Kort om
Mira Aaboen Sletten har ph.d. i sosiologi og er forsker ved NOVA, seksjon for ungdomsforskning. Hennes særlige forskningsinteresser inkluderer frafall og gjennomføring i videregående, tidstrender i psykisk helse og levekårsforskning med et ungdomsperspektiv. Sletten har skrevet doktorgrad om betydningen av deltagelse og inklusjon blant jevnaldrende i ungdomstiden.
Fagområder
Emner
Ungdom Frafall Psykisk helse Utsatt ungdom Barn og unges levekår
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Betydningen av skole-supplerende tiltak for økt fullføring av videregående opplæring blant utsatte ungdommer (GameChanger)
Hva kan gjøres for å hjelpe flere elever å fullføre videregående skole? I GameChanger skal vi undersøke hvilken betydning tiltak utenfor skolen som er drevet av sosiale entreprenører, kan ha.
-
Følgeforskning "Et løft for fritidsklubbene". Utvikling, kunnskap om kvalitet, status og rammevilkår
Hvordan kan fritidsklubber styrkes for å gi ungdom et bedre tilbud? Fra 2025 skal vi forske på den femårige satsingen "Et løft for fritidsklubbene".
-
Følgeforskning – levekår, oppvekst og utdanning. Områdesatsing i Loddefjord og Olsvik
Temaet for dette prosjektet er prosessen og implementeringen av en områdesatsing i Bergen kommune.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Evaluering av Guttas Campus 2024–2025
NOVA gjennomfører i 2024 og 2025 en evaluering av Guttas Campus.
-
Følgeforskning om "Idrett for alle i Oslo"
I dette prosjektet gjennomfører NOVA, i samarbeid med Norges idrettshøgskole, en følgeevaluering av satsingen «Idrett for alle i Oslo» fra 2018 og fram til og med 2024.
-
Inkludering av barn og unge i frivilligheten
Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvor godt ulike grupper av unge inkluderes i frivilligheten, og hvilke virkemidler organisasjoner og myndigheter bruker for å oppnå bedre inkludering.
-
Kvalifisering og sosial inkludering i yrkesfaglig utdanning i videregående skole (SAFETY-VET)
I prosjektet ønsker vi å undersøke hva som kan bidra til fullføring av yrkesfaglig utdanning, og hvordan gutters og jenters karakterer henger sammen med utdannings- og yrkesaspirasjoner.
-
Oslo-ungdom i koronatiden
Oslo-ungdom i koronatiden er en unik undersøkelse som vil gi innblikk i hvordan korona-epidemien har påvirket ungdom i Oslo.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Borg, Elin;
Malmberg-Heimonen, Ira
;
Alves, Daniele Evelin
;
Tøge, Anne Grete
;
Sletten, Mira Aaboen
(2025).
Teachers’ Experiences with an Early Warning and Monitoring System to Prevent School Dropout.
Nordic Studies in Education.
Vol. 45.
https://doi.org/10.23865/nse.v45.6116
Sletten, Mira Aaboen
;
Tøge, Anne Grete
;
Malmberg-Heimonen, Ira
(2023).
Effects of an early warning system on student absence and completion in Norwegian upper secondary schools: a cluster-randomised study.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2116481
Sletten, Mira Aaboen
;
Rosten, Monika
; Vogt, Kristoffer Chelsom
(2021).
Svartmaling av gutter og sykeliggjøring av jenter.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. s. 87-110.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142.ch4
Soest, Tilmann Von
;
Bakken, Anders
;
Pedersen, Willy
;
Sletten, Mira Aaboen
(2020).
Livstilfredshet blant ungdom før og under covid-19-pandemien.
Tidsskrift for Den norske legeforening (Tidsskriftet).
https://doi.org/10.4045/tidsskr.20.0437
Strandbu, Åse;
Bakken, Anders
;
Sletten, Mira Åboen
(2019).
Exploring the minority–majority gap in sport participation: different patterns for boys and girls?.
Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics.
Vol. 22.
https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1389056
Arntzen, Annett; Bøe, Tormod;
Dahl, Espen
; Drange, Nina Eirin; Eikemo, Terje Andreas;
Elstad, Jon Ivar
; Fosse, Elisabeth; Krokstad, Steinar; Syse, Astri;
Sletten, Mira Aaboen
; Strand, Bjørn Heine
(2019).
29 recommendations to combat social inequalities in health. The Norwegian Council on Social Inequalities in Health.
Scandinavian Journal of Public Health.
Vol. 47.
https://doi.org/10.1177/1403494819851364
Sletten, Mira Aaboen
;
Eriksen, Ingunn Marie
;
Pedersen, Eirin
;
Seland, Idunn
(2019).
Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet.
Nordisk Administrativt Tidsskrift.
Vol. 96.
https://www.djoef-forlag.dk/openaccess/nat/index.p
Bakken, Anders
;
Sletten, Mira Aaboen
;
Eriksen, Ingunn Marie
(2018).
Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress.
Tidsskrift for ungdomsforskning.
https://journals.oslomet.no/index.php/ungdomsforsk
Pettersen, Ola Melbye;
Sletten, Mira Aaboen
(2018).
Å ha lite der de fleste har mye.
Nabolagets betydning for subjektiv fattigdom blant ungdom i Oslo.
Tidsskrift for ungdomsforskning.
Vol. 18.
https://journals.oslomet.no/index.php/ungdomsforsk
Malmberg-Heimonen, Ira
;
Sletten, Mira Åboen
;
Tøge, Anne Grete
;
Gyüre, Krisztina
; Borg, Elin
(2017).
Research protocol: Systematic follow-up in order to reduce dropout in upper secondary schools. A cluster-randomised evaluation of the IKO model.
International Journal of Educational Research.
Vol. 89.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.11.001