English version
Siv Eie

Siv Eie

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Praksisutveksling i det globale sør

    Formålet med prosjektet Praksisutveksling i det globale sør er å oppnå eit meir stabilt og varig auka studenttal, på eit meir kvalitetssikra praksisutvekslingstilbod i det globale sør.

Vitenskapelige publikasjoner

Mørch, Anders; Andersen, Renate; Eie, Siv ; Mifsud, Louise (2024). Emergent group understanding: Investigating intersubjectivity in sociotechnical interdependencies. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning.
https://doi.org/10.1007/s11412-024-09432-5

Eie, Siv (2024). Fra abstrakt til konkret og forståelig med storyline. Helgesen, Espen; Hidle, Kari-Mette Walmann (Red.). Begynneropplæring i samfunnsfag. s. 113-134. Fagbokforlaget.

Eie, Siv ; Andersen, Renate; Mifsud, Louise ; Mørch, Anders; Rustad, Mikkel Bertram (2023). Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle gjennombruddet i Norge. Nordidactica.
https://hdl.handle.net/10852/109179

Wetlesen, Annika ; Eie, Siv ; Motzfeldt, Gitte Cecilie (2023). Bærekraftig utvikling i tre univers. Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold; Karlsen, Kristine Høeg (Red.). Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. s. 45-65. Universitetsforlaget.

Wetlesen, Annika ; Eie, Siv (2022). 'Sted' som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8994

Andersen, Renate; Eie, Siv ; Mørch, Anders Irving; Mifsud, Louise ; Rustad, Mikkel Bertram (2021). Rebuilding the Industrial Revolution: Using Minecraft in Teacher Education in Social Studies. Vries, Erica de; Hod, Yotam; Ahn, June (Red.). Proceedings of the 15th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2021. s. 27-35. International Society of the Learning Sciences (ISLS).

Storhaug, Marit; Eie, Siv (2020). Making Sense of Sustainable Development. Karlsen, Kristine Høeg; Häggström, Margaretha (Red.). Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education. Waxmann Verlag.
https://doi.org/10.31244/9783830989868

Mørch, Anders Irving; Mifsud, Louise ; Eie, Siv (2019). Developing a Model of Collaborative Learning with Minecraft for Social Studies Classrooms Using Role-play Theory and Practice. Lund, Kristine; Niccolai, G; Hmelo-Silver, Cindy E.; Gweon, G; Baker, Michael J. (Red.). A Wide Lens: Combining Embodied, Enactive, Extended, and Embedded Learning in Collaborative Settings, 13th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 2019, Volume 1. s. 272-279. International Society of the Learning Sciences (ISLS).

Wetlesen, Annika ; Eie, Siv (2019). Geografisk dannelse: en reise gjennom fylkene i Norge. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 88-109. Universitetsforlaget.

Mørch, Anders Irving; Eie, Siv ; Mifsud, Louise (2018). Tradeoffs in combining domain-specific and generic skills' practice in minecraft in social studies in teacher education. CEUR Workshop Proceedings. Vol. 2101.
https://hdl.handle.net/10852/65585



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Martin-Moreno, Raul; Eie, Siv (2025). Teaching time in geography: A didactic approach to understanding chronology of the landscapes of Norway (coasts, fjords, forests, lakes, mountains and high Artic). ISBN: 9788283646511. 78 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Eie, Siv (2022). Arena 3-4 Samfunnsfag. ISBN: 9788203407154. 141 s. Aschehoug & Co.

Eie, Siv ; Gleiss, Marielle Stigum (2022). Arena 7 Samfunnsfag. ISBN: 9788203408656. 44 s. Aschehoug & Co.

Eie, Siv (2020). Arena 1-2 samfunnsfag, Lærerveiledning. ISBN: 9788203318603. 136 s. Aschehoug & Co.

Eie, Siv (2020). Arena 1-2 Samfunnsfag. ISBN: 9788203407130. 128 s. Aschehoug Undervisning.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Wetlesen, Annika ; Eie, Siv ; Mathias, Gro (2024). Geografisk kunnskap gjennom stedsbasert undervisning i lærerutdanningen. "Sted" i geografiundervisningen . Norsk geografisk selskap .

Motzfeldt, Gitte Cecilie; Wetlesen, Annika ; Eie, Siv (2023). Sustainable Development in Three Univers. Erasmus+ Sustainability and resilience in education. Høgskolen i Østfold.

Eie, Siv ; Mifsud, Louise (2022). Blir det meir læring av Minecraft i skulen?.

Motzfeldt, Gitte Cecilie; Eie, Siv ; Mikkelsen, Rolf (2022). Vurdering i geografi og samfunnsfag. Mikkelsen, Rolf; Sætre, Per Jarle (Red.). Geografididaktikk for klasserommet. s. 327-349. Cappelen Damm Akademisk.

Eie, Siv ; Motzfeldt, Gitte Cecilie (2022). Å forstå verden gjennom geografi. Mikkelsen, Rolf; Sætre, Per Jarle (Red.). Geografididaktikk for klasserommet. s. 13-53. Cappelen Damm Akademisk.

Andersen, Renate; Eie, Siv ; Mørch, Anders Irving; Mifsud, Louise ; Rustad, Mikkel Bertram (2021). Rebuilding the Industrial Revolution: Using Minecraft in Teacher Education in Social Studies. International Conference of the Learning Sciences (ICLS). Ruhr University Bochum.
https://drive.google.com/file/d/1NuYhdOKDgpp_omNH6

Eie, Siv ; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Wetlesen, Annika (2021). Tilnærminger til bærekraftig utvikling gjennom Storyline. NABU-seminar om utdanningens rolle i bærekraftig omstilling . Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning .

Aukland, Knut ; Breidlid, Halldis ; Eie, Siv ; Einarsen, Silje Lyngar; Ferrer, Marlen ; Hammer, Aina ; Helsvig, Kim Gunnar ; Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås ; Kvalvaag, Robert Williams ; Kvia, Anne Siri ; Lind, Andreas Reichelt; Ryen, Erik ; Schanke, Åge J. ; Storhaug, Marit; Tømmerås, Heidi Hansen ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2020). Ansatte ved OsloMet om flytting av campus Kjeller: Vis oss en plan, rektor Rice!.
https://khrono.no/ansatte-ved-oslomet-om-flytting-

Motzfeldt, Gitte Cecilie; Eie, Siv ; Storhaug, Marit (2020). Storyline - en metode for autentisk læring og meningsskaping i klasserommet?. Nasjonal konferanse for samfunnsfagsdidaktikk. Universitetet i Agder.

Eie, Siv ; Mifsud, Louise (2019). Minecraft og mikrohistorier gir liv til samfunnsfagene.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.