Kort om
Mira Aaboen Sletten har ph.d. i sosiologi og er forsker ved NOVA, seksjon for ungdomsforskning. Hennes særlige forskningsinteresser inkluderer frafall og gjennomføring i videregående, tidstrender i psykisk helse og levekårsforskning med et ungdomsperspektiv. Sletten har skrevet doktorgrad om betydningen av deltagelse og inklusjon blant jevnaldrende i ungdomstiden.
Fagfelt
Ungdom Frafall Psykisk helse Utsatt ungdom Barn og unges levekår
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
- 
            
    Betydningen av skole-supplerende tiltak for økt fullføring av videregående opplæring blant utsatte ungdommer (GameChanger)
    
            
Hva kan gjøres for å hjelpe flere elever å fullføre videregående skole? I GameChanger skal vi undersøke hvilken betydning tiltak utenfor skolen som er drevet av sosiale entreprenører, kan ha. 
- 
            
    Følgeforskning "Et løft for fritidsklubbene". Utvikling, kunnskap om kvalitet, status og rammevilkår
    
            
Hvordan kan fritidsklubber styrkes for å gi ungdom et bedre tilbud? Fra 2025 skal vi forske på den femårige satsingen "Et løft for fritidsklubbene". 
- 
            
    Følgeforskning – levekår, oppvekst og utdanning. Områdesatsing i Loddefjord og Olsvik
    
            
Temaet for dette prosjektet er prosessen og implementeringen av en områdesatsing i Bergen kommune. 
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    Evaluering av Guttas Campus 2024–2025
    
            
NOVA gjennomfører i 2024 og 2025 en evaluering av Guttas Campus. 
- 
            
    Følgeforskning om "Idrett for alle i Oslo"
    
            
I dette prosjektet gjennomfører NOVA, i samarbeid med Norges idrettshøgskole, en følgeevaluering av satsingen «Idrett for alle i Oslo» fra 2018 og fram til og med 2024. 
- 
            
    Inkludering av barn og unge i frivilligheten
    
            
Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvor godt ulike grupper av unge inkluderes i frivilligheten, og hvilke virkemidler organisasjoner og myndigheter bruker for å oppnå bedre inkludering. 
- 
            
    Kvalifisering og sosial inkludering i yrkesfaglig utdanning i videregående skole (SAFETY-VET)
    
            
I prosjektet ønsker vi å undersøke hva som kan bidra til fullføring av yrkesfaglig utdanning, og hvordan gutters og jenters karakterer henger sammen med utdannings- og yrkesaspirasjoner. 
- 
            
    Oslo-ungdom i koronatiden
    
            
Oslo-ungdom i koronatiden er en unik undersøkelse som vil gi innblikk i hvordan korona-epidemien har påvirket ungdom i Oslo. 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                Borg, Elin; 
    Malmberg-Heimonen, Ira
; 
    Alves, Daniele Evelin
; 
    Tøge, Anne Grete
; 
    Sletten, Mira Aaboen
                 (2025).
                 Teachers’ Experiences with an Early Warning and Monitoring System to Prevent School Dropout.
                
                
            
                
                
                                     Nordic Studies in Education.
            
                    
                 Vol. 45.
                        
    https://doi.org/10.23865/nse.v45.6116
        
                
    Sletten, Mira Aaboen
; 
    Tøge, Anne Grete
; 
    Malmberg-Heimonen, Ira
                 (2023).
                 Effects of an early warning system on student absence and completion in Norwegian upper secondary schools: a cluster-randomised study.
                
                
            
                
                
                                     Scandinavian Journal of Educational Research.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2116481
        
                
    Bakken, Anders
; Hegna, Kristinn; 
    Sletten, Mira Aaboen
                 (2021).
                 Offline, online. Digitale ungdomsliv gjennom tre tiår.
                
                
            Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
                         UNGDOMMEN.                    
                 Cappelen Damm Akademisk.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.23865/noasp.142
        
                
    Sletten, Mira Aaboen
; 
    Rosten, Monika
; Vogt, Kristoffer Chelsom
                 (2021).
                 Svartmaling av gutter og sykeliggjøring av jenter.
                
                
            Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
                         UNGDOMMEN.                 s. 87-110.    
                 Cappelen Damm Akademisk.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.23865/noasp.142.ch4
        
                
    Soest, Tilmann Von
; 
    Bakken, Anders
; 
    Pedersen, Willy
; 
    Sletten, Mira Aaboen
                 (2020).
                 Livstilfredshet blant ungdom før og under covid-19-pandemien.
                
                
            
                
                
                                     Tidsskrift for Den norske legeforening (Tidsskriftet).
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.4045/tidsskr.20.0437
        
                Strandbu, Åse; 
    Bakken, Anders
; 
    Sletten, Mira Åboen
                 (2019).
                 Exploring the minority–majority gap in sport participation: different patterns for boys and girls?.
                
                
            
                
                
                                     Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics.
            
                    
                 Vol. 22.
                        
    https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1389056
        
                
    Sletten, Mira Aaboen
; 
    Eriksen, Ingunn Marie
; 
    Pedersen, Eirin
; 
    Seland, Idunn
                 (2019).
                 Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet.
                
                
            
                
                
                                     Nordisk Administrativt Tidsskrift.
            
                    
                 Vol. 96.
                        
    https://www.djoef-forlag.dk/openaccess/nat/index.p
        
                Arntzen, Annett; Bøe, Tormod; 
    Dahl, Espen
; Drange, Nina Eirin; Eikemo, Terje Andreas; 
    Elstad, Jon Ivar
; Fosse, Elisabeth; Krokstad, Steinar; Syse, Astri; 
    Sletten, Mira Aaboen
; Strand, Bjørn Heine
                 (2019).
                 29 recommendations to combat social inequalities in health.  The Norwegian Council on Social Inequalities in Health.
                
                
            
                
                
                                     Scandinavian Journal of Public Health.
            
                    
                 Vol. 47.
                        
    https://doi.org/10.1177/1403494819851364
        
                
    Bakken, Anders
; 
    Sletten, Mira Aaboen
; 
    Eriksen, Ingunn Marie
                 (2018).
                 Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress.
                
                
            
                
                
                                     Tidsskrift for ungdomsforskning.
            
                    
                
                        
    https://journals.oslomet.no/index.php/ungdomsforsk
        
                Pettersen, Ola Melbye; 
    Sletten, Mira Aaboen
                 (2018).
                 Å ha lite der de fleste har mye.
Nabolagets betydning for subjektiv fattigdom blant ungdom i Oslo.
                
                
            
                
                
                                     Tidsskrift for ungdomsforskning.
            
                    
                 Vol. 18.
                        
    https://journals.oslomet.no/index.php/ungdomsforsk
        
