English version
Selma Therese Lyng

Selma Therese Lyng

Kort om

Selma Therese Lyng er seniorforsker og har en PhD-grad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Lyng har vært ansatt ved Arbeidsforskningsinstituttet siden 2003. Hun har bred erfaring fra ulike typer forsknings-, evaluerings- og utviklingsdesign, og har særlig kompetanse på kvalitative metoder. Hennes kjerneområder er arbeid-familie-tilpasninger og skoleforskning, med vekt på skolemiljø, mobbing og krenkelser og tverrprofesjonelt samarbeid i skolen. Lyng leder evalueringen av ny modell for kompetanseutvikling i skolen (2020-2025)

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Lyng, Selma Therese ; Hægeland, Linda; Aanerud, Henriette; Restad, Frode (2023). Relasjonsbygging og profesjonsutvikling for FoL i skolen. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.

Lyng, Selma Therese ; Horton, Paul (2022). Qualitative Methods in School Bullying and Cyberbullying Research: An Introduction to the Special Issue. International Journal of Bullying Prevention. Vol. 4.
https://doi.org/10.1007/s42380-022-00139-5

Lyng, Selma Therese (2020). Fellesskapende klasseledelse. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. s. 100-122. Gyldendal Akademisk.

Lyng, Selma Therese ; Hagen, Aina Landsverk (2019). Barn og unges deltakelse i forskning: Muligheter og utfordringer. Norsk sosiologisk tidsskrift. Vol. 3.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2019-01-01

Saltkjel, Therese ; Tøge, Anne Grete ; Malmberg-Heimonen, Ira ; Borg, Elin; Lyng, Selma Therese ; Wittrock, Christian ; Pålshaugen, Øyvind ; Fossestøl, Knut ; Christensen, Hanne; Lund, Torbjørn (2018). Research protocol: A cluster-randomised study evaluating the effects of a model for improving inter-professional collaboration in Norwegian primary schools. International Journal of Educational Research. Vol. 91.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.07.001

Lyng, Selma Therese (2018). The social production of bullying: Expanding the repertoire of approaches to group dynamics. Children & society. Vol. 32.
https://doi.org/10.1111/chso.12281

Eriksen, Ingunn Marie ; Lyng, Selma Therese (2018). Elevenes psykososiale miljø: Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker i skolemiljøarbeidet. ISBN: 9788245021912. 139 s. Fagbokforlaget.

Eriksen, Ingunn Marie ; Lyng, Selma Therese (2018). Relational aggression among boys: blind spots and hidden dramas. Gender and Education. Vol. 30.
https://doi.org/10.1080/09540253.2016.1214691

Halrynjo, Sigtona; Lyng, Selma Therese (2017). Fathers' Parental leave and Work-Family Division in Norwegian Elite Professions. Liebig, Brigitte; Oechsle, Mechtild (Red.). Fathers in work organizations : inequalities and capabilities, rationalities and politics. s. 61-82. Verlag Barbara Budrich.
https://doi.org/10.2307/j.ctvdf0bpf.6

Lyng, Selma Therese ; Stefansen, Kari (2016). Godt nok foreldreskap? Arbeid-familie-tilpasninger blant mødre og fedre i konkurranseintensive karrierejobber. Halrynjo, Sigtona; Teigen, Mari (Red.). Ulik likestilling i arbeidslivet. s. 179-199. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Høydal, Øyunn Syrstad ; Myrvold, Trine ; Lyng, Selma Therese ; Borg, Elin (2024). Evaluering av ny kompetansemodell Delrapport 3: Har endringene i oppfølgingsordningen bidratt til å gjøre ordningen mer treffsikker?. ISBN: 9788276094763. 83 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lyng, Selma Therese ; Restad, Frode (2023). Gode relasjoner og miljø i skolen? Oppsummering og anbefalinger for videreutvikling av GROM-prosjektet. ISBN: 9788276094619. 53 s. Arbeidsforskningsinstituttet / OsloMet.

Lyng, Selma Therese ; Restad, Frode; Nørbech, Stine; Gulliksen, Synne Solhaug (2023). Fellesskapende praksis. En ny modul i GROM-prosjektet. ISBN: 9788276094602. 50 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Restad, Frode; Lyng, Selma Therese (2023). Gode relasjoner og godt miljø i skolen?. ISBN: 9788276094619. Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet - storbyuniversitetet.

Borg, Elin; Wittrock, Christian ; Lyng, Selma Therese ; Tøge, Anne Grete ; Restad, Frode (2022). Tverrfaglig samarbeid i skolen. En oppfølgingsstudie av Et lag rundt eleven-prosjektet. ISBN: 9788276094442. 78 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lyng, Selma Therese ; Myrvold, Trine (2021). Evaluering av ny kompetansemodell. Temanotat 3: Forfasen i oppfølgingsordningen for 2020-uttrekket. AFI-rapport 2021:09. ISBN: 9788276094329. 56 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lyng, Selma Therese ; Borg, Elin; Fossestøl, Knut ; Pedersen, Eirin ; Hermansen, Hege ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lahn, Leif Christian ; Mausethagen, Sølvi ; Myrvold, Trine (2021). Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen. Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål. AFI-rapport 2021:2. ISBN: 9788276094251. 77 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Fossestøl, Knut ; Borg, Elin; Flatland, Tord; Hermansen, Hege ; Lyng, Selma Therese ; Mausethagen, Sølvi; Myrvold, Trine (2021). Lokal kompetanseutvikling. Evaluering av implementeringen av ny tilskuddsordning i grunopplæringen. 162 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Malmberg-Heimonen, Ira ; Tøge, Anne Grete ; Lyng, Selma Therese ; Borg, Elin; Pålshaugen, Øyvind ; Bakkeli, Vidar ; Wittrock, Christian ; Christensen, Hanne; Lund, Torbjørn; Fossestøl, Knut ; Akhtar, Sehrish (2020). Et lag rundt eleven. En klynge-randomisert evaluering av LOG-modellen. ISBN: 9788276094206. 156 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Borg, Elin; Lyng, Selma Therese (2019). Sosialfaglig kompetanse i skolen. ISBN: 9788290858174. 57 s. Fellesorganisasjonen.
https://www.fo.no/getfile.php/1319574-1569406570/B





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Lyng, Selma Therese ; Eriksen, Ingunn Marie (2024). Elevundersøkelsen viser at mobbetallene er økende, hvordan kan vi møte utfordringen? Del 1 og 2.

Lyng, Selma Therese (2024). Vennskap og fellesskapsbygging som del av skolemiljøarbeidet. Seminar: Oppvekstprofiler 2024 - Vennskap og felleskap blant barn og unge. Helsedirektoratet.

Lyng, Selma Therese (2024). Fellesskapsbygging - i teori og praksis. Planleggingsdag Fjellhamar skole. Fjellhamar skole.

Lyng, Selma Therese (2024). Fellesskapende praksiser - hva, hvorfor og hvordan?. Nettverkssamling Fellesskapende undervisning UDE Oslo kommune. UDE Oslo Kommune og HINN.

Lyng, Selma Therese (2024). Forskning på mobbing og skolemiljø ved AFI-OsloMet. Nasjonalt forum for mobbeforskning. Læringsmiljøsenteret, UiS.

Lyng, Selma Therese (2024). Vennskap og fellesskapsbygging som del av skolemiljøarbeidet. Folkehelsekonferansen 2024. Folkehelseforeningen, FHI, USN.

Lyng, Selma Therese (2024). Mobbing - konsekvenser, årsaker og strategier. Nordisk råd, Utvalget for kunnskap og kultur. Nordisk råd.

Lyng, Selma Therese (2024). Læreres verktøykasse i møte med mobbing. Utdanningsforbundets forskningskafe. Utdanningsforbundet.

Lyng, Selma Therese (2024). Foreldre kan ikke utfordre "snitche-kulturen" alene,.

Lyng, Selma Therese (2023). Fellesskapende klasseledelse.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.