English version
Bjørn Smestad

Bjørn Smestad

Kort om

De siste årene har jeg undervist i emnet vitenskapsteori og metode i Master i skolerettet utdanningsvitenskap og i femårig lærerutdanning. Jeg har også undervist masterkurs i matematikkdidaktikk og begynneropplæring og veiledet en del masteroppgaver.
Innen forsknings- og utviklingsarbeid har jeg jobbet mye med matematikkhistorie og bruk av dette i undervisning. I 2016-19 var jeg med på en evaluering av grunnskolens avgangsprøve i matematikk sammen med FAFO og Aina Fossum. I 2019-2022 deltar jeg i et NFR-prosjekt om læreres transdisiplinære kompetanse, ledet av Monica Johannesen. Andre interesser er matematikkundervisningens historie (for tiden spesielt New Math og eksamensoppgaver gjennom historien). Jeg er medforfatter på Tall og tanke 2 og en tilknyttet aktivitetsbok.
Jeg sitter i redaksjonen til Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning og er dosent 2 ved Høgskulen i Volda.

Fagfelt

Lærebokforskning   Lærerutdanning   Matematikkdidaktikk   Fordommer   Homofili   Matematikkhistorie   LHBTQ   Grunnskolelærerutdanning   Matematikkundervisning   Kvalitet i lærerutdanning

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre

    I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.

Vitenskapelige publikasjoner

Xenofontos, Constantinos; Smestad, Bjørn (2025). Real people in mathematics textbooks of Cyprus and Norway. Skott, Charlotte Krog; Blomhøj, Morten; Eckert, Andreas; Elicer, Raimundo; Herheim, Rune; Kristinsdóttir, Bjarnheiður (Red.). Interplay between research and teaching practice in mathematics education : Proceedings of NORMA24, The tenth Nordic Conference on Mathematics Education, Copenhagen, 2024. s. 417-424. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF.

Opsal, Hilde; Smestad, Bjørn (2025). How were parents in Norway informed about New Math?. Skott, Charlotte Krog; Blomhøj, Morten; Eckert, Andreas; Elicer, Raimundo; Herheim, Rune; Kristinsdóttir, Bjarnheiður (Red.). Interplay between research and teaching practice in mathematics education : Proceedings of NORMA24, The tenth Nordic Conference on Mathematics Education, Copenhagen, 2024. s. 265-272. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF.

Bårdseth, Gro Anita; Fondevik, Birgitte; Høydal, Steinar; Lied, Silje Ims; Smestad, Bjørn ; Tonheim, Odd Helge Mjellem (2024). Frå einsam sak til praksisfellesskap. Kollegasamarbeid knytt til førstelektorprogrammet. Halvorsen, Lars Julius; Båtevik, Finn Ove; Folkestad, Bjarte; Løvoll, Helga Synnevåg; Stokken, Roar (Red.). Samarbeid : fjordantologien 2024. s. 148-164. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215071800-24-08

Smestad, Bjørn ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2023). Examining dimensions of teachers’ digital competence: A systematic review pre- and during COVID-19. Heliyon. Vol. 9.
https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16677

Smestad, Bjørn (2023). Writing a book for teachers: an introduction to history of mathematics and its connection to education. Barbin, Evelyne; Capone, Roberto; Fried, Michael N.; Menghini, Marta; Pinto, Helder; Tortoriello, F. Saverio (Red.). History and Epistemology in Mathematics Education - Proceedings of the 9th European Summer University. s. 216-227. University of Salerno - Department of Mathematics, Fisciano (SA).

Fossum, Aina; Smestad, Bjørn (2022). Changes in grades on the Norwegian lower secondary school mathematics exam. Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hähkiöniemi, Markus; Jessen, Britta Eyrich; Nilsen, Hans Kristian (Red.). Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on Mathematics Education. s. 49-56. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF.
http://matematikdidaktik.org/wp-content/uploads/16

Opsal, Hilde; Smestad, Bjørn (2022). Concepts introduced in Norwegian textbooks before, during and after the New Math period. Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica; Ferretti, Federica (Red.). Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). s. 1-9. European Society for Research in Mathematics Education.
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03748582/docu

Fossum, Aina; Rogstad, Jon ; Smestad, Bjørn (2022). Eksamen på like vilkår?. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. Vol. 33.
https://tangenten.no/tidligere-nummer/2022-2-2/

Smestad, Bjørn ; Opsal, Hilde (2022). Trajectories of New Math in the Nordic Countries. Tröhler, Daniel; Hörmann, Bernadette; Tveit, Sverre; Bostad, Inga (Red.). The Nordic Education Model in Context. Historical Developments and Current Renegotiations. s. 158-175. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003218180

Smestad, Bjørn (2021). Researching representation of diversity in mathematics pedagogical texts: Methodological considerations. Kollosche, David (Red.). Exploring new ways to connect: Proceedings of the Eleventh International Mathematics Education and Society Conference. s. 937-946. International Mathematics Education and Society (MES).
https://doi.org/10.5281/zenodo.5336638





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Herheim, Rune; Rangnes, Toril Eskeland; Rø, Kirsti; Smestad, Bjørn (2024). Master i matematikkdidaktikk. ISBN: 9788293598091. 328 s. Fagbokforlaget.
https://fagbokforlaget.no/Master-i-matematikkdidak

Solem, Ida Heiberg ; Alseth, Bjørnar; Eriksen, Elisabeta; Smestad, Bjørn (2023). Tall og tanke 2 - Matematikkundervisning på barnetrinnet. ISBN: 9788205525122. 524 s. Gyldendal Norsk Forlag A/S.

Johannesen, Monica ; Lundberg, Pål ; Smestad, Bjørn (2023). Utdanning for tverrfaglige mål. ISBN: 9788245047806. 282 s. Fagbokforlaget.

Smestad, Bjørn ; Eriksen, Elisabeta; Solem, Ida Heiberg (2021). Tall og tanke aktivitetsbok - utforsking og argumentasjon. ISBN: 9788205530928. 353 s. Gyldendal Norsk Forlag A/S.

Solem, Ida Heiberg ; Alseth, Bjørnar; Eriksen, Elisabeta; Smestad, Bjørn (2017). Tall og tanke 2 Matematikkundervisning på 5. til 7. trinn. ISBN: 9788205462830. 424 s. Gyldendal Akademisk.

Alseth, Bjørnar; Smestad, Bjørn ; Fjermedal, Gro; Jæger, Eva; Skori, Tone; Torkildsen, Svein H. (2006). Skolenes matematikkdag Idéhefte 2007. ISBN: 9788291999067. 75 s. LAMIS.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bjørnset, Mathilde ; Fossum, Aina; Rogstad, Jon Christian ; Smestad, Bjørn (2020). På like vilkår? Evaluering av matematikkeksamen på 10. trinn 2017-2019. Sluttrapport. ISBN: 9788232405428. 150 s. Fafo.

Bjørnset, Mathilde ; Fossum, Aina; Rogstad, Jon ; Smestad, Bjørn ; Talberg, Niri (2018). Digitale skillelinjer - Evaluering av matematikkeksamen på 10. trinn våren 2018. 140 s. Fafo.

Andresen, Silje; Fossum, Aina; Rogstad, Jon ; Smestad, Bjørn (2017). På prøve Evaluering av matematikkeksamen på 10. trinn våren 2017. ISBN: 9788232404100. 128 s. Fafo.
http://www.fafo.no/index.php/nb/zoo-publikasjoner/

Smestad, Bjørn (2016). Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2014/15. 13 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Smestad, Bjørn (2015). Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2013/14. 12 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Smestad, Bjørn (2014). Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2012/13. 11 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Tellefsen, Helga Kufaas; Martinussen, Geir ; Eriksen, Elisabeta; Smestad, Bjørn (2013). Holdninger til og erfaringer med matematikkfaget og valg av studieretning. ISBN: 9788293208419. 27 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bjarnø, Vibeke ; Brucker, Hans Jørgen; Christensen, Hanne; Hole, Arne ; Jarning, Harald; Michelet, Simon; Ongstad, Sigmund ; Schanke, Åge J. ; Skjong, Synnøve; Smestad, Bjørn ; Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Ulleberg, Inger ; Vederhus, Inger ; Aas, Per Anders (2011). Faglig samarbeid i en fagdelt lærerutdanning Utviklingsarbeid ved allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo 2000-2010. ISBN: 9788257947590. 89 s. Høgskolen i Oslo.

Gedde-Dahl, Trine ; Smestad, Bjørn ; Bjørkvold, Tuva ; Lossius, Magni Elen Hope; Traavik, Hilde; Torkildsen, Svein H. (2010). Å kunne regne i norskMateriell til etterutdanningskurs. 50 s. Matematikksenteret.
http://www.matematikksenteret.no/content.ap?thisId

Smestad, Bjørn (2010). Ressurspakke for undervisning om homofili i profesjonsutdanningene : versjon 2.0. ISBN: 9788257947194. 123 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Smestad, Bjørn (2025). Politikk og matematikk. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. Vol. 36.

Smestad, Bjørn ; Opsal, Hilde (2025). Definitions of quadrilaterals in Norwegian mathematics textbooks from 1930 to 1986. ICMT. NTNU.

Smestad, Bjørn ; Johannesen, Monica (2025). "Hva trenger fremtidens lærere?". Lærerutdanningskonferansen. Universitets- og høgskolerådet.

Smestad, Bjørn (2025). Lek og matematikk. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. Vol. 36.

Smestad, Bjørn ; Opsal, Hilde (2025). Studying curricular reform through a full-text database of Norwegian textbooks: Findings and methodological considerations. CERME14. ERME.

Opsal, Hilde; Smestad, Bjørn (2025). New Math: A comparison of the NKMM’s curriculum with Norwegian and Swedish curricula. CERME14. ERME.

Smestad, Bjørn (2025). Er dette matematikk?. LAMIS sommerkonferanse. LAMIS.

Smestad, Bjørn (2025). Lek og alvor. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. Vol. 36.

Smestad, Bjørn (2024). Skolekunnskap i mange former.
https://www.khrono.no/skolekunnskap-i-mange-former

Smestad, Bjørn (2024). Prisverdige lærere. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. Vol. 35.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.