English version
Inger Ulleberg

Inger Ulleberg

Fagfelt

Kommunikasjon   Yrkesfaglig veiledning   Elevsamtaler   Pedagogikk - Utdanning

Vitenskapelige publikasjoner

Rinholm, Hanne ; Solem, Ida Heiberg ; Ulleberg, Inger (2023). Dialogues in education: Exploring cases from music and mathematics education. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal. Vol. 11.
https://doi.org/10.5195/dpj.2023.458

Ulleberg, Inger (2023). Kommunikasjon mellom lærer og elev. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. s. 35-54. Fagbokforlaget.

Ulleberg, Inger ; Mjelve, Liv Heidi (2023). Læreren som deltaker i veiledningssamtaler. Olsen, Mirjam Harkestad; Arneberg, Per (Red.). Samtaler i skolen. s. 155-182. Cappelen Damm Akademisk.

Jevne, Kari Sjøhelle ; Ulleberg, Inger ; Øien, Ingvil (2021). Why and how? Case-based teaching in interprofessional and interdisciplinary education. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 15.
https://doi.org/10.23865/UP.V15.2785

Ulleberg, Inger ; Jensen, Per (2021). Undertekst i veiledning. Karlsson, Bengt Eirik; Oterholt, Frank (Red.). Fenomener i faglig veiledning. s. 97-110. Universitetsforlaget.

Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (2020). Klasseledelse og fag. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. Gyldendal Akademisk.

Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (2020). Klasseledelse sett i lys av fagfornyelsens overordnede del og tverrfaglige temaer. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. Gyldendal Akademisk.

Solem, Ida Heiberg ; Ulleberg, Inger (2020). Hva spør lærere om?. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. Gyldendal Akademisk.

Ulleberg, Inger (2019). Læringsaktiviteter i praksisstudiene. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 218-240. Universitetsforlaget.

Mjelve, Liv Heidi; Ulleberg, Inger ; Vonheim, Kristin (2018). “What do I Share?” Personal and Private Experiences in Educational Psychological Counselling. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2018.1527396





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Jensen, Per; Ulleberg, Inger (2025). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. ISBN: 9788245051629. Fagbokforlaget.

Ulleberg, Inger (2020). Kommunikasjon mellom lærer og elev. ISBN: 9788245024357. 211 s. Fagbokforlaget.

Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (2020). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. ISBN: 9788205531871. 264 s. Gyldendal Akademisk.

Ulleberg, Inger ; Jensen, Per (2019). Mellom ordene - kommunikasjon i profesjonell praksis. ISBN: 9788205513532. 438 s. Gyldendal Akademisk.

Ulleberg, Inger ; Jensen, Per (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. ISBN: 9788245022704. 223 s. Fagbokforlaget.

Ulleberg, Inger (2014). Kommunikasjon og veiledning, 2.utgave. ISBN: 9788215023342. 213 s. Universitetsforlaget.

Jensen, Per; Ulleberg, Inger (2013). Mellan orden. Kommunikation i praktiken. ISBN: 9789144078571. 400 s. Studentlitteratur AB.

Jensen, Per; Ulleberg, Inger (2012). Mellem ordene : kommunikation i professionel praksis. ISBN: 9788771291728. 339 s. Klim.

Jensen, Per; Ulleberg, Inger (2011). Mellom ordene - kommunikasjon i profesjonell praksis. ISBN: 9788205397385. Gyldendal Akademisk.

Ulleberg, Inger (2004). Kommunikasjon og veiledning. ISBN: 9788215004914. 177 s. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Ulleberg, Inger ; Gulbrandsen, Liv Mette ; Øien, Ingvil; Lindboe, Inger Marie (2014). Barn og unge på tvers. FoU-prosjekter ved Høgskolen i Oslo og Akershus med, om og av relevans for barn og unge. rev 2014. 128 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bjarnø, Vibeke ; Brucker, Hans Jørgen; Christensen, Hanne; Hole, Arne ; Jarning, Harald; Michelet, Simon; Ongstad, Sigmund ; Schanke, Åge J. ; Skjong, Synnøve; Smestad, Bjørn ; Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Ulleberg, Inger ; Vederhus, Inger ; Aas, Per Anders (2011). Faglig samarbeid i en fagdelt lærerutdanning Utviklingsarbeid ved allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo 2000-2010. ISBN: 9788257947590. 89 s. Høgskolen i Oslo.

Ulleberg, Inger (2010). Opplæring i klasseledelse - HiO-rapport 2010 nr.15. ISBN: 9788257947361. 48 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg ; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Hovik, Ellen Konstanse ; Grøstad, Kjersti (2009). Rapport fra kompetansemiljøet ved HiO - Kunnskapsløftet - fra ord til handling. 15 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg ; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Hovik, Ellen Konstanse ; Austestad, Anna; Lutnæs, Eva ; Grøstad, Kjersti (2009). Rapport fra Skoleutviklingsprosjektet "Kunnskapsløftet - fra ord til handling: Lede, prioritere og organisere", UDE, Oslo, skoleåret 2007-2008. 45 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg ; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Hovik, Ellen Konstanse ; Grøstad, Kjersti (2009). Kunnskapsløftet - fra ord til handling. 2006-2009. Avsluttende rapport til UDA, Oslo kommune. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bjarnø, Vibeke ; Breidlid, Halldis ; Penne, Sylvi ; Smestad, Bjørn ; Ulleberg, Inger (2008). Rapport fra arbeidsgruppa for studieevaluering. ISBN: 9788257946272. 50 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Solem, Ida Heiberg ; Ulleberg, Inger ; Austestad, Anna; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Lutnæs, Eva ; Grøstad, Kjersti (2007). Rapport fra HiO:Skoleutviklingsprosjektet Lede, prioritere og organisere, UDE, Oslo, skoleåret 2006-2007. 31 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Gulbrandsen, Liv Mette ; Østensjø, Sigrid; Sundnes, Anita ; Seim, Sissel ; Ulleberg, Inger ; Clarke, Alison (2022). Workshop: Everyday life: an epistemological point of entry into children’s worlds and experiences?. The 2nd International CHILDLIFE conference.

Rinholm, Hanne ; Ulleberg, Inger (2021). Dialogical Dimensions in Education. Relation-Centered Education Network [RCEN] Conference.

Ulleberg, Inger ; Jevne, Kari Sjøhelle (2021). Relevante, realistiske, engasjerende og utfordrende - bruk av interprofesjonelle case i høyere utdanning. Barn og unge på tvers. Childlife - Barneliv og profesjonsutøvelse.

Ulleberg, Inger (2021). Interprofessional Case Used in Practice Periods. Collaboration Between University and Municipality. ECER 2021. EERA.

Eriksen, Elisabeta; Solem, Ida Heiberg ; Ulleberg, Inger (2019). Exploring children's algebraic thinking. Children and Youth in Everyday Life and Professional Practices. OsloMet. Interact.

Gulbrandsen, Liv Mette ; Løndal, Knut ; Foss, Camilla ; Ødegaard, Nina Bjerketveit; Øien, Ingvil; Ulleberg, Inger (2018). Interprofessional Interaction with Children and Youth. Its 21 4th conference on interdisciplinary teamwork skills for the 21st century. NTNU.

Fossum, Hanne ; Ulleberg, Inger (2018). Learning and being: dialogic music pedagogy for lifelong and lifewide learning. Music Education Conference. Kyambogo University in collaboration with OsloMet.

Ulleberg, Inger (2018). Kommunikasjon mellom lærer og elev. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Christensen, Hanne (Red.). Jeg er lærer. Fagbokforlaget.

Ulleberg, Inger ; Øien, Ingvil (2018). INTERACT and Case Based Teaching. ATEE2018. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.

Mjelve, Liv Heidi; Vonheim, Kristin; Ulleberg, Inger (2017). Self Disclosure in Counselling: How counsellors use stories from their personal life explicitly in their counselling practice. NERA 2017.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.