English version
Ingvill Krogstad Svanes

Ingvill Krogstad Svanes

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Bjørkvold, Tuva ; Tørnby, Hilde ; Svanes, Ingvill Krogstad (2025). Children’s drawings of school in home confinement during the COVID-19 pandemic. Childhood.
https://doi.org/10.1177/09075682251334542

Heggernes, Sissil Lea ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Emergent Critical Thinking Through Picturebook Dialogues. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 60-80. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-03

Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva ; Sandvik, Margareth (2025). Children’s Agency for Critical Thinking in Early Literacy Education. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-02

Jegstad, Kirsti Marie ; Heggernes, Sissil Lea ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2025). Approaches to critical thinking in primary education classrooms: A systematic review. Educational Research Review.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100711

Demissie, Samrawit Bekele; Ambaye, Abraha Asfaw; Svanes, Ingvill Krogstad (2024). The influence of orthographic depth on early grade students’ reading of words and non-words in Sidaama and English. Bahir Dar Journal of Education. Vol. 24.
https://doi.org/10.4314/10.4314/bdje.v24i2.2

Svanes, Ingvill Krogstad ; Eriksen, Harald; Bjørkvold, Tuva (2023). Feedback practices at school in home confinement at primary level during the Covid 19-pandemic. International Journal of Educational Research. Vol. 121.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102235

Tørnby, Hilde ; Heggernes, Sissil Lea ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Hats off to critical thinking: Anexcursion into Jon Klassen’s hat trilogy. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.7

Sandvik, Margareth ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Stavem, Gro Marie (2023). Når det regnar i Afrika–ei bok for kritisk tenking og aktørskap?. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.5

Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva (2022). Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 16.
https://doi.org/10.23865/up.v16.3260

Andersson-Bakken, Emilia ; Heggernes, Sissil Lea ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2022). “Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8995





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 arbeidsbok B. ISBN: 9788205537736. 120 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 elevbok A. ISBN: 9788205537699. 208 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 elevbok B. ISBN: 9788205537712. 256 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 elevbok B. ISBN: 9788205537705. 256 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 arbeidsbok B. ISBN: 9788205537750. 152 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 lærarens bok B. ISBN: 9788205537798. 268 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 arbeidsbok B. ISBN: 9788205537729. 120 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 arbeidsbok A. ISBN: 9788205537729. 120 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 lærarens bok A. ISBN: 9788205537774. 220 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 Lærerens bok B. ISBN: 9788205537781. 268 s. Gyldendal Undervisning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude Pedersen ; Bjørnestad, Elisabeth ; Håøy, Annbjørg ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Myrvold, Trine (2024). Klasserommets praksisformer 20 år etter - en evaluering av seksårsreformen. ISBN: 9788283645859. 181 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude (2023). Et blikk inn i førsteklasserommet - Lek, læring og vennskap. ISBN: 9788283645286. 142 s. OsloMet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). "Hit eit steg og dit eit steg" - sakte med sikkert framover?-En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet.

Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Sundtjønn, Trude ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). Hit eit steg og dit eit steg – sakte, men sikkert fremover? En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet-torbyuniversitetet.

Hølland, Silje ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Sundtjønn, Trude ; Myrvold, Trine ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Overgangspraksiser, læring og undervisningspraksiser – barnehage og førsteklasse. En arbeidsrapport av litteraturgjennomgang. ISBN: 9788283643008. 82 s. OsloMet skriftserie.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Svanes, Ingvill Krogstad (2016). Individuell veiledning på barnetrinnet - Hva gjør læreren når elevene arbeider individuelt i norsktimen?. 174 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Bjørkvold, Tuva ; Svanes, Ingvill Krogstad (2024). Sang i norskfagets begynneropplæring. Balsnes, Anne Haugland; Danbolt, Ingrid Anette; Haukenes, Siri (Red.). Sangglede og stemmebruk i skolen. s. 223-246. Gyldendal Norsk Forlag A/S.

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2024). Picturebooks as a starting point for developing agency for critical thinking. NERA 2024. Nordic Educational Research Association.

Bjørkvold, Tuva ; Sandvik, Margareth ; Storeli, Solfrid ; Sundtjønn, Trude ; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Alle kan vel lære bort 29 bokstaver?.

Stenslie, Oda Andrea Haug; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). «Men eg vil ikkje vere tjuv» Bildebøker som utgangspunkt for arbeid med kritisk tenkning på 2. trinn. Viden om Literacy. Vol. 34.

Heggernes, Sissil Lea ; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Barne- og ungdomsbøker som ressurs for arbeid med kritisk tenkning: Workshop for skolebibliotekarer i Oslo. Fagdager for skolebibliotekarer i Oslo. Oslo kommune - Utdanningsetaten.

Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Spontaneous writing in Norwegian after-school programme. Emergent and developing literacy Research seminar. ARLE SIG literacies: Reading, writing & oracies.

Stokke, Ruth Seierstad ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2023). Childrenʼs Literature and Critical Thinking. Series introduction. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT).
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.6

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Heggernes, Sissil Lea ; Tørnby, Hilde (2023). Emergent critical thinking through picturebook dialogues. NERA. Nordic Educational Research Association.

Svanes, Ingvill Krogstad ; Ekeberg, Ingrid (2022). Fiksjon eller fakta som inngang til kritisk tenkning. KriT-konferansen: Kritisk tenkning i barneskolen. Utdanningsetaten i Oslo Kommune.

Svanes, Ingvill Krogstad ; Bjørkvold, Tuva (2022). Writing as a tool for expressing critical thinking ​ by young students. ARLE conference 2022. ARLE-International association for research in L1 education.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.