Kort om
Mimesis Heidi Dahlsveen har arbeidet som fortellerkunstner siden 1996 i både inn - og utland. Hun deltatt på flere festivaler og i to EU prosjekter som omhandler den muntlige fortellerkunsten. Hun er førstelektor i muntlig fortellerkunst og i 2008 ga hun ut fagboken “innføring i muntlig fortellerkunst”, Universitetsforlaget. I 2019 kom hun med sin andre faglige bok. Hun har skrevet flere vitenskapelige artikler om muntlig fortellerkunst, hvor hun bruker kunstnerisk forskning som inngang til å forstå muntlig fortellerkunst og narrativer. Hennes fokus er å la de tradisjonelle fortellingene belyse samtidsaktuelle temaer. For tiden deltar hun i sitt tredje EU prosjekt: Common ground, common future – et prosjekt som ser på hvordan narrativer brukes for å stigmatisere og polarisere og hvordan fortelling kan demme opp for konflikter. Hun er medlem av forskergruppen «Art in society» og medeier i Skaldskur AS.
Fagområder
Emner
Fortelling Muntlig fortellerkunst Eventyr Forteller Historieforteller Muntlig Muntlig tradisjon Scenekunst
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Holm, Henrik
;
Alexeeva, Anastasiya
;
Berg, Lise-Kari
;
Berg, Arild Skarsfjord
; Bernhardt, Emil;
Blålid, Kersti Fosse
;
Dahlsveen, Mimesis Heidi
;
Evang, Hanne Kihlman
; Gjernes, Liv Mildrid;
Haakonsen, Peter
;
Halvorsen, Line
;
Kristiansen, Ida
;
Kunnikoff, June Oline
;
Mathiesen, Ilmi Gutzeit
;
Ringvold, Tore Andre
; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár;
Strand, Ingri
;
Strand, Kari Saasen
;
Sunde, Dag Johannes
;
Thelle, Notto Johannes Windju
;
Vanebo, Guro
; Varkøy, Øivind;
Vida, Lena
;
Øyan, Petter
(2025).
Estetiske fag i samfunnet
| Cappelen Damm Forskning.
ISBN: 9788202895105.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261
Dahlsveen, Mimesis Heidi
(2024).
Chapter 13 The Minotaur Myth, Mimesis and Me.
Lyngstad, Mette Bøe; Schei, Tiri Bergesen; Ødegaard, Elin Eriksen (Red.).
The Shaping of Professional Identities
Revisiting Critical Event Narrative Inquiry. s. 197-209.
Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004699236_013
Kvellestad, Randi Veiteberg
;
Dahlsveen, Mimesis Heidi
;
Bryhn, Anne
(2023).
Coming together - extended artistic dialog.
Culture crossroads.
Vol. 22.
https://doi.org/10.55877/cc.vol22.436
Dahlsveen, Mimesis Heidi
(2023).
TO REMEMBER IS A RISK OF FORGETTING – MIMESIS AND CHRONOTOPE IN ARTISTIC PROCESS.
Culture crossroads.
Vol. 22.
https://doi.org/10.55877/CC.VOL22.446
Dahlsveen, Heidi (2023). Mimesis i digital praksis. Bjørnstad, Gunhild Brænne; Ellinggard, Stine (Red.). Performative innganger til undervisning - perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema. Universitetsforlaget.
Dahlsveen, Heidi ; Lyngstad, Mette Bøe (2022). En kollektiv fortellerutforskning av et folkeeventyr. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 289-315. Solum.
Dahlsveen, Heidi (2022). Å fortelle for barn. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 225-239. Solum.
Dahlsveen, Mimesis Heidi
(2022).
Hjemmet i lys av
kronotopen
– et sted for forflytning fra
fysisk til digital praksis.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
Vol. 2.
https://doi.org/10.18261/drama.59.2.4
Dahlsveen, Mimesis Heidi
;
Aure, Venke
(2022).
The Third Site: Blending Polyphonic Methodology
and Epistemology.
Nordic Journal of Art & Research (A & R).
Vol. 11.
https://doi.org/10.7577/information.5061
Dahlsveen, Heidi
(2019).
Hva er meningen? – Momenter av nærvær i et kunstnerisk utviklingsarbeid.
InFormation - Nordic Journal of Art and Research.
Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2679