English version
Ingrid M. Tolstad

Ingrid M. Tolstad

Kort om

Sosialantropolog med PhD i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo. Forsker på popmusikk, populærkultur, kreativitet og talentutvikling i kunst- og kulturfeltet.

Fagfelt

Innovasjon   Etnografi   Populærkultur   Populærmusikk   Kreativitet   Talentutvikling   Ungdomsforskning   Kunst kultur og kreativitet   Musikkproduksjon   Medieinnovasjon   Kreative industrier

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Hagen, Aina Landsverk ; Engerbakk, Bjørk; Lorenzen, Sara Berge ; Tolstad, Ingrid M. (2024). Rebels in their own job: How digging into a municipal mystery turned invited youth participation in an urban planning process into uninvited activism. Children & society.
https://doi.org/10.1111/chso.12820

Herbst, Jan-Peter; Williams, Katherine; Tolstad, Ingrid M. ; Barber, Simon (2024). The Benefits of Collaborative Popular Music Songwriting: A Spectrum of Artist-Songwriter Involvement. Popular music and society.
https://doi.org/10.1080/03007766.2024.2428035

Tolstad, Ingrid M. (2024). “The Numbers Don’t Lie!”: Metrics as Tools for Decision Making and Strategic Planning in Music Industry Organizations. Arditi, David; Nolan, Ryan (Red.). The Palgrave Handbook of Critical Music Industry Studies. s. 209-221. Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-64013-1_13

Tolstad, Ingrid M. (2023). Singing wives and oligarch patrons: Sounding out the wealth of Russian elites through popular music. Journal of Extreme Anthropology. Vol. 6.
https://doi.org/10.5617/jea.9853

Tolstad, Ingrid M. (2023). “Bring Your A-game and Leave Your Ego at the Door!” Songwriting Camps as Sites for the (Re-)Production of Practice-based Knowledge. IASPM Journal. Vol. 13.
https://doi.org/10.5429/2079-3871(2023)v13i1.2en

Hagen, Aina Landsverk ; Tolstad, Ingrid M. ; Lorenzen, Sara Berge (2022). Pandemi som mulighetsrom for digital transformasjon. Eliassen, Knut Ove; Ogundipe, Anne; Prytz, Øyvind (Red.). Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder. s. 463-494. Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa140513

Hagen, Aina Landsverk ; Tolstad, Ingrid M. ; Bygdås, Arne (2021). “Magic through many minor measures”: How introducing a flowline production mode in six steps enables journalist team autonomy in local news organizations. AI & Society: Knowledge, Culture and Communication.
https://doi.org/10.1007/S00146-021-01176-2

Rosten, Monika ; Tolstad, Ingrid M. (2021). Samlokaliserte, samorganiserte og samskapte ungdomstilbud - en utopi?. Hagen, Aina Landsverk (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 197-221. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.150

Rosten, Monika ; Hagen, Aina Landsverk ; Tolstad, Ingrid M. (2021). Fra tynn til tykk medvirkning: Unge medforskere som lokale kunnskapsprodusenter. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). s. 43-73. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.150.ch2

Tolstad, Ingrid M. ; Dalseide, Astri Margareta (2021). Architectural anthropologists in the making? Paths to creative youth participation in local urban development. Stender, Marie; Bech-Danielson, Claus; Hagen, Aina Landsverk (Red.). Architectural Anthropology: Exploring Lived Space. Routledge.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge ; Alves, Daniele Evelin ; Andersen, Bengt ; Dalseide, Astri Margareta; Tolstad, Ingrid M. (2023). Unges deltagelse og engasjement i lokal stedsutvikling på Mortensrud: Utvikling av systematikk for kunnskapsbasert og målrettet medvirkning for og i Osloskolen gjennom UDE-modellen, med case fra Mortensrudprosjektet (felt 10, 11 og 12). 66 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tolstad, Ingrid M. ; Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2020). Rom for talentutvikling. Rapportering fra følgeforskning av talentutviklingsprogrammet FilmLab i Norge 2016–2019. 39 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lorenzen, Sara Berge ; Tolstad, Ingrid M. ; Dalseide, Astri Margareta (2019). Ung på Hauketo: Oppsummering av ungdomstråkk på Hauketo. 10 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Rosten, Monika ; Hagen, Aina Landsverk ; Tolstad, Ingrid M. (2019). Samskaping og usynlige barrierer i et åpent hus. Evaluering av partnerskapet i Furuset bibliotek og aktivitetshus (FUBIAK). ISBN: 9788278946954. 45 s. NOVA, Oslomet.

Tolstad, Ingrid M. (2017). Snowflake Music: A Music Production Company in the Making. 336 s. Nauka.

Brattbakk, Ingar ; Ruud, Marit Ekne ; Tolstad, Ingrid M. (2016). Et sted å være, noe å gjøre. Unges fremtidsvisjoner for Selbak torv. 44 s. Arbeidsforskningsinstituttet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Tolstad, Ingrid M. (2024). «The key word is collaboration» Organizations lobbying for musicians rights in the emerging age of AI. Algoritmisk styring og den norske modellen. Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet - storbyuniversitetet.

Tolstad, Ingrid M. (2023). Nyhetssak om Taylor Swift og NFL.

Tolstad, Ingrid M. (2023). Taylor Swift-effekten (Forklart’s Version).

Tolstad, Ingrid M. (2023). Taylor Swift-rykter skaper NFL-feber blant unge kvinner. Er hun vår tids Elvis?.

Tolstad, Ingrid M. (2023). Nå er denne 90-tallstrenden tilbake for fullt!.
https://www.kk.no/mote/na-er-denne-90-tallstrenden

Tolstad, Ingrid M. (2023). Spellemannkritikk.
https://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/202304/NNFA2304

Tolstad, Ingrid M. ; Nylund, Hagen Anja (2023). -Spellemann svikter ved å ikke utfordre plattformene.
https://www.ballade.no/bransjen/spellemann-svikter

Tolstad, Ingrid M. (2023). «Men jeg er ikke topliner!» Om kampen for å vikle seg inn i produsentstolens teknologisk privilgerte assemblage. Omveltninger: Norsk Antropologisk Årskonferanse 2023. NTNU.

Tolstad, Ingrid M. (2023). «But I’m not a topliner!” Gendered distributions of knowledge and power in the songwriting camp context. Dialogues on Songwriting: Creativity, Methods & Contexts. Universitetet i Agder.

Tolstad, Ingrid M. (2023). Claiming a seat in ‘the producer’s chair’: Gendered distributions of knowledge and power in the techno-sensory assemblage of collaborative popular music songwriting. Everyday Lives in Digitalized Worlds. University of Oslo.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.