English version
Emilia Andersson-Bakken

Emilia Andersson-Bakken

Kort om

Emilia Andersson-Bakken er professor i pedagogikk ved grunnskolelærerutdanningen (GFU), der hun underviser og veileder studenter på bachelor-, master- og PhD-nivå. Hun har vært i flere forskningsprosjekter.  Hennes forskningsinteresser er, begynneropplæring, praktisk-estetiske arbeidsformer, oppgaver, kreativitet, kritisk tenking, klasseromsdiskurser. Andersson-Bakken har en PhD innenfor klasseromsforskning der hun undersøkte læreres spørsmål og responser i helklasseundervisning. Hun har arbeidet i lærerutdanningen siden 2012 og undervist studenter som skal arbeide både i grunnskolen og videregående skole.

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Heggernes, Sissil Lea ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Emergent Critical Thinking Through Picturebook Dialogues. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 60-80. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-03

Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva ; Sandvik, Margareth (2025). Children’s Agency for Critical Thinking in Early Literacy Education. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-02

Jegstad, Kirsti Marie ; Bjørkvold, Tuva ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. ISBN: 9788215069685. 239 s. Universitetsforlaget.

Jegstad, Kirsti Marie ; Bjørkvold, Tuva ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Critical Thinking in Primary School - A Large-Scale Design-Based Research Project. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 11-35. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-01

Andersson-Bakken, Emilia ; Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Jegstad, Kirsti Marie (2025). ‘It’s Not Rocket Science. It’s All About Facilitation and Imagination’: Teachers’ Perceptions of How to Facilitate Critical Thinking in Primary Education. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 213-236. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-10

Gedife, Nigistie Hunegnaw,; Tkachenko, Elena ; Andersson-Bakken, Emilia (2024). Explicit instructional moves in teaching reading in grade one: Observations from four Amharic classrooms. Bahir Dar Journal of Education.
https://doi.org/10.4314/10.4314/bdje.v24i2.3

Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Andersson-Bakken, Emilia ; Jegstad, Kirsti Marie (2024). Supporting primary students’ critical thinking in whole-class conversations about sustainability issues. Environmental Education Research.
https://doi.org/10.1080/13504622.2024.2309584

Tørnby, Hilde ; Heggernes, Sissil Lea ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Hats off to critical thinking: Anexcursion into Jon Klassen’s hat trilogy. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.7

Lind, Andreas Reichelt; Andersson-Bakken, Emilia ; Sandvik, Margareth (2023). Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?. Learning, Culture and Social Interaction. Vol. 40.
https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100703

Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva (2022). Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 16.
https://doi.org/10.23865/up.v16.3260





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Andersson-Bakken, Emilia Ingegerd (2017). Dette vet vi om spørsmål og interaksjon i klasserommet. ISBN: 9788205502352. 60 s. Gyldendal Akademisk.

Andersson-Bakken, Emilia Ingegerd (2017). Det ved vi om spørgsmål og interaksjon i klasserommet. ISBN: 9788771604788. 61 s. Dafolo Forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude Pedersen ; Bjørnestad, Elisabeth ; Håøy, Annbjørg ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Myrvold, Trine (2024). Klasserommets praksisformer 20 år etter - en evaluering av seksårsreformen. ISBN: 9788283645859. 181 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Jegstad, Kirsti Marie ; Andersson-Bakken, Emilia ; Reffhaug, Marthe Berg Andresen (2024). Kritisk tenkning i arbeid med bærekraftstemaer på barnetrinnet - Teoretiske og empiriske forståelser gjennom et designbasert forskningsprosjekt. ISBN: 9788283646337. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude (2023). Et blikk inn i førsteklasserommet - Lek, læring og vennskap. ISBN: 9788283645286. 142 s. OsloMet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). "Hit eit steg og dit eit steg" - sakte med sikkert framover?-En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet.

Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Sundtjønn, Trude ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). Hit eit steg og dit eit steg – sakte, men sikkert fremover? En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet-torbyuniversitetet.

Jegstad, Kirsti Marie ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva (2022). Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. ISBN: 9788283644043. 100 s. OsloMet Skriftserie.

Hølland, Silje ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Sundtjønn, Trude ; Myrvold, Trine ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Overgangspraksiser, læring og undervisningspraksiser – barnehage og førsteklasse. En arbeidsrapport av litteraturgjennomgang. ISBN: 9788283643008. 82 s. OsloMet skriftserie.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Andersson-Bakken, Emilia Ingegerd (2014). Læreres bruk av spørsmål og responser i helklasseundervisning på ungdomstrinnet. Akademika forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2024). Picturebooks as a starting point for developing agency for critical thinking. NERA 2024. Nordic Educational Research Association.

Andersson-Bakken, Emilia ; Becher, Aslaug Andreassen ; Hogsnes, Hilde Dehnæs; Eik, Liv Torunn; Øksnes, Maria (2023). Lite lek i skolen skaper bekymring.

Bjørkvold, Tuva ; Jegstad, Kirsti Marie ; Andersson-Bakken, Emilia (2023). Facilitating critical thinking in primary school. NERA 2023. NERA.

Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Andersson-Bakken, Emilia ; Jegstad, Kirsti Marie (2023). Critical thinking in whole-class conversations. NERA. OsloMet.

Ramberg, Lene Kristine Marsby ; Andersson-Bakken, Emilia (2023). Roleplay is like the rainbow, without roleplay the world becomes a dark place. NERA. NERA.

Jegstad, Kirsti Marie ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva (2023). Critical Thinking in Primary School – a Large Scale Design-Based Research Project. Earli. Aristotle University of Thessaloniki,University of Macedonia.

Ramberg, Lene Kristine Marsby ; Andersson-Bakken, Emilia (2023). Roleplay in school and its implications for social interaction. NERA. Oslo Metropolitan University.

Ramberg, Lene Kristine Marsby ; Andersson-Bakken, Emilia ; Becher, Aslaug Andreassen (2023). Rolleleken er som regnbuen, uten rolleleken blir verden svart. Lek konferanse. OsloMet.

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Heggernes, Sissil Lea ; Tørnby, Hilde (2023). Emergent critical thinking through picturebook dialogues. NERA. Nordic Educational Research Association.

Jegstad, Kirsti Marie ; Bjørkvold, Tuva ; Andersson-Bakken, Emilia (2023). Hva kjennetegner undervisning for kritisk tenkning i barneskolen? Funn fra KriT-prosjektet. Fagseminar om kritisk tenking og kritisk literacy. USN.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.