanhild Kristine
; 
    Johannesen, Hedvig Skonhoft
                 (2023).
                 Fra logg til blogg: Yrkesfaglæreres digitale kompetanseutvikling gjennom designbassert praktikerforskning.
                
                
            
                
                
                                     Nordic Journal of Vocational Education and Training.
            
                    
                 Vol. 13.
                        
    https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2313128
        
                
    Johannesen, Hedvig Skonhoft
; 
    Kverneggen, Kari-Anne Helleberg
; Øgård, Monika
                 (2022).
                 Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglæreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis?.
                
                
            
                
                
                                     Nordic Journal of Vocational Education and Training.
            
                    
                 Vol. 12.
                        
    https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2212151
        
                
    Johannesen, Hedvig Skonhoft
; 
    Øyan, Petter
; 
    Magnus, Ellen Merethe
                 (2021).
                 Combining Lifelong Learning and Social Enterprise in Integrated University-Professional Learning.
                
                
            Halsall, Jamie P.; Oberoi, Roopinder; Snowden, Michael (Red.).
                         Social Enterprise in the Higher Education Sector.                 s. 73-90.    
                 Cambridge Scholars Publishing.
                                    
            
                    
                
                        
    https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-52
        
                
    Ferrer, Marlen
; 
    Johannesen, Hedvig
; 
    Wetlesen, Annika
; 
    Aas, Per Anders
                 (2021).
                 Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt.
                
                
            
                
                
                                     Norsk sosiologisk tidsskrift.
            
                    
                 Vol. 5.
                        
    https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2021-05-02
        
                
    Johannesen, Hedvig Skonhoft
                 (2019).
                 Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen.
                
                
            
                
                
                                     Norsk pedagogisk tidsskrift.
            
                    
                 Vol. 103.
                        
    https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-08
        
                
    Johannesen, Hedvig
; 
    Øyan, Petter
; 
    Magnus, Ellen Merethe
                 (2018).
                 'Back into your arms' - Exploring models for integrated university-professional learning in a lifelong perspective.
                
                
            
                
                
                                     Journal of Widening Participation and Lifelong Learning.
            
                    
                 Vol. 20.
                        
    https://doi.org/10.5456/WPLL.20.2.96