English version
Trude Sundtjønn

Trude Sundtjønn

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Sundtjønn, Trude (2025). A review of research on teacher training and professional development of mathematics teachers in vocational education. O’Meara, Niamh; Díez-Palomar, Javier; Faulkner, Fiona; Fitzmaurice, Olivia; O’Sullivan, Kathy; Prendergast, Mark (Red.). Numeracy Theory and Practice in a Changing World. Proceedings of the 30st International Conference of Adults Learning Mathematics: A Research Forum (ALM).. s. 77-79. Adults Learning Mathematics: A Research Forum (ALM).
https://alm-online.net/wp-content/uploads/2025/06/

Sundtjønn, Trude ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Møller, Thilde Emilie; Schrøder, Vibeke (2024). Review on pedagogical practices for computational thinking in teacher education: Characterizing an emerging field. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5742

Sundtjønn, Trude ; Kjensli, Grethe (2023). Facilitators’ feedback in a mathematics education course for practicing teachers. Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin; Kónya, Eszter (Red.). Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). s. 4834-4841. European Society for Research in Mathematics Education.

Mathisen, Steinar ; Sundtjønn, Trude ; Forssell, Jon Henrik (2023). BlueBots and irrational numbers: Contingency moments in teaching mathematics and computational thinking in teacher education. Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin; Kónya, Eszter (Red.). Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). s. 2736-2743. European Society for Research in Mathematics Education.

Kjensli, Grethe ; Nordby, Siri Krogh ; Sundtjønn, Trude Pedersen (2022). Norwegian primary teacher education: Prospective teachers' responses to short written feedback. Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica; Ferretti, Federica (Red.). Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). European Society for Research in Mathematics Education.
http://erme.site/cerme-proceedings-series/

Sundtjønn, Trude (2013). Students’ Discussions on a Workplace Related Task. Ubuz, Behiye; Haser, Çiğdem; Mariotti, Maria Alessandra (Red.). Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. s. 1117-1126. European Society for Research in Mathematics Education.
http://www.mathematik.uni-dortmund.de/~erme/doc/CE

Sundtjønn, Trude ; Opheim, Linda Gurvin; Raen, Kristina Markussen (2012). News from Nordic mathematics education - Nordic/Baltic doctoral summer course 2012. NOMAD. Vol. 17.

Presthus, Anne Marie; Sundtjønn, Trude (2011). Samarbeidsrelasjoner mellom pedagogikk og andre fag. Presthus, Anne Marie (Red.). Fra teori til praksis og tilbake igjen Forsøk med praksis som integrerende element i lærerutdanningen - PIL-forsøket ved Universitetet i Agder. s. 41-47. Universitetet i Agder.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Gustavsen, Trond Stølen; Rinvold, Reinert Andre; Hinna, Kristin Ran Choi; Sundtjønn, Trude (2022). QED1-7 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, Bind 1, 2. utgave. ISBN: 9788202491888. 822 s. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Sundtjønn, Trude ; Kaye, David; Jorgensen, Marc; Dalby, Diane (2025). Relationships with Mathematics in Adult Learning. Proceedings of the 31st International Conference of Adults Learning Mathematics: A Research Forum (ALM). 66 s. Adults Learning Mathematics: A Research Forum (ALM)..

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude Pedersen ; Bjørnestad, Elisabeth ; Håøy, Annbjørg ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Myrvold, Trine (2024). Klasserommets praksisformer 20 år etter - en evaluering av seksårsreformen. ISBN: 9788283645859. 181 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude (2023). Et blikk inn i førsteklasserommet - Lek, læring og vennskap. ISBN: 9788283645286. 142 s. OsloMet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). "Hit eit steg og dit eit steg" - sakte med sikkert framover?-En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet.

Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Sundtjønn, Trude ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). Hit eit steg og dit eit steg – sakte, men sikkert fremover? En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet-torbyuniversitetet.

Hølland, Silje ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Sundtjønn, Trude ; Myrvold, Trine ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Overgangspraksiser, læring og undervisningspraksiser – barnehage og førsteklasse. En arbeidsrapport av litteraturgjennomgang. ISBN: 9788283643008. 82 s. OsloMet skriftserie.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Sundtjønn, Trude (2021). Opportunities and Challenges when Students Work with Vocationally Connected Mathematics Tasks. ISBN: 9788284270135. 287 s. Universitetet i Agder.
https://hdl.handle.net/11250/2727570

Simensen, Anita Movik; Sundtjønn, Trude (2015). TiM-prosjektet, populærvitenskapelig sammendrag. 4 s. UiT Norges arktiske universitet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Sundtjønn, Trude (2025). Authenticity in vocational mathematics exam tasks in Norway. The 22nd International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA22). The International Community of Teachers of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA) Linköping University.

Sundtjønn, Trude (2025). Complexities when students in vocational mathematics education authenticate authentic aspects in a vocation-related mathematics task. 14th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME14). Free University of Bozen-Bolzano and European Society for Research in Mathematics Education.

Sundtjønn, Trude (2025). Workshop: Assessing authenticity in mathematics exam tasks for vocational programmes in Norway. ALM32 Learning from the past and building for the future: international views of adults learning mathematics. Adults Learning Mathematics: A Research Forum (ALM).

Sundtjønn, Trude (2025). Matematikk og flerspråklighet i første klasse - hvordan står det til. God start - Begynneropplæringskonferansen 2025. Høgskulen på Vestlandet.

Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Schrøder, Vibeke; Sundtjønn, Trude ; Møller, Thilde Emilie (2024). A review on rationale and approaches for computational thinking in teacher education. NERA 2024: Adventures of Education: Desires, Encounters and Differences. NFPF/NERA.

Sundtjønn, Trude ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Schrøder, Vibeke; Møller, Thilde Emilie (2024). Pedagogical practices for computational thinking in teacher education: a review of the literature​. Sluttseminar WP 2 MASCOT. OsloMet.

Mifsud, Louise ; Juuti, Kalle; Pajchel, Katarina ; Schrøder, Vibeke; Sundtjønn, Trude ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen (2024). MASCOT - Mathematics, Science and Computational Thinking - Overview and some key findings. Digitalisering i utdanning. OsloMet.

Sundtjønn, Trude Pedersen ; Andreasen, Kristina Johnsdatter ; Mathisen, Steinar (2024). Educational Design for Computational Thinking in Norwegian Primary Teacher Education. 15th International Congress on Mathematical Education (ICME-15). The International Commission on Mathematical Instruction.

Sundtjønn, Trude Pedersen ; Mathisen, Steinar ; Andreasen, Kristina Johnsdatter ; Forssell, Jon Henrik (2024). How to prepare pre-service teachers to teach computational thinking in mathematics: Reflections after two iterations. Sluttseminar WP 2 MASCOT. OsloMet.

Sundtjønn, Trude (2024). Yrkesrettede matematikkoppgaver: muligheter og utfordringer. Hvordan vurdere matematisk kompetanse?. Nordisk konferens om matematikutbildning för vuxna. Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL), NCM, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet, ViS nätverk för vuxnas matematiklärande samt Encell..





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.