English version
Evy Jøsok

Evy Jøsok

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Vitenskapelige publikasjoner

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders G. ; Seland, Idunn (2025). Nurturing civic identity among Norwegian 15-year-olds: Challenges and opportunities for social science teachers. Journal of Social Science Education. Vol. 24.
https://doi.org/10.11576/JSSE-7690

Jegstad, Kirsti Marie ; Heggernes, Sissil Lea ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2025). Approaches to critical thinking in primary education classrooms: A systematic review. Educational Research Review.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100711

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Kontroversielle spørsmål på dagsorden. Bedre Skole.
https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole-debatt-d

Kjøstvedt, Anders Granås ; Jøsok, Evy (2024). Controversial issues in Norwegian social science classrooms. Journal of Social Science Education. Vol. 23.
https://doi.org/10.11576/jsse-7075

Jøsok, Evy (2024). Alva (8) og attentatet på Putin: Om begynneropplæring i internasjonale konflikter . en didaktisk analyse. Helgesen, Espen; Hidle, Kari-Mette Walmann (Red.). Begynneropplæring i samfunnsfag. s. 211-228. Fagbokforlaget.

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2023). Politisk mestringstro og kontroversielle spørsmål i samfunnsfag. Nordidactica. Vol. 13.
https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/vi

Ryen, Erik ; Jøsok, Evy (2021). Citizenship-as-knowledge: How perspectives from Bildung-centred Didaktik can contribute to European Citizenship Education beyond competence. European Educational Research Journal. Vol. 22.
https://doi.org/10.1177/14749041211045777

Ferrer, Marlen ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2019). Hva er kritisk tenkning i samfunnsfag?. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 11-29. Universitetsforlaget.

Jøsok, Evy ; Elvebakk, Lisbeth (2019). Kritisk tenkning i klasserommet. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 50-68. Universitetsforlaget.

Jøsok, Evy ; Elvebakk, Lisbeth (2017). “Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver”– arbeid med skrivestrategier i videregående skole. Acta Didactica Norge. Vol. 11.
https://doi.org/10.5617/adno.4025



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Jøsok, Evy ; Davan, Lars Birger ; Tolgensbakk, Ida; Kjøstvedt, Anders Granås (2023). Ungdoms forståelse av politikk og demokrati i hverdagslivet. Ny kunnskap om demokratiopplæring og demokratierfaringer blant unge. ISBN: 9788278948484. 64 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Kjøstvedt, Anders Granås ; Seland, Idunn ; Jøsok, Evy ; Huang, Lihong (2023). Politisk mestringstro i ungdomsskolen. Casestudie om demokrati- og medborgerskapsundervisning i fire norske ungdomsskoler. ISBN: 9788278948477. 91 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Jøsok, Evy ; Tolgensbakk, Ida (2022). Helt Ærlig. Effekter. ISBN: 9788278948002. 16 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Jøsok, Evy ; Tolgensbakk, Ida (2021). Helt Ærlig! Evaluering av Redd Barnas prosjekt. ISBN: 9788278947746. 31 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Hidle, Kari-Mette Walmann; Borge, Julie Ane Ødegaard; Jøsok, Evy ; Helgesen, Espen (2025). Demokratiforståelse og deltakelse i samfunnsfagets begynneropplæring. Fagbokforlagets nettmagasin.
https://fagbokforlaget.no/page/demokratiforstaelse

Hidle, Kari-Mette Walmann; Jøsok, Evy ; Borge, Julie Ane Ødegaard (2025). Førfaglighet, faglighet, grunnleggende ferdigheter? Demokratisk medborgerskap i samfunnsfag på småskoletrinnet, slik lærere ser det. NoFa X: The10th Nordic Conference on subject didactics. Southern Denmark University.

Jøsok, Evy (2024). Lærerrommet: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen (utdanningsforbundet.no).

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Presentasjon av DEMOCIT forskningsresultater. Seminar. Uppsala Universitet, Malin Tværåna, .

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Hvordan kan demokratiundervisning i samfunnsfag bidra til å utvikle elevenes politiske mestringstro?. DEMOKRATIFORUM Litteraturhuset Fredrikstad. Fredrikstad kommune gjennom demokratiforum.

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Politisk mestringstro og kontroversielle tema. Demokratiforum ved Fredrikstad kommune.

Jøsok, Evy ; Ryen, Erik (2024). Marginaliseringen av demokratikunnskap i det norske samfunnsfaget: En analyse av referansene knyttet til “demokrati” og “medborgerskap” i to stortingsmeldinger. Nordic Conference in Social Science Education - NOKSA. UCL University College in Odense.

Jøsok, Evy (2024). Involve to Evolve - Skandinavisk elevperspektiv. Involve to Evolve - Skandinavisk medborgerskap er et treårig prosjekt, støttet av Erasmus+.. ILS, MF, Osloskolen og Erasmus+.

Jøsok, Evy (2024). Demokrati og kontroversielle tema. Demokrativerksted. Wergelandsenteret.

Jøsok, Evy (2024). Demokratiundervisning. Dialogkafe. Utdanningsforbundet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.