Kort om
Jeg er førstelektor i samfunnsfag på Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU), OsloMet, og underviser primært i samfunnsfag i historie og historiedidaktikk; økonomisk historie, demokratiutvikling og ulike perspektiver på majoritet- og minoritetsposisjoner i fortid og nåtid. I tillegg underviser jeg ulike emner innen samfunnsfagsdidaktikk; forum teater, tidslinjer i klasserommet, undervisning om kontroversielle tema i historiefaget, vurdering for læring og som støtte til elevenes demokratifostring. I disse fagområdene har jeg også internasjonal erfaring fra ulike Erasmus+-prosjekter.
Videre har jeg kompetanse og erfaring fra ulike samarbeid mellom skole og lærerutdanning for styrket kvalitet i utdanningen og i skolen. I perioden 2022-2025 og har jeg ledet iPAR-prosjektet: I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning, og GFUs universitetsskolesamarbeid, 2021-2025.
I samfunnsfag er forskningsinteressene mine særlig rettet mot vurdering for demokratisk medborgerskap, historiefagets fortellinger og multiperspektivitet. I tillegg har jeg forskningsinteresser innen ledelse av lærerutdanning og partnerskapsarbeid for gjensidig læring mellom utdanning og skole.
Jeg er utdannet historiker fra UiO, har bakgrunn som ungdomsskolelærer, med undervisningserfaring primært i norsk og samfunnsfag. Jeg er ansattrepresentant i OsloMets styre og er universitetsskolekontakt for Asker og Bærum.
Fagfelt
Utdanningsledelse Lærerutdanning Vurdering Demokratisk medborgerskap Partnerskap Historiefaget
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
I partnarskap for styrkt profesjonskompetanse og praksisrelevant lærarutdanning «iPAR»
iPAR er eit samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærarutdanninga på OsloMet og sentrale aktørar i grunnskolesektoren i regionen.
-
Lærarar og leiarar si deltaking i samarbeid som er etablert for å styrke lærarutdanningane (REPRESENT)
Prosjektet skal kartlegge og få auka kunnskap om lærarar og leiarars representasjon og deltaking i samarbeid etablert for å styrke kvaliteten i lærarutdanningane.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Assessment for Learning in Citizenship Education (ALiCE)
ALiCE er et Erasmus+-prosjekt som skal utvikle felles europeisk rammeverk for vurderingspraksiser til bruk i formativ vurdering som fremmer elevers kompetanse i demokratisk medborgerskap, både i ulike skolefag- og i tverrfaglige tilnærminger.
-
Styrking av fransk-, tysk- og spanskundervisning i grunnskolen (STELT)
Prosjektet har som målsetting å styrke utdanningen av språklærere til den norske grunnskolen i fransk, spansk og tysk.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Risan, Maiken
;
Paaske, Nanna
;
Hovland, Gry
;
Herseth, Janne
;
Kristiansen, Irene Hurthi
;
Bakke, Hilde
;
Helstad, Kristin
; Førland, Geir Morten
(2025).
«Vi må øve oss på å samarbeide på denne måten»: Å skape et felles grenseobjekt i partnerskap.
Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk.
Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.10
Paaske, Nanna
;
Bakke, Hilde
;
Helstad, Kristin
(2025).
Profesjonsveiledning som kollektiv praksis i partnerskap mellom lærerutdanning og skole.
NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk.
Vol. 10.
https://doi.org/10.15845/ntvp.v10i2.4407
Mohammad-Roe, Siri
;
Paaske, Nanna
; Hoof, Niels Van Der; Amitai, Ama
(2025).
Nurturing student engagement: Towards democratic values and attitudes.
Journal of Social Science Education.
Vol. 25.
https://doi.org/10.11576/JSSE-7680
Mohammad-Roe, Siri ; Paaske, Nanna (2024). Assessment of democratic skills: Challenges and possibilities in the English subject. Skulstad, Aud Solbjørg (Red.). Current issues in English teaching. s. 207-227. Fagbokforlaget.
Paaske, Nanna
; Øhrn, Solfrid Tandberg;
Holm, Lene Berge
;
Walter, Anne Berit
(2023).
Middle management in academia: Social skills and academic professional awareness wanted.
International Journal of Management in Education (IJMIE).
Vol. 17.
https://doi.org/10.1504/IJMIE.2023.10050211
Paaske, Nanna
;
Mohammad-Roe, Siri
; Smets, Wouter; Amitai, Ama; Randazzo, Maomi Alexia;
Huang, Lihong
(2023).
Challenges for European teachers when assessing student learning to promote democratic citizenship competences.
Journal of Social Science Education.
Vol. 22.
https://doi.org/10.11576/jsse-5978
Olsen, Sissel Tove
;
Becher, Aslaug Andreassen
;
Bergflødt, Sigurd
;
Hammer, Aina
;
Paaske, Nanna
; Palm, Kirsten; Steinsvik, Brit
(2021).
Teacher Well-Being and Teacher Professional Development.
Murphy, Timothy R. N; Mannix-McNamara, Patricia (Red.).
International Perspectives on Teacher Well-Being and Diversity. s. 87-118.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-981-16-1699-0_5
Hammer, Aina ; Paaske, Nanna (2018). Religious minorities as bridge builders in diverse classrooms. Ubani, Martin (Red.). New international studies on religions and dialogue in education. s. 141-156. Waxmann Verlag.
Paaske, Nanna
(2017).
Den multikulturelle skolens møte med nasjonal ikonhistorie: Det norske oljeeventyret i et flerkulturelt klasserom.
Brunbech, Peter; Knutsen, Ketil; Poulsen, Jens Aage (Red.).
s. 227-256.
Aalborg Universitetsforlag.
https://vbn.aau.dk/da/publications/historie-didakt