English version
Ingrid Anette Danbolt

Ingrid Anette Danbolt

Kort om

Hovedfag i musikkvitenskap fra UiO og Hovedfag korledelse fra Norges musikkhøgskole

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Levende Kulturarv

    I prosjektet Levende Kulturarv er vi særleg opptatte av korleis musikk, i form av tradisjonelle og nye songar, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærarutdanninga.

  • Samlingsstund

    Prosjektet vil undersøke ei utvida forståing av kulturarv som finst blant barnehagelærarstudentane ved OsloMet og barnehagane deira som arbeidsplass.

Vitenskapelige publikasjoner

Knigge, Jens; Danbolt, Ingrid Anette ; Hagen, Liv Anna ; Haukenes, Siri ; Nguyen, Thomas (2025). What factors influence whether and how Norwegian kindergarten teachers sing with children? Results of a national survey. Music Education Research.
https://doi.org/10.1080/14613808.2025.2540939

Haukenes, Siri ; Danbolt, Ingrid Anette (2022). Dyresanger - hva forteller de oss? Et kulturhistorisk blikk på norsk sanghistorie. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 131-169. Solum.

Balsnes, Anne Haugland; Danbolt, Ingrid Anette ; Hagen, Liv Anna ; Haukenes, Siri ; Knigge, Jens; Schei, Tiri Bergesen (2022). «Det finnes en sang for alt!» Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole – en empirisk studie. Strøm, Regine Vesterlid; Eiksund, Øyvind Johan; Balsnes, Anne Haugland (Red.). Samsang gjennom livsløpet. s. 29-65. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.162.ch2

Haukenes, Siri ; Danbolt, Ingrid Anette (2022). Dyresanger i samvær med barn: Tradisjoner i og mellom generasjoner. Strøm, Regine Vesterlid; Eiksund, Øyvind Johan; Balsnes, Anne Haugland (Red.). Samsang gjennom livsløpet. s. 29-66. Cappelen Damm Akademisk.

Knigge, Jens; Danbolt, Ingrid Anette ; Hagen, Liv Anna ; Haukenes, Siri (2021). The current status of singing in kindergartens in Norway: An exploratory study. Nordic Research in Music Education. Vol. 2.
https://doi.org/10.23865/nrme.v2.2905

Danbolt, Ingrid Anette ; Dybvik, Jeanette Helleberg (2018). Skaperglede som kilde til læring. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Red.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. s. 274-286. Universitetsforlaget.

Knudsen, Jan Sverre ; Aglen, Gry Sagmo; Danbolt, Ingrid Anette ; Engesnes, Nina (2018). Musical pathfinders of the kindergarten. Contemporary Issues in Early Childhood.
https://doi.org/10.1177/1463949118756369

Engesnes, Nina ; Danbolt, Ingrid Anette ; Hagen, Liv Anna (2017). "Harpespill, fantasiskalaer og syngende fingre" - om barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte apper. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 15.
https://doi.org/10.7577/nbf.1809

Knudsen, Jan Sverre ; Aglen, Gry Sagmo; Danbolt, Ingrid Anette ; Engesnes, Nina (2015). Barnehagens musikalske veivisere. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 99.
https://www.idunn.no/file/pdf/66791557/barnehagens



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Balsnes, Anne Haugland; Danbolt, Ingrid Anette ; Haukenes, Siri (2024). Sangglede og stemmebruk i skolen. ISBN: 9788205598652. 334 s. Gyldendal Norsk Forlag A/S.

Danbolt, Ingrid Anette (1996). Sikia Sanger fra Afrika, Latinamerika og Asia. ISBN: 9788205237445. 151 s. Gyldendal Norsk Forlag A/S.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Danbolt, Ingrid Anette ; Vist, Torill (2025). Å leve som a/r/tograf –Et nordisk perspektiv Introduksjon til del 2. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6381

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Danbolt, Ingrid Anette ; Vist, Torill (2025). Living as an a/r/tographer–A Nordic perspective. An introduction to part 2. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6381

Vist, Torill ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Jensen, Maybritt ; Danbolt, Ingrid Anette (2024). Å leve som a/r/tograf - et nordisk perspektiv: Introduksjon. VIS – Nordic Journal for Artistic Research. Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/ar.6121

Vist, Torill ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Jensen, Maybritt ; Danbolt, Ingrid Anette (2024). Living as an a/r/tographer —A Nordic perspective: Introdution. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6121

Lafton, Tove ; Hagen, Liv Anna ; Anvik, Elisabeth ; Danbolt, Ingrid Anette ; Haukenes, Siri ; Odegard, Nina ; Bergvik, Eilen Sunniva ; Ågedal, Lise Lotte ; Torsnes, Elise (2024). Levende Kulturarv (Vibrant Connections) - presentasjon av prosjektet. Instituttmøte 13.11.2024 BLU. OsloMet.

Haukenes, Siri ; Lafton, Tove ; Hagen, Liv Anna ; Danbolt, Ingrid Anette ; Anvik, Elisabeth ; Bergvik, Eilen Sunniva (2024). VIBRANT CONNECTIONS: IMMATERIAL CULTURAL HERITAGE IN NORWEGIAN KINDERGARTENS. childlife. Faculty of Education and International Studies.

Haukenes, Siri ; Danbolt, Ingrid Anette (2024). Hvorfor alle disse sangene om dyr?. Barnesanglyrikk-konferanse / "Vi vandrer med freidig mot". HVL - .

Haukenes, Siri ; Hagen, Liv Anna ; Danbolt, Ingrid Anette (2024). Hvorfor synger vi? Sangens kraft og muligheter. Balsnes, Anne Haugland; Danbolt, Ingrid Anette; Haukenes, Siri (Red.). Sangglede og stemmebruk i skolen. s. 292-316. Gyldendal Norsk Forlag A/S.

Haukenes, Siri ; Danbolt, Ingrid Anette (2023). Allsang som rekruttering.

Haukenes, Siri ; Hagen, Liv Anna ; Danbolt, Ingrid Anette (2023). Hvorfor synger vi? Sangens kraft og muligheter. Balsnes, Anne Haugland; Hagen, Liv Anna; Haukenes, Siri (Red.). Sangglede og stemmebruk i barnehagen. s. 243-266. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.