Fagfelt
Bærekraftig utvikling Pedagogikk Kulturelt mangfold Samiske barnehager
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
- 
            
    Heilskapleg tilnærming til auka studentutveksling ved barnehagelærarutdanninga (HETBLU)
    
            
HETBLU-prosjekt har som mål å styrke kultur for internasjonalisering og auka studentutveksling ved barnehagelærarutdanninga.
 - 
            
    Samlingsstund
    
            
Prosjektet vil undersøke ei utvida forståing av kulturarv som finst blant barnehagelærarstudentane ved OsloMet og barnehagane deira som arbeidsplass.
 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Syed, Bushra Fatima
; 
    Tuset, Elly Herikstad
                 (2021).
                 Engasjement for matfaglig arbeid hos pedagogisk ledelse
i mangfoldige bybarnehager.
                
                
            Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.).
                         Barn i by.                 s. 155-169.    
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://www.universitetsforlaget.no/barn-i-by
        
                
    Byhring, Anne Kristine
; 
    Syed, Bushra Fatima
                 (2021).
                 Flere tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling
i en mangfoldig by.
                
                
            Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.).
                         Barn i by.                 s. 119-132.    
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://www.universitetsforlaget.no/barn-i-by
        
                
    Becher, Aslaug Andreassen
; Nutti, Laila Aleksandersen; 
    Syed, Bushra Fatima
                 (2019).
                 Place sensitive pedagogy and the importance of traditional knowledges in Sámi early childhood institutions.
                
                
            Kroeger, janice; Myers, Casey Y; Morgan, Katy (Red.).
                         Nurturing Nature and the Environment with Young Children.                    
                 Routledge.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.4324/9780429264672-5
        
                
    Tkachenko, Elena
; 
    Giæver, Katrine
; 
    Bratland, Kari
; 
    Syed, Bushra Fatima
                 (2015).
                 "Marginalisert eller synliggjort"? Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle.
                
                
            
                
                
                                     Norsk pedagogisk tidsskrift.
            
                    
                 Vol. 3-4.
                        
    https://hdl.handle.net/10642/3010
        
Syed, Bushra Fatima (2009). Den pakistanske foreldregruppen i barnehagen - homogen eller heterogen?. Fajersson, Karin Elise; Karlsson, Eivind; Becher, Aslaug Andreassen; Otterstad, Ann Merete (Red.). Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. s. 154-170. Cappelen Damm Akademisk.