English version
Idunn Seland

Idunn Seland

Kort om

Idunn Seland er førsteamanuensis i utdanningsledelse ved OsloMet. Hun er ph.d. i sosiologi med hovedfag i statsvitenskap, med spesialisering i skolepolitikk for medborgerskap og integrasjon. Forskningsinteresser er skolepolitikk, utdanningsledelse og inkludering gjennom nasjonale utdanningssystemer. I perioden 2024-2026 er Seland tilknyttet det EU-finansierte prosjektet STRIDE, som kartlegger ulikheter i opplæring og læringsresultater og identifisere reformer som kompenserer disse ulikhetene i europeiske land. Seland leder forskningsgruppa for utdanningsledelse, og hun er fagansvarlig for masterprogrammet i utdanningsledelse

Seland har ledet flere forskningsbaserte evalueringer av skole- og velferdspolitiske tiltak, og har i perioden 2020-2023 deltatt som arbeidspakkeleder i to større forskningsprosjekter om henholdsvis barn og unges digitale hverdag (DigiGen) og lærerutdanningens bidrag til ungdomsskoleelevers politiske mestringstro uavhengig av ulikheter i elevenes bakgrunn (DEMOCIT). Hun arbeider kvalitativt, men samarbeider ofte med kvantitativt orienterte forskere.

Fagfelt

Utdanningsledelse   Medborgerskap   Utdanningspolitikk   Skole   Digitalisering i skolen

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders G. ; Seland, Idunn (2025). Nurturing civic identity among Norwegian 15-year-olds: Challenges and opportunities for social science teachers. Journal of Social Science Education. Vol. 24.
https://doi.org/10.11576/JSSE-7690

Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Seland, Idunn ; Zinoveva, Liudmila; Barbovschi, Monica; Bărbuță, Alina; Parsanoglou, Dimitris; Symeonaki, Maria (2025). An integrative review on children's perceived and experienced subjective digital well-being. Frontiers in Digital Health. Vol. 7.
https://doi.org/10.3389/fdgth.2025.1410609

Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Seland, Idunn ; Hyggen, Christer ; Roth, Maria (2024). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. ISBN: 9783031469282. 350 s. Springer Nature.

Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Seland, Idunn ; Hyggen, Christer (2024). How can we understand the everyday digital lives of children and young people?. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.

Seland, Idunn ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). How do teacher educators from Denmark, Finland, Norway and Sweden teach for active democratic participation?. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2322967

Andersen, Fred Carlo ; Seland, Idunn (2024). Skoleleder som tilrettelegger for undervisning i læreplanens tverrfaglige tema. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 93-106. Fagbokforlaget.

Seland, Idunn (2024). Intersecting knowledge on young people's well-being and use of digital technology across contexts: A scoping review synthesis. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. s. 433-464. Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9_14

Seland, Idunn ; Hyggen, Christer ; Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Kapella, Olaf; Parsanoglou, Dimitris; Sisaks, Merike (2022). Conditions contributing to positive and negative outcomes of children's ICT use: Protocol for scoping review. Societies. Vol. 12.
https://doi.org/10.3390/soc12050125

Seland, Idunn ; Hyggen, Christer (2021). The digital generation. Representations of a generational digital divide. Falch-Eriksen, Asgeir; Takle, Marianne; Britt, Slagsvold (Red.). Generational Tensions and Solidarity Within Advanced Welfare States. s. 133-152. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003129592-8

Biseth, Heidi; Seland, Idunn ; Huang, Lihong (2021). Strengthening Connections Between Research, Policy, and Practice in Norwegian Civic and Citizenship Education. Malak-Minkiewicz, Barbara; Torney-Purta, Judith (Red.). Influences of the IEA Civic and Citizenship Education Studies: Practice, Policy, and Research Across Countries and Regions. s. 147-159. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-71102-3_13





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Kjøstvedt, Anders Granås ; Seland, Idunn ; Jøsok, Evy ; Huang, Lihong (2023). Politisk mestringstro i ungdomsskolen. Casestudie om demokrati- og medborgerskapsundervisning i fire norske ungdomsskoler. ISBN: 9788278948477. 91 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Seland, Idunn ; Aldrich, Richard; Ayllón, Sara; Barbovschi, Monica; Barbuta, Alina; Brugarolas, Pablo; Casamassima, Gianna; Drossel, Kerstin; Eickelmann, Birgit; Gosme, Elizabeth; Gudmundsdottir, Greta Björk; Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Hyggen, Christer ; Lado, Samuel; Lafton, Tove ; Kapella, Olaf; Karatzogianni, Athina; Kazani, Aggeliki; Labusch, Amelie; Mifsud, Louise ; Olabode, Shola; Parsanoglou, Dimitris; Roth, Maria; Schmidt, Eva-Maria; Shorey, Holly; Sisask, Merike; Symeonaki, Maria; Teidla-Kunitsõn, Gertha; Zinoveva, Liudmila (2022). Understanding children and young people as digital citizens. 155 s. DigiGen - The impact of technological transformations on the digital generation.
https://hdl.handle.net/10852/99969

Seland, Idunn ; Kjøstvedt, Anders Granås (2022). Lærerutdanning for å styrke ungdoms demokratiske deltakelse. Casestudie i fire nordiske land. ISBN: 9788278948156. 166 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Seland, Idunn ; Andersen, Patrick Lie ; Eriksen, Ingunn Marie (2021). Fritidsklubber i det lokale folkehelsearbeidet. Sluttrapport. ISBN: 9788278947692. OsloMet - storbyuniversitetet.

Finnvold, Jon Erik ; Seland, Idunn ; Tveito, Siri Berg; Schoyen, Mi Ah ; Aarset, Monica Five (2020). Familiens betydning. Kunnskapsoversikt om hverdagsliv, omsorg, samlivsbrudd og familiestøttende tiltak. ISBN: 9788278947210. 121 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Seland, Idunn ; Eriksen, Ingunn Marie ; Løvgren, Mette ; Sletten, Mira Aaboen (2020). Evaluering av ordning med fylkesvise mobbeombud for barnehage og grunnskole. Utvidelse til landsdekkende ordning 2018–2020. ISBN: 9788278947456. 154 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Andersen, Patrick Lie ; Seland, Idunn (2019). Fritidsklubber i et folkehelseperspektiv Ungdataanalyser 2015–2017 og analyse av statlige dokumenter 2007-2017. ISBN: 9788278946855. 50 s. NOVA, Oslomet.

Seland, Idunn ; Persson, Marlene ; Eriksen, Ingunn Marie (2019). Barn og unges fritid i et kjønns- og likestillingsperspektiv. Litteraturgjennomgang. ISBN: 9788278946992. 73 s. NOVA, OsloMet.

Eriksen, Ingunn Marie ; Seland, Idunn (2019). Ungdom, kjønn og fritid. ISBN: 9788278947012. 66 s. NOVA, OsloMet.

Seland, Idunn ; Hovdhaugen, Elisabeth; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Rønsen, Ester (2018). Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk. ISBN: 9788232703449. 176 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Seland, Idunn (2025). Foreldre er viktige for kvaliteten i skolen.
https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter

Seland, Idunn (2023). Intersecting knowledge on young people's well-being in use of ICT: Bridging the gaps in research on children's and adolescents' everyday lives. NERA conference 2023/SES-5 NW13-A (parallel session). The Nordic Educational Research Association (NERA).

Seland, Idunn (2023). Lærerutdanning for ungdoms aktive demokratiske deltakelse: hva sier lærerutdannere i Danmark, Finland, Norge og Sverige?. DEMOCIT sluttkonferanse. OsloMet (LUI) og NOVA.

Seland, Idunn (2022). Mange unge sier ikke sin mening høyt: – Voksne må lytte til oss.
https://www.nrk.no/innlandet/ytringsfrihetskommisj

Seland, Idunn ; Hyggen, Christer (2022). Media tegner et overdrevent og skremmende bilde av barn og unges nettbruk.
https://forskning.no/barn-og-ungdom-data-mobbing/m

Seland, Idunn ; Hyggen, Christer (2022). Media lager skremmebilde av ungdom og sosiale medier.
https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter

Seland, Idunn ; Hyggen, Christer (2022). Mediene oppmuntrer til digital generasjonskonflikt.
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/jaxx

Eriksen, Ingunn Marie ; Seland, Idunn (2022). Fritidsklubben som beskyttelse av sårbare ungdommer. Lundgren, Charlotte (Red.). Psykisk oppvekst. Barn og unges psykiske helse fra 0-25 år. s. 281-287. Rådet for psykisk helse.

Seland, Idunn (2022). Explaining children's and young people's use of digital technology: a conceptual model. DigiGen Final conference: the impact of technological transformations on the digital generation. DigiGen consortium, COFACE Families Europe.

Seland, Idunn (2021). Stengte fritidsklubber har vært et stort tap for ungdommer.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.