English version
Ingvill Krogstad Svanes

Ingvill Krogstad Svanes

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Heggernes, Sissil Lea ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Emergent Critical Thinking Through Picturebook Dialogues. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 60-80. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-03

Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva ; Sandvik, Margareth (2025). Children’s Agency for Critical Thinking in Early Literacy Education. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-02

Jegstad, Kirsti Marie ; Heggernes, Sissil Lea ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2025). Approaches to critical thinking in primary education classrooms: A systematic review. Educational Research Review.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100711

Bjørkvold, Tuva ; Tørnby, Hilde ; Svanes, Ingvill Krogstad (2025). Children’s drawings of school in home confinement during the COVID-19 pandemic. Childhood.
https://doi.org/10.1177/09075682251334542

Demissie, Samrawit Bekele; Ambaye, Abraha Asfaw; Svanes, Ingvill Krogstad (2024). The influence of orthographic depth on early grade students’ reading of words and non-words in Sidaama and English. Bahir Dar Journal of Education. Vol. 24.
https://doi.org/10.4314/10.4314/bdje.v24i2.2

Svanes, Ingvill Krogstad ; Eriksen, Harald; Bjørkvold, Tuva (2023). Feedback practices at school in home confinement at primary level during the Covid 19-pandemic. International Journal of Educational Research. Vol. 121.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102235

Tørnby, Hilde ; Heggernes, Sissil Lea ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Hats off to critical thinking: Anexcursion into Jon Klassen’s hat trilogy. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.7

Sandvik, Margareth ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Stavem, Gro Marie (2023). Når det regnar i Afrika–ei bok for kritisk tenking og aktørskap?. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.5

Bjørkvold, Tuva ; Øgreid, Anne Kristine ; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?. Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3108

Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva (2022). Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 16.
https://doi.org/10.23865/up.v16.3260





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 arbeidsbok A. ISBN: 9788205537729. 120 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 lærarens bok A. ISBN: 9788205537774. 220 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 arbeidsbok B. ISBN: 9788205537736. 120 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 Lærerens bok B. ISBN: 9788205537781. 268 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 elevbok A. ISBN: 9788205537699. 208 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 elevbok B. ISBN: 9788205537712. 256 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 elevbok A. ISBN: 9788205537682. 208 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 arbeidsbok B. ISBN: 9788205537750. 152 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 arbeidsbok B. ISBN: 9788205537729. 120 s. Gyldendal Undervisning.

Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Fjeld, Siw Monica; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Salto 4 elevbok B. ISBN: 9788205537705. 256 s. Gyldendal Undervisning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude Pedersen ; Bjørnestad, Elisabeth ; Håøy, Annbjørg ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Myrvold, Trine (2024). Klasserommets praksisformer 20 år etter - en evaluering av seksårsreformen. ISBN: 9788283645859. 181 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude (2023). Et blikk inn i førsteklasserommet - Lek, læring og vennskap. ISBN: 9788283645286. 142 s. OsloMet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). "Hit eit steg og dit eit steg" - sakte med sikkert framover?-En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet.

Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Sundtjønn, Trude ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). Hit eit steg og dit eit steg – sakte, men sikkert fremover? En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet-torbyuniversitetet.

Hølland, Silje ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Sundtjønn, Trude ; Myrvold, Trine ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Overgangspraksiser, læring og undervisningspraksiser – barnehage og førsteklasse. En arbeidsrapport av litteraturgjennomgang. ISBN: 9788283643008. 82 s. OsloMet skriftserie.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Svanes, Ingvill Krogstad (2016). Individuell veiledning på barnetrinnet - Hva gjør læreren når elevene arbeider individuelt i norsktimen?. 174 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Bjørkvold, Tuva ; Svanes, Ingvill Krogstad (2024). Sang i norskfagets begynneropplæring. Balsnes, Anne Haugland; Danbolt, Ingrid Anette; Haukenes, Siri (Red.). Sangglede og stemmebruk i skolen. s. 223-246. Gyldendal Norsk Forlag A/S.

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2024). Picturebooks as a starting point for developing agency for critical thinking. NERA 2024. Nordic Educational Research Association.

Bjørkvold, Tuva ; Sandvik, Margareth ; Storeli, Solfrid ; Sundtjønn, Trude ; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Alle kan vel lære bort 29 bokstaver?.

Stenslie, Oda Andrea Haug; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). «Men eg vil ikkje vere tjuv» Bildebøker som utgangspunkt for arbeid med kritisk tenkning på 2. trinn. Viden om Literacy. Vol. 34.

Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Spontaneous writing in Norwegian after-school programme. Emergent and developing literacy Research seminar. ARLE SIG literacies: Reading, writing & oracies.

Heggernes, Sissil Lea ; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Barne- og ungdomsbøker som ressurs for arbeid med kritisk tenkning: Workshop for skolebibliotekarer i Oslo. Fagdager for skolebibliotekarer i Oslo. Oslo kommune - Utdanningsetaten.

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Heggernes, Sissil Lea ; Tørnby, Hilde (2023). Emergent critical thinking through picturebook dialogues. NERA. Nordic Educational Research Association.

Stokke, Ruth Seierstad ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2023). Childrenʼs Literature and Critical Thinking. Series introduction. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT).
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.6

Jøsok, Evy ; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Hva er kritisk tenkning?. Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Red.). Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. s. 13-16. OsloMet Skriftserie.

Jøsok, Evy ; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Bruk av nyheter og barnelitteratur for å skape rom for kritisk tenking på barnetrinnet . Fagdag på Trones skole.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.