English version
Håvard Skaar

Håvard Skaar

Kort om

Lese- og skriveforskning

Forskningsgrupper

Vitenskapelige publikasjoner

Skaar, Håvard ; Stavem, Gro Marie (2024). Fritidslesing på sjette trinn - Hva motiverer elevene som leser mest?. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10879

Stavem, Gro Marie ; Skaar, Håvard (2023). Hva får elever til å lese på fritiden? Om lesemotivasjon, sjangervalg og mediebruk på 6. trinn. Billing, Anna Karin; Folkeryd, Jenny Wiksten; Geijerstam, Åsa af; Hallesson, Yvonne; Nord, Andreas; Nordberg, Olle (Red.). s. 273-296. Uppsala universitet.
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1789403

Skaar, Håvard (2020). Affordances of writing in digital media in and out of school – Comparing Norwegian 5th-graders’ practices in 2005 and 2017. Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 6.
https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2034

Skaar, Håvard ; Elvebakk, Lisbeth ; Nilssen, Jannike Hegdal (2018). Literature in decline? Differences in pre-service and in-service primary school teachers' reading experiences. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vol. 69.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.10.019

Skaar, Håvard (2017). Tekst uten grenser? Om Internett og plagiat i skolen. Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (Red.). Digital Dømmekraft. s. 61-79. Gyldendal Akademisk.

Skaar, Håvard ; Elvebakk, Lisbeth ; Nilssen, Jannike Hegdal (2016). Lærerstudenten som frafallen leser - om litteraturens fremtid i norsk skole. Acta Didactica Norge. Vol. 10.
https://doi.org/10.5617/adno.3848

Skaar, Håvard (2015). Writing and pseudo-writing from Internet-based sources: Implications for learning and assessment. Literacy. Vol. 49.
https://doi.org/10.1111/lit.12045

Elf, Nikolaj Frydensbjerg; Hanghøj, Thorkild; Skaar, Håvard ; Erixon, Per-Olof (2015). Technology in L1: A Review of Empirical Research Projects in Scandinavia 1992-2014. L1-Educational Studies in Language and Literature. Vol. 15.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2015.15.01.03

Skaar, Håvard (2015). Den digitale teksten i det norske morsmålsfaget -Læremiddel og læringsmål. Learning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. Vol. 1.
https://doi.org/10.7146/lt.v1i1.107620

Kleve, Bodil ; Penne, Sylvi ; Skaar, Håvard (2014). Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. ISBN: 9788270997527. 257 s. Novus Forlag.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Skaar, Håvard Heradstveit ; Tvitekkja, Sigfrid; Kleivane, Elise (2007). Tekst- og språkhistorie, basis 2. ISBN: 9788256256754. 430 s. NKI-forlaget.

Skaar, Håvard ; Kleivane, Elise; Tvitekkja, Sigrid (2006). Nøkler til Norsk Basis 2: Tekst- og språkhistorie. ISBN: 9788256256754. 430 s. NKI Forlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Skaar, Håvard (2009). Digital media literacy: Children in and out of school. Unipub forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Skaar, Håvard ; Eiesland, Eli Anne (2024). What does ChatGPT mean for the motivation to write?. 13th International Conference on Conceptual Change. Technical University of Munich.

Skaar, Håvard ; Stavem, Gro Marie (2024). Hva motiverer elevene som leser mest?. Skriv! Les! 2024 Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy. Lesesenteret i Stavanger.

Skaar, Håvard ; Stavem, Gro Marie (2024). Hva motiverer elevene som leser mest? Et utvalg sjetteklassinger i spennet mellom kontroll og autonomi. Skriv! Les! 2024. Universitetet i Stavanger.

Skaar, Håvard ; Stavem, Gro Marie (2023). TEACHERS’ VIEW OF WHAT LEISURE READING MEANS FOR READING EDUCATION IN SCHOOL. 5th International Conference: "Literacy and Contemporary Society". University of Cyprus.

Skaar, Håvard ; Stavem, Gro Marie (2023). What motivates the most avid readers? Norwegian sixth graders' leisure reading in the span between control and autonomy. ECER 2023. EERA - European Educational Research Association.

Helsvig, Kim Gunnar ; Æsøy, Knut Ove ; Vederhus, Inger ; Aas, Per Anders ; Jøsok, Evy ; Haugen, Torgeir ; Ryen, Erik ; Vanebo, Guro ; Ferrer, Marlen ; Stokke, Ruth Seierstad; Kvalvaag, Robert Williams ; Aukland, Knut ; Hammer, Aina ; Skaar, Håvard ; Myrebøe, Tonje ; Lundberg, Pål ; Jahnsen, Vanja Røkkum ; Briseid, Eyvind Martol ; Lind, Anne ; Sletteland, Anja; Mathias, Gro ; Paaske, Nanna (2022). Lærerstreiken handler om skolens fremtid (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9zEPmp/laererstreiken-handler-om-skolens-fremtid).

Stavem, Gro Marie ; Skaar, Håvard (2021). Enough time to read? Reading habits and reading motivation among Norwegian sixth graders. Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning NNMF8 2021. Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.

Breidlid, Halldis ; Einarsen, Silje Lyngar; Ferrer, Marlen ; Hammer, Aina ; Helsvig, Kim Gunnar ; Kjøstvedt, Anders Granås ; Kvalvaag, Robert Williams ; Ryen, Erik ; Schanke, Åge J. ; Skaar, Håvard ; Storhaug, Marit; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2020). Kontorplass og samlokalisering: Fysisk rom gir handlingsrom. Khrono.no.
https://khrono.no/kontorplass-og-samlokalisering-f

Skaar, Håvard (2019). HOW CAN THE CONCEPT OF AFFORDANCES EXPLAIN CHANGES IN 5th GRADES’ DIGITAL WRITING PRACTICES IN AND OUT OF SCHOOL?. 3rd International Conference: “Literacy and Contemporary Society: Identities, Texts, Institutions” . Ministery of Education and Culture & University Cyprus.

Elvebakk, Lisbeth ; Skaar, Håvard (2019). Ambassadørmodellen – studenterfaringer fra OsloMet. Gregsersen, Frans; Jørgensen, Mette (Red.). s. 117-121. Nordplus.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.