English version
Bushra Fatima Syed

Bushra Fatima Syed

Fagfelt

Bærekraftig utvikling   Pedagogikk   Kulturelt mangfold   Samiske barnehager

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Syed, Bushra Fatima ; Tuset, Elly Herikstad (2021). Engasjement for matfaglig arbeid hos pedagogisk ledelse i mangfoldige bybarnehager. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. s. 155-169. Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/barn-i-by

Byhring, Anne Kristine ; Syed, Bushra Fatima (2021). Flere tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling i en mangfoldig by. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. s. 119-132. Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/barn-i-by

Becher, Aslaug Andreassen ; Nutti, Laila Aleksandersen; Syed, Bushra Fatima (2019). Place sensitive pedagogy and the importance of traditional knowledges in Sámi early childhood institutions. Kroeger, janice; Myers, Casey Y; Morgan, Katy (Red.). Nurturing Nature and the Environment with Young Children. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780429264672-5

Tkachenko, Elena ; Giæver, Katrine ; Bratland, Kari ; Syed, Bushra Fatima (2015). "Marginalisert eller synliggjort"? Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 3-4.
https://hdl.handle.net/10642/3010

Syed, Bushra Fatima (2009). Den pakistanske foreldregruppen i barnehagen - homogen eller heterogen?. Fajersson, Karin Elise; Karlsson, Eivind; Becher, Aslaug Andreassen; Otterstad, Ann Merete (Red.). Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. s. 154-170. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Kasin, Olav ; Haugen, Arne Sveinson; Langholm, Guri; Heggen, Marianne Presthus; Syed, Bushra Fatima (2019). Bærekraftig utvikling - pedagogiske tilnærminger i barnehagen. ISBN: 9788245022988. 278 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bratland, Kari ; Giæver, Katrine ; Syed, Bushra Fatima ; Sandvik, Margareth (2012). Hvilken betydning har tospråklig assistanse for barns flerspråklige utvikling? En rapport på oppdrag fra NAFO. 55 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/NAFO/Barnehage/Dokument



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Mahdi, Hussain Saleh Al-Jboori; Kirsty, Yvonne Solvang Morales; Navaratnarajah, Bamini; Syed, Bushra Fatima (2025). Slik er barnehagehverdagen i Ghana. Utdanningsnytt.no.

Nordahl, Kassandra; Rye, Maria; Syed, Bushra Fatima (2025). En indre kamp mellom ulike verdisyn. En praksisreise til Uganda. Barnehagefolk.
https://www.barnehagefolk.no/

Brennhovd, Maria ; Torsnes, Elise ; Syed, Bushra Fatima (2025). Exploring pedagogical Norwegian Kindergartens: History, values, nature and diverse play. University of Bologna . Michela Schenetti.
https://www.unibo.it/en/

Syed, Bushra Fatima ; Thun, Cecilie ; Wolf, Kristin Danielsen ; Døscher, Cathrine ; Petersen, Evi ; Karlsson, Eivind (2025). Educators advocate active smart device use for kids: Group from an Oslo University leads tech inclusion workshop.
https://www.telegraphindia.com/west-bengal/kolkata

Syed, Bushra Fatima ; Lafton, Tove (2024). Skal vi leke «ghar ghar» – گھر گھر sammen?. Barnehagefolk.
https://www.barnehagefolk.no/

Næss, Hedda Høivang; Grøttum, Mari; Syed, Bushra Fatima (2023). Lavere voksentetthet i danske barnehager enn i norske. Første steg.
https://www.utdanningsnytt.no/barnehagelaererstude

Syed, Bushra Fatima ; Lafton, Tove (2023). Can we play "ghar ghar" - "گھر گھر" together? – a polyphonic dialogue about our pathway to becoming academic citizens. 29th Annual International Reconceptualizing Early Childhood Education (RECE). Manchester Metropolitan University.

Syed, Bushra Fatima ; Haugen, Rebekka (2022). Her gir fysisk miljø og materialer rom for barnas lek. Første steg.
https://www.utdanningsnytt.no/pdf-av-forste-steg/f

Syed, Bushra Fatima (2022). Barnehagen serverte barna spennende retter og smaker. Første steg.
https://www.utdanningsnytt.no/pdf-av-forste-steg/f

Syed, Bushra Fatima (2022). Mangfoldige tilnærminger til arbeid med «bærekraftig utvikling» i barnehagen?. Bærekraft og barns oppvekstsvilkår. OMEP NORWAY - Verdensorganisasjonen for små barns oppvekst og danning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.