Kort om
Tore Andre har en variert bakgrunn fra industridesign, visuell kommunikasjon, reklame og undervisning fra videregående skole. Han har en særskilt fag og forskninginteresse for hvordan design i utdanningspraksis kan bidra til endring og hvordan teknologi spiller en rolle i skapende læringsprosesser. Den publiserte forskningen omhandler fremtidsscenarioer og kritisk design i grunn- og videregående skole samt bruken av visualisering med generativ KI i skapende læringsprosesser.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Unge hender – grunnskolen som satsingsarena for yrkesfag og håndverksferdigheter?
Med såkornmidler undersøker vi hvordan utvalgte ungdomsskoler i Oslo kommune tilbyr og gjennomfører Arbeidslivsfag og Kunst og håndverk.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Holm, Henrik
;
Alexeeva, Anastasiya
;
Berg, Lise-Kari
;
Berg, Arild Skarsfjord
; Bernhardt, Emil;
Blålid, Kersti Fosse
;
Dahlsveen, Mimesis Heidi
;
Evang, Hanne Kihlman
; Gjernes, Liv Mildrid;
Haakonsen, Peter
;
Halvorsen, Line
;
Kristiansen, Ida
;
Kunnikoff, June Oline
;
Mathiesen, Ilmi Gutzeit
;
Ringvold, Tore Andre
; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár;
Strand, Ingri
;
Strand, Kari Saasen
;
Sunde, Dag Johannes
;
Thelle, Notto Johannes Windju
;
Vanebo, Guro
; Varkøy, Øivind;
Vida, Lena
;
Øyan, Petter
(2025).
Estetiske fag i samfunnet
| Cappelen Damm Forskning.
ISBN: 9788202895105.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261
Ringvold, Tore Andre
;
Strand, Ingri
;
Haakonsen, Peter
;
Strand, Kari Saasen
(2025).
Kunstig intelligens sitt fremtidige mulighetsrom i kunst og håndverk.
Holm, Henrik; Alexeeva, Anastasiya; Berg, Lise-Kari; Berg, Arild Skarsfjord; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse (Red.).
Estetiske fag i samfunnet
| Cappelen Damm Forskning. s. 53-76.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://cdforskning.no/cdf/catalog
Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2024). The AI generative text-to-image creative learning process: An art and design educational perspective. Design and Technology Education: An International Journal. Vol. 29.
Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2023). AI Text-to-Image Generation in Art and Design Teacher Education. A Creative Tool or a Hindrance to Future Creativity?. Davies, Sarah; McLain, Matt; Hardy, Alison; Morrison-Love, David (Red.). PATT40 The 40th Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference. LJMU Library Journal Hosting Service.
Ringvold, Tore Andre
(2023).
Intergenerational reflection in a changing world.
Jones, Derek (Red.).
Learn X Design 2023 Proceedings : Futures of Design Education ; The 7th International Conference for Design Education Researchers.
Design Research Society.
https://doi.org/10.21606/drslxd.2024.025
Ringvold, Tore Andre
;
Nielsen, Liv Merete
(2021).
Complexity, interdisciplinarity and design literacy.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.
Vol. 14.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4640
Ringvold, Tore Andre ; Digranes, Ingvild (2017). Future scenarios in general design education and 21st century competencies. Berg, Arild; Bohemia, Erik; Buck, Lyndon; Gulden, Tore; Kovacevic, Ahmed; Pavel, Nenad (Red.). proceedings of E&PDE 2017 – International Conference on Engineering and Product Design Education. Building Community: Design Education for a Sustainable Future. s. 98-103. The Design Society.
Ringvold, Tore Andre ; Digranes, Ingvild (2015). Future scenario building and youths’ civic insights. Zande, Robin Vande; Bohemia, Erik; Digranes, Ingvild (Red.). Proceedings of the 3rd International Conference for Design Education Researchers Learn x Design, Vol. 1-4. s. 800-815. Design Research Society.