English version
Hedvig Johannesen

Hedvig Johannesen

Fagfelt

Kunnskapssosiologi   Livslang læring   utdanningsvitenskap

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Evaluering av fagfornyinga yrkesfag

    I dette samarbeidsprosjektet mellom NIFU, OsloMet og Fafo gjennomfører prosjektet ei forskingsbasert evaluering av fagfornyinga yrkesfag, på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet.

  • Evaluering av ny kompetansemodell

    Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Johannesen, Hedvig ; Møller, Ellen; Vagle, Inger (2024). «Man føler seg ikke alene, man kan føle tilhørighet»: Betydningen av nettverk for kvinner i tekniske yrkesfag som empowerment, arbeiderkollektiv og fellesskap. Tidsskrift for kjønnsforskning.
https://doi.org/10.18261/tfk.48.4.4

Johannesen, Hedvig (2024). Bridging Troubled waters: Expansive lifelong learning by adult master's students with vocational backgrounds. Eikeland, Olav; Johannesen, Hedvig (Red.). Lifelong Learning Expanding Concepts and Practices. Peter Lang Publishing Group.
https://doi.org/10.3726/b21191

Eikeland, Olav; Johannesen, Hedvig (2024). If not expanded lifelong learning now - then what, when? Pathways from here. Eikeland, Olav; Johannesen, Hedvig (Red.). Lifelong Learning Expanding Concepts and Practices. Peter Lang Publishing Group.

Eikeland, Olav; Johannesen, Hedvig (2024). Lifelong Learning Expanding Concepts and Practices. ISBN: 9783631889923. Peter Lang Publishing Group.
https://doi.org/10.3726/b21191

Berntsen, Svanhild Kristine ; Johannesen, Hedvig Skonhoft (2023). Fra logg til blogg: Yrkesfaglæreres digitale kompetanseutvikling gjennom designbassert praktikerforskning. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 13.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2313128

Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Kverneggen, Kari-Anne Helleberg ; Øgård, Monika (2022). Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglæreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis?. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 12.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2212151

Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Øyan, Petter ; Magnus, Ellen Merethe (2021). Combining Lifelong Learning and Social Enterprise in Integrated University-Professional Learning. Halsall, Jamie P.; Oberoi, Roopinder; Snowden, Michael (Red.). Social Enterprise in the Higher Education Sector. s. 73-90. Cambridge Scholars Publishing.
https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-52

Ferrer, Marlen ; Johannesen, Hedvig ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2021). Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt. Norsk sosiologisk tidsskrift. Vol. 5.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2021-05-02

Johannesen, Hedvig Skonhoft (2019). Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 103.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-08

Johannesen, Hedvig ; Øyan, Petter ; Magnus, Ellen Merethe (2018). 'Back into your arms' - Exploring models for integrated university-professional learning in a lifelong perspective. Journal of Widening Participation and Lifelong Learning. Vol. 20.
https://doi.org/10.5456/WPLL.20.2.96





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Johannesen, Hedvig Skonhoft (2013). Mette-Marit og politikkens abdikasjon. ISBN: 9788203354120. 93 s. Aschehoug & Co.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Dahlback, Jorunn ; Gleditsch, Rebecca; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Samuelsen, Ørjan Arnevig; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger ; Johannesen, Hedvig (2024). Overgang til opplæring i bedrift. Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag. ISBN: 9788232706624. 158 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (2023). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2. ISBN: 9788232706082. 253 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Bergene, Ann Cecilie; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen ; Vagle, Inger (2022). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1. ISBN: 9788232705528. 154 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Lyng, Selma Therese ; Borg, Elin; Fossestøl, Knut ; Pedersen, Eirin ; Hermansen, Hege ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lahn, Leif Christian ; Mausethagen, Sølvi ; Myrvold, Trine (2021). Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen. Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål. AFI-rapport 2021:2. ISBN: 9788276094251. 77 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lahn, Leif Christian ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Fossestøl, Knut (2021). Temanotat 2 - Evaluering av ny kompetansemodell Utfordringer og muligheter i desentralisert kompetanseutvikling for yrkesfag. ISBN: 9788276094312. 28 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Johannesen, Hedvig Skonhoft (2015). Cultural Codes of Technical and Vocational Teachers. A qualitative study of technical and vocational teachers cultural codes: Teaching school-based learning at the Norwegian upper secondary level. 285 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2025). Delrapport 3 i Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, Arbeidspakke 2 Yrkesdidaktikk vg3 opplæring i bedrift. Workshop for skoleledere i Innland Fylkeskommune. Innlandet fylkeskommune.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Aakernes, Nina ; Vagle, Inger (2025). Delrapport 3 i Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, Arbeidspakke 2 Yrkesdidaktikk vg3 opplæring i bedrift. Webinar for SRY og Faglige råd. Utdanningsdirektoratet.

Johannesen, Hedvig ; Vagle, Inger ; Dietrichson, Susanne (2024). Kvinnenettverk i yrkesfag beskytter ikke mot trakassering.
https://kjonnsforskning.no/nb/2024/12/kvinnenettve

Johannesen, Hedvig ; Grydeland, Anders ; Hammersgård, Thor (2024). Samarbeidslæring i bilverksted.

Johannesen, Hedvig ; Eritsland, Ida (2024). Tilbake på skolebenken som voksen: Er vi klare for livslang læring?.
https://www.forskerforum.no/tilbake-pa-skolebenken

Eikeland, Olav; Johannesen, Hedvig (2024). Preface An expanded concept of lifelong learning (ExpaLL): Integrating formal, non-formal, and informal learning. Eikeland, Olav; Johannesen, Hedvig (Red.). Lifelong Learning Expanding Concepts and Practices. Peter Lang Publishing Group.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2024). Norwegian vocational teachers’ developmental, didactical, and process-oriented work in implementing and teaching new curriculum. NORDYRK Conference 2024. University of Iceland.

Johannesen, Hedvig (2024). Kommentar om de vilkår universitetet og samfunnet setter for yrkesfaglig læring, til Lene Tanggaards Anna Sethne-forelesning 2024: Der er brug for en langsom, ’svag’ og bæredygtig pædagogik. Anna Sethne-forelesningen 2024. OsloMet - storbyuniversitetet, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.

Johannesen, Hedvig (2024). Presentasjon av bokkapittelet: Bridging troubled waters: Expansive lifelong learning by adult student’s with vocational backgrounds. Lifelong Learning. Expanding Concepts and Practices. Boklansering vitenskapelig antologi. Kunnskapssenter for yrkesfag og forskningsgruppa LLL.

Grydeland, Anders ; Dahlback, Jorunn ; Vagle, Inger ; Johannesen, Hedvig ; Aakernes, Nina (2023). Læreplanene har blitt mer helhetlige og mer komplekse - Evaluering av fagfornyelsen.
https://soundcloud.com/yrkesfagpodden/26-laereplan





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.