English version
Heidi Dahlsveen

Heidi Dahlsveen

Kort om

Mimesis Heidi Dahlsveen har arbeidet som fortellerkunstner siden 1996 i både inn - og utland. Hun deltatt på flere festivaler og i to EU prosjekter som omhandler den muntlige fortellerkunsten. Hun er førstelektor i muntlig fortellerkunst og i 2008 ga hun ut fagboken “innføring i muntlig fortellerkunst”, Universitetsforlaget. I 2019 kom hun med sin andre faglige bok. Hun har skrevet flere vitenskapelige artikler om muntlig fortellerkunst, hvor hun bruker kunstnerisk forskning som inngang til å forstå muntlig fortellerkunst og narrativer. Hennes fokus er å la de tradisjonelle fortellingene belyse samtidsaktuelle temaer. For tiden deltar hun i sitt tredje EU prosjekt: Common ground, common future – et prosjekt som ser på hvordan narrativer brukes for å stigmatisere og polarisere og hvordan fortelling kan demme opp for konflikter. Hun er medlem av forskergruppen «Art in society» og medeier i Skaldskur AS.

Fagområder

Emner

Fortelling   Muntlig fortellerkunst   Eventyr   Forteller   Historieforteller   Muntlig   Muntlig tradisjon   Scenekunst

Vitenskapelige publikasjoner

Holm, Henrik ; Alexeeva, Anastasiya ; Berg, Lise-Kari ; Berg, Arild Skarsfjord ; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse ; Dahlsveen, Mimesis Heidi ; Evang, Hanne Kihlman ; Gjernes, Liv Mildrid; Haakonsen, Peter ; Halvorsen, Line ; Kristiansen, Ida ; Kunnikoff, June Oline ; Mathiesen, Ilmi Gutzeit ; Ringvold, Tore Andre ; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár; Strand, Ingri ; Strand, Kari Saasen ; Sunde, Dag Johannes ; Thelle, Notto Johannes Windju ; Vanebo, Guro ; Varkøy, Øivind; Vida, Lena ; Øyan, Petter (2025). Estetiske fag i samfunnet | Cappelen Damm Forskning. ISBN: 9788202895105. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261

Dahlsveen, Mimesis Heidi (2024). Chapter 13 The Minotaur Myth, Mimesis and Me. Lyngstad, Mette Bøe; Schei, Tiri Bergesen; Ødegaard, Elin Eriksen (Red.). The Shaping of Professional Identities Revisiting Critical Event Narrative Inquiry. s. 197-209. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004699236_013

Kvellestad, Randi Veiteberg ; Dahlsveen, Mimesis Heidi ; Bryhn, Anne (2023). Coming together - extended artistic dialog. Culture crossroads. Vol. 22.
https://doi.org/10.55877/cc.vol22.436

Dahlsveen, Mimesis Heidi (2023). TO REMEMBER IS A RISK OF FORGETTING – MIMESIS AND CHRONOTOPE IN ARTISTIC PROCESS. Culture crossroads. Vol. 22.
https://doi.org/10.55877/CC.VOL22.446

Dahlsveen, Heidi (2023). Mimesis i digital praksis. Bjørnstad, Gunhild Brænne; Ellinggard, Stine (Red.). Performative innganger til undervisning - perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema. Universitetsforlaget.

Dahlsveen, Heidi ; Lyngstad, Mette Bøe (2022). En kollektiv fortellerutforskning av et folkeeventyr. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 289-315. Solum.

Dahlsveen, Heidi (2022). Å fortelle for barn. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 225-239. Solum.

Dahlsveen, Mimesis Heidi (2022). Hjemmet i lys av kronotopen – et sted for forflytning fra fysisk til digital praksis. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. Vol. 2.
https://doi.org/10.18261/drama.59.2.4

Dahlsveen, Mimesis Heidi ; Aure, Venke (2022). The Third Site: Blending Polyphonic Methodology and Epistemology. Nordic Journal of Art & Research (A & R). Vol. 11.
https://doi.org/10.7577/information.5061

Dahlsveen, Heidi (2019). Hva er meningen? – Momenter av nærvær i et kunstnerisk utviklingsarbeid. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2679





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig